Gå til innhold

Musikk i reklame


simon_gj

Anbefalte innlegg

En venn av meg har gjort et mislykket forsøk på å få svar på følgende i et annet forum, så da tenkte jeg at jeg kunne ta over:

 

"Jeg har lagt merke til mye i det siste, bla. på lokal-tv'n her. Altså i Bodø(vet ikke hvordan det er ellers i norge) Ta for eksempel reklame om fotball, du trenger litt musikk med fart i, for at reklamen skal bli interessant. Så har jeg bitt meg merke i, mange reklamer bruker musikk fra store filmer som The Rock, Narnia tror jeg og, og mange flere. Har de lov til dette uten å ta kontakt med produsenten av musikken? Og gjør de virkelig det får å få lov å bruke musikken i et innslag?

 

På ungdomsskolen i tiende klasse hadde vi filmprosjekt, kom en mann som kunne dette med filmproduksjon fra Trondheim mener jeg på besøk til skoler. Han gjorde det klart fram at vi hadde _IKKE_ lov å bruke musikken til feks. en kjent film, da dette er straffbart(i form av bot). Jo mindre artisten hadde vært død i 50 år, så måtte man stå for egen musikk.

 

Nok en gang; skriver jeg rotete, så si i fra, så skal jeg prøve å fikse."

 

Takk for eventuelle svar =)

 

Edit: Vi kunne bruke kopibeskyttet musikk så lenge vi betalte en viss sum per minutt/sekund sangen spilte, eller hvis vi hadde tillatelse fra artisten/plateselskapet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg har forstått det, er det ulovlig å bruke kopibeskyttet musikk uten å betale/få tillatelse fra artisten/plateselskapet, uansett om det er på TV eller et filmprosjekt på skolen. Tviler derimot på at TONO vil true med søksmål dersom du bruker det til en skoleprosjekt e.l.

 

Tror regelen er at all offentlig fremføring av beskyttede åndsverk skal avgiftsbelegges med visse unntak, så i teorien skal vel alt fra fotball-lag med reklame på lokal-TV-kanalen til skoleballet betale avgift, men det er vel heller sjelden at det skjer.

 

Er også noe som heter fair use (som f.eks. gjør at wikipedia kan bruke visse kopi-beskyttede bilder), men såvidt jeg vet, er det ingenting i nordisk rett som tilsvarer det.

Endret av AnR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...