Gå til innhold

Bruke iWeb og notepad til å legge ut nyheter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

For tettstedet jeg bor på, er det en nettside, i tillegg til min, vi kan tenke oss å ha en felles nettside, slik at begge kan legge ut nyhter på EN side.

Problemet er at, eieren av den andre nettsiden, bruker iWeb til å legge ut nyheter og lage sider.

Jeg bruker administrasjonspanelet jeg har laget til siden min.

Som jeg sa, ønsker vi å ha en felles side, der både jeg og han kan legge ut nyheter.

Men han ønsker ikke å bytte fra Mac og iWeb, og jeg ønsker å ikke bytte fra notepad og administrasjonspanelet mitt.

Han legger ut nyheter ved hjelp av iWeb og alt ligger i HTML.

Nyhetene på min side blir lagret i MySQL database.

Går det med en løsning som gjør at både jeg og han kan legge ut nyheter, mens han fortsatt bruker iWeb og jeg bruker notepad og administrasjonspanelet?

Min side skal være fellesside.

Rotete forklart.. :roll:

Endret av Quattro7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har en rss feed av nyhetene som blir lagt ut.

Men går det ann å få nyhetene fra en rss og inn i en database automatisk?

Og på iWeb, la og si jeg skal legge inn et bilde, da drar jeg bildet inn og plasserer det hvor jeg vil, uansett hvor, på skjermen.

Vil det funke når det blir overført til databasen?

Skrevet

Brukeren min Quattro7 fungerer nok en gang ikke.

Derfor bruker jeg min andre bruker.

Hmm...... rydd opp litt i forklaringa di.... du har motsigende poster.....

8150707[/snapback]

Ny forklaring:

Byen jeg bor i har to nettsider.

Nyhetene på den ene nettsiden (herretter kalt web1) blir oppdatert med iWeb for mac, og nyhetene lagres i en html fil.

Nyhetene på den andre nettsiden (herretter kalt web2) blir oppdatert med et adminstassjonspanel og nyhetene er lagret i en MySQL database.

Når det legges ut en nyhet på web1 skal disse automatisk også legges inn i MySQL databasen.

I iWeb er det bare å dra bilder inn og plassere det hvor du vil.

- Hvordan får jeg til at nyhetene automatisk blir lagt inn i MySQL databasen etter at de er lagt inn på web1?

- Hvordan gjør jeg det med posisjoneringa av bildene? Vil det funke på web2 når det skal igjennom databasen?

Skrevet

Hvis du drar bildene på plass antar jeg at det er snakk om WYSIWYG og absolutt posisjonering? Hvis dette er tilfellet vil du mest sannsynlig få bildene over for eksempel menyen på web2 siden...

Hvis du skal ha nyhetene over til den andre siden (hvis de ligger på forskjellige servere) må du også kunne koble til mysql-serveren fra den andre serveren. Dette er det ikke alle hoster som tillater.

Det enkleste hadde vært hvis du kunne gjort administrasjonspanelet ditt til å forså HTML, sånn at han som bruker iWeb nå, bare kan bruke ditt adminpanel... Alt mye enklere ;):)

Skrevet (endret)

Skal teste ut nå om webhotellet til web1 tillater tilkobling til datbasen min.

Administrasjonspanelet mitt "forstår html", det er ikke problemet.

Han som bruker iWeb nå, syns det er for tungvindt med noe så enkelt som dette:

Tittel/Overskrift:

Ingress:

Innhold:

Har prøvd å overtale han, men han holder fast ved at han skal bruke iWeb fordi det er så enkelt for han.

Endret av Quattro7
Skrevet

Prøvde å skrive ut nyheter fra min database, men da får jeg beskjed om at det ikke er noen nyheter å vise.

Men det samme scriptet gir ut masse nyheter på min server.

Web1 bruker Osei.no og Web2 bruker Web10.nu

Skrevet (endret)

Så sant han som har web1 legger ut med samme oppsett hver gang skal det gå greit nok å hente nyheten, dele den opp ved hjelp av en godt konstruert regexp og legge inn i databasen til web2 (selv om bildeposisjonering kan bli vrient å få til helt likt). Det store problemet blir vel å hente over fra web2 til web1, hvis han ikke bruker PHP der engang.

Og problemet ved å ganske enkelt koble opp mot hverandres MySQL-databaser er at de færreste webhoster tillater eksterne oppkoblinger (jeg vet helt sikkert at ikke web10 tillater det).

edit: Hører ikke denne tråden hjemme i PHP-delen?

Endret av anners
Skrevet

mitt andre innlegg forsvant :o

Men hvis dette er en felles side, hvorfor ikke ha siden på en felles server?

Og du kan jo lage noe fancy greier som if ($row['htmlinnlegg'] == TRUE) så printer den alt ut fra den ene cellen. Og i den cellen er hele siden som har blitt lastet opp med iWeb. Ellers viser den på vanlig måte som du har mekket med admin panelet.

Det går an, men vanskeligere enn å bruke adminpanelet.

Skrevet (endret)

Ja.

Det går jo ann.

Hvis vi bruker samme server;

Hvordan skal jeg få nyhetene automatisk inn i databasen?

Tittel

mandag 19. mars 2007

Blablabla. Blablabla.Blablabla. Blablabla.Blablabla.

Det var en ga...

les mer... | No Comments

Tittel2

søndag 18. mars 2007

Ola Nordmann vant ikke gull. I fjord v...

les mer... | No Comments

Tittel

mandag 19. mars 2007

Det var en gang en som het Arne.

Arne var det en gang en som het.

Og hvordan får jeg delt opp nyhetene (eks 93 tegn)? Slik at begynnelsen (eks 93 tegn) av hver nyhet også havner på nyhetssiden?

Endret av Quattro7
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...