Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prosjekt om dialekter


Anbefalte innlegg

Vi har nå for tiden et prosjekt om dialekter hvor vi skal notere hvordan folk fra rundt i Norge snakker. Så jeg lurte på om noen kunne svare på noen spørsmål her :)

 

Følg denne malen.

 

Fornavn:

Alder (ca):

Oppvekststed:

 

Dialekten din er: <nordnorsk, vestnorsk, østnorsk eller trøndersk>

 

Bruker du bløte eller harde konsonanter?: (Hvis du sier kage istedenfor kake eller løbe istedenfor løpe bruker du bløte konsonanter)

 

Bruker du skarre-r eller rulle-r?:

 

Bruker du tjukk L eller tynn L?: (putt tuppen av tungen litt over der fortennene sitter for å lage tjukk L)

 

Hvordan uttaler du jeg?:

 

Har dialekten din spesielle ord og uttrykk?:

 

Hvordan uttaler du ikke?:

 

Bruker du apokope?: (dette er den siste E-en i endel ord. F.eks være. Hvis du bare sier vær bruker du ikke apokope.)

 

Takk på forhånd :)

Endret av .Martin.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følg denne malen.

 

Fornavn: Øyvind

Alder (ca): 18

Oppvekststed: Bergen

 

Dialekten din er: Vestnorsk/bergensk

 

Bruker du bløte eller harde konsonanter?: harde

 

Bruker du skarre-r eller rulle-r?: skarre-r

 

Bruker du tjukk L eller tynn L?: tynn? (vet ikke forskjellen for å være ærlig)

 

Hvordan uttaler du jeg?: "eg"

 

Har dialekten din spesielle ord og uttrykk?: ja, endel, men det er ikke så mange jeg bruker til daglig (med unntak av "tidig" hvis det er særegent bergensk, betyr morsom/morsomt)

 

Hvordan uttaler du ikke?: "ikkje/isje" (stort sett alle bergensere sliter med kj/sj - jeg er ganske flink, men akkurat dette ordet blir stort sett til "isje"). "Har ikke" = "hasje"

 

Bruker du apokope?: ja (jeg sier "være")

Lenke til kommentar

Fornavn: Boy Patrick

Alder (ca): 14

Oppvekststed: Rogaland(Karmøy), Bømlo(Langevåg), Bergen og Vestfold(Holmestrand). Utenom dette har jeg bodd en kort periode i Oslo.(2måneder eller so.)

 

Dialekten din er: Bergensk med enkelte sørnorske ord, litt bømla-dialekt og noen ord fra Østlandet. Rogalandsk/Bergensk aksant og et snev av noe så spesielt som Nederlandsk aksant.

 

Bruker du bløte eller harde konsonanter?: harde og bløte, men mest harde.

 

Bruker du skarre-r eller rulle-r?: skarre-r

 

Bruker du tjukk L eller tynn L?: tynn? (vet ikke forskjellen for å være ærlig)

 

Hvordan uttaler du jeg?: "eg"

 

Har dialekten din spesielle ord og uttrykk?: ja, endel, men det er ikke så mange jeg bruker til daglig (med unntak av "tidig" hvis det er særegent bergensk, betyr morsom/morsomt), ellers er "hon" for hun noe jeg mener bare hører Bergen til, ihvertfall utifra min erfaring. Selvfølgelig så kommer jeg ikke på alle, da jeg har miks av stril-dialekt og alt annet, så det er endel ord.

 

Hvordan uttaler du ikke?: "ikkje/isje" (stort sett alle bergensere sliter med kj/sj - jeg er ganske flink, men akkurat dette ordet blir stort sett til "isje"). "Har ikke" = "hasje". men jeg uttaler alle andre ord med kj-lyd med trykk på kj, slik som rogalendingene og sørlendingene gjør. Altså en kraftig kj så det ikke blir sj.

 

Bruker du apokope?: ja (jeg sier "være")

Lenke til kommentar
Takk for svar. Tror tjukk L uttales ved å ha tungen oppi ganen.

8145402[/snapback]

Tror det er godt gjort å uttale L uten at tungen berører ganen... eller? Jeg klarer det ihvertfall ikke.

8146517[/snapback]

Ble kanskje litt feil. Mente at du skulle ha tuppen av tungen litt over der fortennene sitter ;)

Lenke til kommentar

rnavn: Tommy

Alder (ca): 15

Oppvekststed: Bergen

 

Dialekten din er: Vestnorsk/bergensk

 

Bruker du bløte eller harde konsonanter?: harde

 

Bruker du skarre-r eller rulle-r?: skarre-r

 

Bruker du tjukk L eller tynn L?: tynn

 

Hvordan uttaler du jeg?: "eg"

 

Har dialekten din spesielle ord og uttrykk?: ja, endel, men det er ikke så mange jeg bruker til daglig (med unntak av "tidig" hvis det er særegent bergensk, betyr morsom/morsomt)

 

Hvordan uttaler du ikke?: "Ikkje

 

Bruker du apokope?: ja (jeg sier "være")

Endret av SuperTommy91
Lenke til kommentar
Ser nå at du har forandret hva en tjukk l er. vis du skal ha tuppen av tungen litt over der fortennene sitter så har jeg en tynn l...

8148164[/snapback]

Hehe, what he said... ;)

 

ellers er "hon" for hun noe jeg mener bare hører Bergen til, ihvertfall utifra min erfaring.

8145439[/snapback]

Hvis du mener "hon" som i "hun/henne", så blir det mer en måte å uttale det på enn et ord/uttrykk som er spesielt for Bergen, men jeg har også hørt (vet ikke om det er særlig utbredt) "hon" som en form for banneord (uttalt mer som "ho-on"/"honen" på bergensvis). "No får du hon meg se å gje deg!"

 

Jeg er egentlig ikke sikker, og vet ikke om dette brukes av noen i det hele tat, men jeg mener å ha hørt det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...