Gå til innhold

VIA C3 vs AMD vs Andre merker


Anbefalte innlegg

Ingen Intel anbefalinger takk! (Hint: TCPA osv.)

 

Har i dag en P200Mhz/256MB maskin som jeg bruker som utviklingsserver, og denne har holdt meget godt for sitt bruksområde. Denne kjører forskjellige tjenester, men på Windows. Ønsker å gå over til Linux p.g.a. Microsoft sin lisens politik.

 

En overføring til Linux er ikke gjort på sekundet, og jeg trenger en enkel og billig utviklingmaskin hvor Linux er installert. Og hvor de forskjellige tjenestene kan flyttes over fra den ene maskinen til den nye.

 

Typisk bruksområdet vil være Red Hat Linux med:

-CVS Server

-Java

-SapDB

-Tomcat/JBoss

-Apache/PHP

-(MySQL/PostgreSql)

-Filserver for Windows og Linux Klienter (Samba?)

-GUI for å bruke Linux vil være installert (jeg er ganske fersk).

-applikasjoner med noe netverksrouting

-applikasjoner med noe kryptering/dekryptering

 

Slik jeg har forstått det så krever ikke disse tjenestene så sterk støtte for flyttall, eller tar jeg feil? Det er vel i overvekt heltallsregning, bit manipulasjon og streng behandling, typiske enkle enkeltinstruksjoner, i motsetning til dataspill.

 

Hva jeg har hørt.

-AMD er bra både på flyttall og vanlige beregninger.

-VIA C3 er rimelig. Hørt om dual konfigurasjoner (vet ikke om dette stemmer).

-Elles så vet jeg lite hardware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-11 20:38, skrev Neural Robotics:


Typisk bruksområdet vil være Red Hat Linux med:

-CVS Server

-Java

-SapDB

-Tomcat/JBoss

-Apache/PHP

-(MySQL/PostgreSql)

-Filserver for Windows og Linux Klienter (Samba?)

-GUI for å bruke Linux vil være installert (jeg er ganske fersk).

-applikasjoner med noe netverksrouting

-applikasjoner med noe kryptering/dekryptering


Slik jeg har forstått det så krever ikke disse tjenestene så sterk støtte for flyttall, eller tar jeg feil? Det er vel i overvekt heltallsregning, bit manipulasjon og streng behandling, typiske enkle enkeltinstruksjoner, i motsetning til dataspill.


 

Stemmer nokså bra, det er lite flytt-tall i slike applikasjoner. Den finner du mest i spill/Lyd/video/rendring osv osv. MMX/SSE/SSE2-ytelse er heller ikke så veldig mye å bry seg om, da vanlige applikasjoner har lite/ingenting av slike SIMD-type instruksjoner. Derimot har "server-programmer" en ekkel tendens til å være vanskelige å forrutsi. De hopper mye fram og tilbake og dermed kan det være kjekt med en del L2-cache, men ikke noe must. Siden det var en P200 du hadde, så tar jeg det som at det ikke er allverdens av krevende oppgaver den boksen har. Da ville den vel vært skifta ut tidligere?

 

 

Quote:


Hva jeg har hørt.

-AMD er bra både på flyttall og vanlige beregninger.

-VIA C3 er rimelig. Hørt om dual konfigurasjoner (vet ikke om dette stemmer).

-Elles så vet jeg lite hardware.


 

C3 funker ikke dual ifølge Via ihvertfall. Men jeg veit ikke om noen som har stappa to C3'er i et P3-dual hovedkort heller :wink:

AMD XP er kjapp og gir mye ytelse for penga. Men den bruker også en del strøm og lager også dermed en del varme. Ikke så mye at det blir noe problem, med mindre boksen står et sted som allerede er varmt. Det som derimot er et lite problem er at det er veldig dyr ram til dem for tiden. Du finner så-og-si ikke noe SDRAM-basert hovedkort til AMD XP (uten om M-ATX). Og med tanke på at det var "server"-ting den skulle holde på med, er det kjekt å ha en del ram i den boksen(hvis den skulle få mer krevende oppgaver senere).

Derimot kan f.eks noe som en Celeron Tualatin med en GB SDRAM være noe? De koster ca. like mye som en C3(1,3Ghz = 513kr på PCUstyr.no), bruker de samme hovedkortene med har langt høyere ytelse. De bruker heller ikke mye strøm og avgir dermed veldig lite varme. De har også veldig stabile hovedkort noe som er viktig for en "server-pc". Hva med et dual P3-hk fra TYAN med en Celeron 1,3Ghz? Den duger for veldig mye idag, men om det skulle bli til at dunken får mer krevende oppgaver kan du jo bare smekke inn to P3'er og vips. Dual-powwah ! :grin:

 

Jeg skal være enig i at P3 ikke er så veldig "framtidsrette og moderne" men de er stabile arbeidshester og er veldig godt utprøvd. Men uansett, sannsynligheten for å kunne bruke noe av de hovedkortene du kjøper idag om to år er ikke så veldig stor. På Xeon-siden har Intel byttet på mye rart og nye sokler osv osv, så går det rykter om 166-200Mhz bus og dual DDR400 for P4 iløpet av neste år. AMD skal over på Hammer'n og Via kommer vel med en ny Cpu i løpet av 2003... (Via C4 med eksplosiv ytelse? :grin: )

 

 

[EDIT]: Fix url og en skrivefeil.

_________________

"I'm desperately trying to figure out

why kamikaze pilots wore helmets."

 

[ Denne Melding var redigert av: ufo på 2002-12-11 21:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:


<snip mye bra>

AMD XP er kjapp og gir mye ytelse for penga. Men den bruker også en del strøm og lager også dermed en del varme.


 

Til formål der du ikke trenger superheftige prosessorer, behøver ikke amd være verken strømkrevende eller varmeutviklende.

 

Kjøpte nylig en amd xp1800+ tbred og en billig stillegående titan-vifte. Prosessoren trekker vel ca. 45 watt på max load og idle temp ligger på 35 grader.

 

Ellers bruker ikke Intel mindre strøm enn AMD, snarere tvert imot. Derimot er kjerna på AMDen mindre slik at denne fort blir varmere enn tilsvarende Intel.

Lenke til kommentar

Quote:


ufo skrev (2002-12-11 21:42):


Men den bruker også en del strøm og lager også dermed en del varme. Ikke så mye at det blir noe problem, med mindre boksen står et sted som allerede er varmt. Det som derimot er et lite problem er at det er veldig dyr ram til dem for tiden. Du finner så-og-si ikke noe SDRAM-basert hovedkort til AMD XP (uten om M-ATX).


 

 

1600B MHz TH CPUID=680: 52.5 W (1.50 V) - 1900+ 685,-

 

52 Watt maks er IKKE mye. De aller fleste P4 CPUene bruker langt mer enn det. Det er heller ikke noe som helst problem med så å si lydløse vifter til den om det er et poeng.

 

Min 1700+ bruker 64 Watt (Palamino) og jeg bruker en 12 dB vifte. Ikke noe problem.

 

Når det gjelder "dyr" ram så koster det 483,- for 256 MB DDR PC2100. Noe mer enn det trenger en ikke til en low-end server (PC2700/3200/3500).

 

Quote:


[...snip]

De har også veldig stabile hovedkort noe som er viktig for en "server-pc". Hva med et dual P3-hk fra TYAN med en Celeron 1,3Ghz? Den duger for veldig mye idag, men om det skulle bli til at dunken får mer krevende oppgaver kan du jo bare smekke inn to P3'er og vips. Dual-powwah !
:grin:


 

Et fornuftig (ikke VIA basert) dualkort til PIII T koster ca 3K eller mer. Da er det mye bedre å kjøpe et dual MP hovedkort og et par billige MPer. Koster mindre, er mer fremtidsrettet og yter mye bedre.

 

Når det er sagt så har jeg kjøpt et par PIII Tualatin 512 billig for å bytte ut mine to dual servere hjemme :smile: Morsomme CPUer, men overpriset så det holder.

Lenke til kommentar

Quote:


Et fornuftig (ikke VIA basert) dualkort til PIII T koster ca 3K eller mer. Da er det mye bedre å kjøpe et dual MP hovedkort og et par billige MPer. Koster mindre, er mer fremtidsrettet og yter mye bedre.


 

Personlig har jeg ingen erfaring med Via Dual-chipset så der kan jeg ikke si verken for eller imot med særlig stor tyngde. Derimot har jeg vært en del borti Via Single P3-chipset og hittil har det bare vært en positiv erfaring. Via til AMD er jeg derimot litt mer betenkt. Og utifra det jeg har lest, bla. på forumet til 2CPU.com, så virker de fleste dual-P3 chipset'ene rimelig stabile. De problemene som folk har klaget på, går heller på at en del kort(spesielt lydkort) sliter med IRQ-deling på SMP-systmer under Win2k.

 

Det jeg tenkte var å kjøre single-cpu på et hovedkort som takler dual. Ettersom han hadde en P200 nå, så er det vel ikke store kravene han kan ha og single cpu med litt ram holder lenge lenge. Derimot kan det jo tenkes at han kunne komme til å kjøre noe mer krevende på maskina og da kunne fått glede av litt ekstra krefter. Et dual system gir jo akkurat dette. En annen løsning er jo f.eks Asus A7M266-D med en Xp1700+. Litt dyrere med også veldig skalerbart i framtiden(Funker med Non-Reg/Non-ECC minne og kommer sannsynligvis til å virke med de fleste Socket-A CPU'er).

 

 

Quote:


Når det er sagt så har jeg kjøpt et par PIII Tualatin 512 billig for å bytte ut mine to dual servere hjemme Morsomme CPUer, men overpriset så det holder.


 

Kjøpt billig? Hvor? Du får ikke fiksa noen billige til meg også da? :wink:

 

Liker Tualatin jeg også. Yter overraskende bra og blir ikke varm... Min overklokka Celeron-T 1,2Ghz blir selv under full load ikke varmere enn 32 grader en litt kjipere vifte enn standardvifta og med 24-25 grader i rommet(Enøk suger!). Artig ! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


ufo skrev (2002-12-11 23:55):

Kjøpt billig? Hvor? Du får ikke fiksa noen billige til meg også da? :wink:


 

QXL... 2 x PIII T 1133 512 KB for 500,-. Originale Compaq varer som sikkert kostet 5K hver... Har bestilt hovedkort til de nå. http://no.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare....n=&varenr=25803

 

De støtter PIII Tualatin 512 gjør de ikke?

 

Quote:


Liker Tualatin jeg også. Yter overraskende bra og blir ikke varm... Min overklokka Celeron-T 1,2Ghz blir selv under full load ikke varmere enn 32 grader en litt kjipere vifte enn standardvifta og med 24-25 grader i rommet(Enøk suger!). Artig ! :smile:


 

Jepp det gjør de! Tror de er de CPUene som gir best ytelse pr MHz når en ser bort fra PIII XEON 0.5/1/2 MB.

Lenke til kommentar

Dual er ikke noe krav, så det faller bort. Serveren skal kun brukes til utvikling, og mye av prosesseringsarbeidet skjer på klientene.

 

Istedenfor at man skal fylle opp minnet på arbeidsstatsjonene med f.eks. database program så putter man dette ut på en egen server.

 

Det er også lettere å utføre backup av data som ligger sentralt lagret.

 

På en 200Mhz maskin klarer jeg faktisk å kjøre cvs server, 3 database systemer, 2 web servere. Stort sett så ligger alle tjenestene å venter på brukeren, men å kompilere JSP/Java på serveren tar litt for lang tid.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 18:22, skrev Neural Robotics:

Er det noen som har erfaringer med de forskjellige prosessorene?


Til de oppgavene du skisserer, vil vel nærmest enhver cpu kunne gjøre jobben.

 

Har ikke testet c3-prosessoren selv, men fordelene med den er såvidt jeg har skjønt at den trekker svært lite strøm og kan kjøres med passiv kjøling, samt at den er rimelig i innkjøp (ca. 450-500 spenn). Ytelsen er vel heller spak, men det burde være mulig å få til en nærmest lydløs løsning dersom du velger en stillegående kraftforsyning (behøver ikke være særlig kraftig heller, 200 watt burde holde lenge).

 

Alternativet ville jeg mene var en AMD xP1800+ thoroughbred (ca 600 kr hos psdata). Denne gir rikelig med hestekrefter (helt sikkert mer enn du trenger, kanskje du til og med burde vurdere å underklokke den). Strømforbruket er moderat, og det klarer seg med stillegående (men aktiv) kjøling.

 

Det finnes rimelige hovedkortløsninger for begge CPU-alternativene, og linux-støtte burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...