Gå til innhold

Konsertobjektiv Nikon - noen tips?


Anbefalte innlegg

Synes mitt nikon 50mm ofte kan bli litt smalt på konserter, og har sett litt på Tamron sitt 17.50mm f/2.8 objektiv. Budsjettet er ikke all verden, men har også kikket på sigma sine fastobjektiv (20mm / 24mm), men har forstått at de er av meget varierende kvalitet. (?).

 

Er absolutt ikke fremmed for å kjøpe brukt heller...

(Har Nikon D80)

 

tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes mitt nikon 50mm ofte kan bli litt smalt på konserter, og har sett litt på Tamron sitt 17.50mm f/2.8 objektiv. Budsjettet er ikke all verden, men har også kikket på sigma sine fastobjektiv (20mm / 24mm), men har forstått at de er av meget varierende kvalitet. (?).

 

Er absolutt ikke fremmed for å kjøpe brukt heller...

(Har Nikon D80)

 

tips?

8156026[/snapback]

Jeg vil råde deg til å ta en kikk på EXIF på de konsertbildene du har tatt til nå. Det kan hende du oppdager at en stor del av de er tatt med større blender enn 2,8. I så fall indikerer det at et 2,8 objektiv kan bli et feilkjøp.

 

På den andre siden så vil du nok få nytte av det til andre ting og. Så vdt jeg vet er det bra saker.

Det er ikke lett å finne entydige svar på slike spørsmål. Objektivkjøp blir lett etter prøve og feile metoden.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Jeg vil råde deg til å ta en kikk på EXIF på de konsertbildene du har tatt til nå. Det kan hende du oppdager at en stor del av de er tatt med større blender enn 2,8. I så fall indikerer det at et 2,8 objektiv kan bli et feilkjøp.
Men samtidig, hvis de bildene er tatt med lav ISO verdi, så kan det fint gå ann å skru denne opp for å øke lysfølsomheten i stedet. ISO 800 er bra på konsertbilder, og selv ISO 1600 er brukbart til bilder av denne karakteren. Mulig at lukkertiden også kan bli litt lenger uten at det gjør noe.

 

Så man må se på en kombinasjon av blender, ISO og lukkertid for å avgjøre om 2,8 blir for liten blender.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens.

 

Men jeg så for meg at jeg var avhengig av et objektiv som var ganske skarpt ved lavt blendertall ved f.eks konsertbilder. Lukkertiden bør jo være ganske høy og føler ikke jeg "tør" gå for høyt på ISO... Varierer jo selvsagt på scenebelysningen hvilken eksponering man kan gå for, men er ofte ganske varierende og mørkt på konserter.

Lenke til kommentar
Er jo egentlig ikke så viktig med blenderen. Da jeg tok bilder av Briskeby hadde jeg kit linse....70mm og 5.6. Ble faktisk endel gode bilder. Tror Iso lå på 800-1600. Sony a100 vell og merke. Ligger endel bilder her: www.Rxj0n.deviantart.com

8157431[/snapback]

Lysmengden varierer enorm fra konsert til konsert. Det som duger en plass, kan være ubrukelig ved neste anledning.

 

Høy ISO? Det er knall det, så lenge det ikke er for stor kontrast i motivet. Da får man ofte bruk for all dynamikk kameraet kan levere.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Lurer på om jeg skal prøve meg på det tamron objektivet. Hørt mye bra om det ellers også. Ser det finnes hos en ebay-powerseller til $385 inkl frakt (ca 1000 kr å spare i forhold til å kjøpe her). Noen som ser en grunn til at jeg ikke burde bestille herfra?

 

http://cgi.ebay.com/TAMRON-SP-AF-17-50mm-F...VQQcmdZViewItem

8157806[/snapback]

Med moms, og innkrevingsgebyr, så sparer du ikke så mye som tusenlappen. Og du mister fem års reklamasjonsrett som kan være veldig greit å ha. Og med tanke på at piratoptikk har litt dårlig kvalitetskontroll, så kan det være en relativt stor sjanse for at du må bytte objektivet. Du kan få problemer med såpass goodwill fra en utenlandsk selger (er ikke pliktig til å følge norsk forbrukerkjøpslov) og det vil ta mye lengre tid. Du må også selv bekoste frakt, og frakt til utlandet er veldig dyrt i Norge. Du skal ikke være mye uheldig før du har betalt nesten like mye som ved kjøp i Norge og har gitt deg selv store ulemper i den forbindelse.

 

Tips: Kjøp i Norge... det lønner seg alltid når det ikke er snakk om større summer å spare enn det der. Og kjøp i butikk, så får du testet om objektivet er et godt eksemplar før du trekker kortet.

Lenke til kommentar

Takker for kloke ord Afseth.

 

Men er dette piratoptikk, hva vil det si egentlig?

Og hvordan greier man å sjekke om det er et bra eksemplar av objektivet mens man står i butikken? Skjønner man kan sjekke byggekvalitet og sånn, men det optiske blir vel verre å sjekke...(?)

Lenke til kommentar
Takker for kloke ord Afseth.

 

Men er dette piratoptikk, hva vil det si egentlig?

Og hvordan greier man å sjekke om det er et bra eksemplar av objektivet mens man står i butikken? Skjønner man kan sjekke byggekvalitet og sånn, men det optiske blir vel verre å sjekke...(?)

8159143[/snapback]

Piratoptikk er vel egentlig litt misvisende. Det mer korrekte navnet er "tredjepartsoptikk". Det vil si optikk produsert av en annen enn produsenten av kameraet (stort sett). Tamron, Tokina og Sigma er de tre mest kjente.

 

Piratoptikk er mer riktig brukt på objektiver laget av en annen produsent, men påsatt navnet til produsenten av kameraet. Disse er stort sett veldig dårlige, men produsenter som setter sitt eget navn på objektivet, som de tre allerede nevnte, er stort sett av meget god kvalitet, og kan måles med originalprodusentens objektiver.

 

Sjekker du litt på nettet, så finner du verktøy for å finne ut om objektivet er skarpt, blant annet et "skjema" du kan printe ut og ta med til butikken (du tar bilde av dette skjemaet). Ta også med ditt eget kamera. Les nøye retningslinjene for hvordan man sjekker objektivet, og spør i butikken om du kan sjekke eksemplaret de finner frem til deg, og deretter sjekke bildet på en datamaskin i butikken.

Lenke til kommentar

Gode butikker vil anbefale det kunden trenger, ikke det de vil selge. Store kjeder (uten å nevne navn, men jeg mener STORE) har en tendens til å anbefale det dyreste, mens de mindre butikkene med høy kompetanse er mest interessert i å gjøre kunden fornøyd, og finne en løsning som er gunstig for begge parter, ofte ved å anbefale rimelige alternativer.

Lenke til kommentar
Kanskje dette er noe ekspertisen i butikken er behjelpelige med, eller vil de kanskje selge ut lagret sitt uansett kvalitet på objektivene kanskje? :)
Om en kunde påpeker feil ved et objektiv, vil det objektivet sendes til importør for bytte/justering. Det er derfor ingen økonomiske ulemper for butikken ved å gi kunden et annet eksemplar, annet enn frakt en vei til importør. Gevinsten ved en fornøyd kunde, er mer viktig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...