Paddington Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Jeg har fått en sønn :-) og tenger et kamera for å dokumentere litt fremskritt... I utgangspunktet tenker jeg at 5-6 000 kroner får holde. Jeg innbiller meg at jeg vil ha et dvd-kamera, men det er bare noe jeg tror. Kom gjerne med argumenter for andre format. Viktigst av alt er at det gir gode bilder og har en grei skjerm. Er villig til å strekke prisen litt, f.eks hvis det betyr høyere oppløsning. Digital zoom har ingen betydning (men gjerne god optisk zoom) ...jeg har stillbildekamera og legger ikke vekt på kvaliteten av stillbildefunksjon i videokamera. Forslag??
Black Star Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Personlig ikke så stor tilhenger av DVD-kamera. Fortsatt gir mini-DV best kvalitet, og på mange områder mye mer brukervennlig. Men det står mye om det på forumet. Søk Panasonic sine kamera i denne prisklassen er meget gode. Vil anbefale de Også disse står det mye om på forumet.
Paddington Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Skrevet 14. mars 2007 Personlig ikke så stor tilhenger av DVD-kamera. Fortsatt gir mini-DV best kvalitet, og på mange områder mye mer brukervennlig. Men det står mye om det på forumet. Søk Panasonic sine kamera i denne prisklassen er meget gode. Vil anbefale de Også disse står det mye om på forumet. 8146307[/snapback] Ok, takk. Da kjøper jeg et Panasonic NV-GS 320 miniDV, 10x optisk zoom, 3CCD, 2.7" LCD, 3.1MP og et par Sony Tape Mini-DV Excellence 60 min Er det noe annet jeg bør ta med i samme slengen??
Black Star Skrevet 14. mars 2007 Skrevet 14. mars 2007 Firewirekabel og evt. firewirekort om du ikke har dette fra før (sjekk at du får med riktig kabel, kameraet er 4 pins, PC'en kan være 4 eller 6 pins). Du kan bruke Movie Maker i Windows XP til å redigere, men hvis du vil ha et noe mer avansert program, så kan du jo sjekke ut Adobe Premiere Elements. Sjekk også at du lett får tak i Sony mini-DV i ditt nærmiljø, da du så absolutt bør holde deg til ett tapemerke på samme kamera (forskjellige produsenters smøremiddel kan reagere uheldig og lage skitt på videohodet). Jeg har best erfaring med Panasonic, men Sony er også bra. Ut fra andres erfaringer, må man rense kameraet noe oftere med Sony taper, men dette er udokumentert.
Englekaninen Skrevet 16. mars 2007 Skrevet 16. mars 2007 Jeg vurderer også å kjøpe et Panasonic NV-GS 320. Vil det bli et stort problem at det ikke har mikrofoninngang? Eller er det kun om man skal ta opp f.eks. musikk at det er noe å bry seg om?
Black Star Skrevet 16. mars 2007 Skrevet 16. mars 2007 Jeg vurderer også å kjøpe et Panasonic NV-GS 320. Vil det bli et stort problem at det ikke har mikrofoninngang? Eller er det kun om man skal ta opp f.eks. musikk at det er noe å bry seg om? 8170552[/snapback] De fleste bruker aldri ekstern mikrofon. Men det kan være veldig greit i intervjuer eller situasjoner hvor lyden spiller en rolle som er mer viktig enn selve bildet.
k-ryeng Skrevet 17. mars 2007 Skrevet 17. mars 2007 Firewirekabel og evt. firewirekort om du ikke har dette fra før (sjekk at du får med riktig kabel, kameraet er 4 pins, PC'en kan være 4 eller 6 pins). Du kan bruke Movie Maker i Windows XP til å redigere, men hvis du vil ha et noe mer avansert program, så kan du jo sjekke ut Adobe Premiere Elements. Ellers følger det vel med MotionDV, som også fungerer absolutt tilfredsstillende til det meste av hjemmevideo...
2Olav Skrevet 17. mars 2007 Skrevet 17. mars 2007 Jeg vurderer også å kjøpe et Panasonic NV-GS 320. Vil det bli et stort problem at det ikke har mikrofoninngang? Eller er det kun om man skal ta opp f.eks. musikk at det er noe å bry seg om? 8170552[/snapback] Jeg har et NV-GS 300 som har mikrofoninngang, men har sluttet å bruke den, da det blir trøbbel med tilkoblet mikrofon og kameraets AGC (automatisk forsterkningskontroll). Har hørt at du kan skru av denne på NV-GS 500, og justere manuellt. Jeg har løst problemet med en ekstern lydopptaker (Roland Edirol R-09) og må da dubbe. Det er da spesiellt ved opptak av konserter ol. jeg bruker denne og har bruk for virkelig god lyd. Vet ikke om det er peak-metere å justere lydnivået etter på NV-GS 500, så en ekstern lydopptaker og NV-GS 320 er nok ikke en dum løsning. Du trenger da ikke noen mikrofon i tillegg til lydopptakeren. Du må jo ikke kjøpe alt på en gang. Begynne med kamera, og kjøpe tilbehør etter hvert.
Paddington Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Skrevet 19. mars 2007 Nå har jeg tatt i bruk kameraet, førsteinntrykket er veldig bra... Men jeg har heller ingen referansepunkter, da det er mitt første video-kamera.... Har ikke testet software, men tror det er slik at det ikke følger med noe som kan konvertere dv til dvd (mpeg2). Stemmer det? Hvilket redigeringsprogram bør jeg i så fall skaffe?
k-ryeng Skrevet 19. mars 2007 Skrevet 19. mars 2007 Nå har jeg tatt i bruk kameraet, førsteinntrykket er veldig bra... Men jeg har heller ingen referansepunkter, da det er mitt første video-kamera.... Har ikke testet software, men tror det er slik at det ikke følger med noe som kan konvertere dv til dvd (mpeg2). Stemmer det? Det stemmer. Men det finnes mye annen programvare som gjør dette, bl.a. Cyberlink Producer eller Nero Vision (en av disse følger med svært mange DVD-brennere). Jeg har mest erfaring med Producer, synes det fungerer veldig fint til formålet...
Paddington Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Skrevet 22. mars 2007 Jeg eier Nero Vision (nero 7 premium), så dette var nyttig informasjon. Takk :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå