Sim G Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 (endret) Heisann folkens! Jeg har sikla veldig på Panasonic NV-GS230 de siste dagene, særlig fordi det ifølge bl.a. Panasonics japanske (men dog globale) og australske side, samt flere nettbutikker skulle ha DV in. Men så sjekka jeg det ut på Panasonics norske sider i dag, hvor det viste seg at det kun har DV out. Kjedelig, fordi dette kameraet virket tilnærmet perfekt i prisklassen ca. 4000. Uten DV in er det plutselig ikke like tiltalende lenger. Hvorfor? Fordi jeg ønsker å ha DV mastere til arkivering/senere redigering. Å lagre på disk syns jeg tar for mye plass og føles for usikkert, mens å lagre på DVD-R som vi alle vet vil føre til tap av billedkvalitet, evt at man må spre video i DV-kvalitet over flere DVDer. Upraktisk;) Nei, gi meg DV in takk, så kan jeg lagre i best mulig kvalitet på tape:) Er det mulig å få tak i Panasonic NV-GS230 med DV in? Hvis ikke, har dere noen tips til hvilket kamera jeg bør velge i stedet, i nevnte prisklasse? Må nevne at mikrofoninngang også er et krav. -Simen G. Endret 13. mars 2007 av Sim G
Black Star Skrevet 14. mars 2007 Skrevet 14. mars 2007 GS230 har ikke DV-inn, nei. Men hvis du er heldig og får tak i Panasonic GS300, så har det DV-inn. Grunnen til at flere og flere produsenter utelater DV-inn på sine billigere kamera er flerdelt. 1. De fleste mastrer direkte fra redigeringsprogrammet til DVD i stedet for mini-DV. Men klart at en mini-DV master holder bedre kvalitet. 2. Produsentene ønsker at de som ønsker denne funksjonen må ut med mer penger for en dyrere modell. 3. DV-inn funksjonen koster faktisk en god del mer å implementere i kameraet, ikke fordi selve DV-inn funksjonen er dyr, men fordi det norske kassettavgiftsfondet skal ha en avgift (ettersom du da har mulighet til å ta opp/kopiere eksterne kilder på kameraet). Dette gjelder nok flere land enn bare Norge. Mitt tips: Kjøp et GS230 og det billigste kameraet du kan finne med DV-inn. Jeg vet Canon har noen. Canon kameraene gir elendig bildekvalitet i forhold, men da kan du bruke dette som en player/recorder på datamaskinen, og samtidig spare ditt dyrere Panasonic kamera for slitasje på båndmekanismen (er dette som sliter mest på et kamera). Jeg gjør dette selv, og kvaliteten på avspilling og record fra ekstern kilde er like bra på disse kameraene. Det er selve kvaliteten på filming som er den store forskjellen.
k-ryeng Skrevet 14. mars 2007 Skrevet 14. mars 2007 Mitt tips: Kjøp et GS230 og det billigste kameraet du kan finne med DV-inn. Bra tips! Sony har det rimeligste jeg har funnet, DCR-HC28E til snaue 2500. Den eldre DCR-HC26E har også, koster omtrent det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå