Gå til innhold

Asus A8N-SLI Premium - Funksjonen til én del?


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare nøyaktig hva den delen med sirkel rundt seg på bilde gjør for noe? Mistenker det har noe med å kjøle kortet ned.

 

For noen dager siden satt jeg å så på en serie og helt uten videre slo PCen seg av. Eneste som skjedde var at CPU og PSU viftene gikk sakte rundt, det blåe lyset fra hovedvifta til kabinettet blinket (Skal egentlig lyse konstant), CD-rommen lagde lyder og også lyset fra den blinket (Som om den 'tenkte'). Eneste måten jeg klarte å skru PCen skikkelig av var ved å slå av hovedstrømmen bak på PSUen. Fordi restart og start knappene funket heller ikke. Og det samme skjer med engang jeg skrur på strømmen igjen.

 

Så fant jeg senere ut at den markerte delen på bilde har løsnet fra plattformen under seg. Basert på designet og overflatene til både plattformen og selve delen skal de være loddet fast til hverandre. Og har fått dette bekreftet av en annen A8N-SLI Premium bruker.

 

Ettersom delen henger fast i et metallrør (Cooling Pipe), som igjen henger fast i 'Fanless Design- delen' (Som henger godt fast til selve kortet) har ikke delen jeg snakker om falt av. Den henger bare 2-3 mm ut i luften. Og kanskje (For alt jeg vet) begge flatene har bitte litt kontakt med hverandre når de står montert inni PCen. Men dette må da være grunnen til at PCen ikke fungerer skikkelig? Er det noen som vet hva denne delen er for noe, og kan tenke seg til konsekvensen av at den ikke henger fast i plattformen under seg? Og passer den konsekvensen med hva jeg har forklart ovenfor?

 

Edit: Eller... Mest sannsynlig har vel loddet som holder plattformen og delen sammen, smeltet eller noe, og så har noe annet på kortet blitt ødelagt pga den store varmen. Fordi selv etter kortet hadde blitt nedkjølt forsatte problemet på akkurat samme måte.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke den kjøler noe som helst.Det er vel varmen fra chipsettet som blir ledet dit.Har det samme på et P5B Deluxe kort,som jeg har fjernet,da jeg har vannkjølt chipset.Har ingen ustabilitet.

8141720[/snapback]

 

Lykke til lucky666 :no:

 

Du tror nok feil. Hvis du f.eks. ser på sidene til aquacomputer.de, så finner du en egen vannblokk :ohmy: til å erstatte denne. Både til A8 og P5 serien.

Lenke til kommentar

Har kjørt godt overklokket uten den ribba 3mnd nå.Hadde det vært noen fare,regner jeg med at jeg ville ha fått en del ustabilitet :)

 

Hvordan kan den kjøle noe som helst,med 4mm tyggegummi under?

Det er de samme regulatorene på andre siden av sokkelen som ikke har kjøling i det hele tatt.

 

Den er nok bare et varmedepot for shipset kjølerern,og er plassert gunstig der i og med at bakre kabinettvifte drar varmen ut.

 

Men kan du bevise noe annet,så bøyer jeg meg i støvet for det.

Lenke til kommentar
Hm... Noen flere med meninger? Begynner å få absinenser her, er ikke kjekt å måtte låne denne gamle dritt PCen her hele tiden.

 

Bør jeg bare skaffe meg et nytt hovedkort og satse på det var der feilen lå?

8148013[/snapback]

 

Tja, du kan vel få et lignende kort til en ganske rimelig penge. Jeg ville vel ha satset på det, da jeg selv har hatt akkurat samme kort og var knallfornøyd med det! Se på nettbutikker og lignende om du finner det samme kortet, evnt på bruktmarkedet. Sett inn annonse "ønskes kjøpt".

 

Eller du kan rengjøre delene og lime disse på plass med termiske lim. Det skulle funke bra tror jeg. Er vel dette som refereres til som "rosa griseri" lengre opp her. For all del, kjør ikke uten!

Lenke til kommentar
Jaja kjør på du.  :thumbup: :wildlaugh:

 

Jeg trenger ikke bevise noe, for jeg vet. Når en av regulatorene ryker og dreper maskinen din, ja da vet du også.  :tease:

 

Så kjør på  :thumbup:

8146408[/snapback]

 

He he hvorfor er det ikke kjøling på alle strømforsyningene til cpu da,bare på den ene sida?

Ikke blir de varme heller.

Lenke til kommentar
Jaja kjør på du.  :thumbup: :wildlaugh:

 

Jeg trenger ikke bevise noe, for jeg vet. Når en av regulatorene ryker og dreper maskinen din, ja da vet du også.  :tease:

 

Så kjør på  :thumbup:

8146408[/snapback]

 

He he hvorfor er det ikke kjøling på alle strømforsyningene til cpu da,bare på den ene sida?

Ikke blir de varme heller.

8149391[/snapback]

 

Men da igjen, hvorfor har da nesten alle nyere hovedkort avkjøling der?

Tror nok den er der for en grunn.

Lenke til kommentar

Det er ikke kjøling for strømforsynerne,men en "oppsamling" av varme fra chipsetkjølern.Som sagt strategisk plassert for å bli sugd ut gjennom bakre kabinettvifta.

 

Merkelig det er så mye om å gjøre å få kjølt dem på ene sida av cpu sokkelen,da de på andre siden av sokkelen ikke har noen kjøling.

 

Bare å sette ei vifte over området det,skader sikkert ikke.

 

Tror de blir bedre avkjølt uten noe,i forhold til den lekekjøleren med flere mm tyggegummi under.

Lenke til kommentar

:rofl::rofl::rofl::rofl: Nå må du gi deg..

 

Det er ikke kjøling for strømforsynerne,men en "oppsamling" av varme fra chipsetkjølern.Som sagt strategisk plassert for å bli sugd ut gjennom bakre kabinettvifta.

 

- Ja, det gjør den også, men den har en funksjon til..... gjett hva...

 

 

Merkelig det er så mye om å gjøre å få kjølt dem på ene sida av cpu sokkelen,da de på andre siden av sokkelen ikke har noen kjøling.

 

- Mitt kort har bare v.reg til cpu på ene siden.....

 

 

Bare å sette ei vifte over området det,skader sikkert ikke.

 

- Som sagt tidligere, kjør på, det er ditt kort....

 

 

Tror de blir bedre avkjølt uten noe,i forhold til den lekekjøleren med flere mm tyggegummi under.

 

- Mitt har ikke flere mm tyggegummi under, men 0,5-1 mm termisk lim....

8149849[/snapback]

 

 

Til trådstarter.

 

Se bort fra kommentarene til lucky666. Han har tydeligvis ikke skjønt så mye....

Kjøleren kjøler spennings regulatorene, og har således en meget viktig funksjon.

I værste fall tar du både hk, cpu og ram. :ermm:

Kjøp termisk lim og 3mm plastskruer med mutter og sett den fast. Et fyrstikkhode med termisk lim på hver av regulatorene holder.

Min er vannkjølt.

 

 

Til lucky666.

 

Når man ikke vet hva man snakker om bør man vel ikke anbefale andre hva de skal gjøre med sin hardware? :huh:

At du vil ødelegge din hw er et valg du har gjort, la andre gjøre et valg basert på korrekt informasjon ihvertfall...

 

Dersom det fortsatt er tvil finnes google.

Lenke til kommentar

Nå må jeg spørre deg inferror:Mener du chipsetkjøleren eller lekeribba som sitter øverst på heatpiperøret?

 

Har nå kjørt hardt overklokket med en E6400 i 3 mnd med vannkjøling på chipset.Var selv meget skeptisk til å fjerne tyggisribba,men etter å ha lest flere tråder bla på xtremsystems,ble jeg overbevist om at den øverste ribba kun er et "depot" for varmen som kommer gjennom heatpipen fra chipsetkjølern.Som sagt den er plassert der for at bakre kabinettvifta drar varmen ut.

 

Er det virkelig din mening at den ribba klarer å kjøle noe som helst,med noen mm gummi mellom regulatorene og ribba?

 

Du som tydeligvis skjønner og vet alt,hvorfor er det ikke kjøling på regulatorene på andre sida av sokkelen,der det også blir varmere enn på baksiden?

 

Hvis den ribba er så viktig,kan du da fortelle meg hvorfor jeg ikke har et fnugg av uastabilitet,selv under hard load?

 

Du som påberoper deg å kunne alt om dette,uten å dokumentere noen ting av dine påstander,og uten å ha prøvd noe av dette selv tydeligvis,er velkommen til å svare meg på mine spørsmål som til nå står ubesvart.Det holder ikke bare å kaste rundt seg med at andre ikke har peiling på noe som helst.

 

Men som nevnt tidligere,kan jeg være enig i at å sette ei vifte over området er bra,spesielt for klokking,for å oppnå bedre resultat.

 

Selvsagt oppfordrer jeg ikke noen til å fjerne ribba,men jeg kan ikke tenke meg at det var derfor trådstarter fikk ustabil pc.

 

LunarPoet:Hvilken strømforsyning har du?

Prøv å koble til med en annen strømforsyning.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Nå må jeg spørre deg inferror:Mener du chipsetkjøleren eller lekeribba som sitter øverst på heatpiperøret?

 

-- Jeg mener "lekeribba" ja

 

Har nå kjørt hardt overklokket med en E6400 i 3 mnd med vannkjøling på chipset.Var selv meget skeptisk til å fjerne tyggisribba,men etter å ha lest flere tråder bla på xtremsystems,ble jeg overbevist om at den øverste ribba kun er et "depot" for varmen som kommer gjennom heatpipen fra chipsetkjølern.Som sagt den er plassert der for at bakre kabinettvifta drar varmen ut.

 

-- Det gjør du bare til en av regulatorene ryker :) og jeg kan ikke tenke meg at E6400 bruker dette hovedkortet? Da isåfall ved hjelp av hammer?

 

Er det virkelig din mening at den ribba klarer å kjøle noe som helst,med noen mm gummi mellom regulatorene og ribba?

 

-- Jepp.

 

Du som tydeligvis skjønner og vet alt,hvorfor er det ikke kjøling på regulatorene på andre sida av sokkelen,der det også blir varmere enn på baksiden?

 

-- For at de ikke regulerer like mye last, og dette hk har ikke vreg på begge sider.

 

Hvis den ribba er så viktig,kan du da fortelle meg hvorfor jeg ikke har et fnugg av uastabilitet,selv under hard load?

 

- For at regulatorene funker til de ryker.

 

Du som påberoper deg å kunne alt om dette,uten å dokumentere noen ting av dine påstander,og uten å ha prøvd noe av dette selv tydeligvis,er velkommen til å svare meg på mine spørsmål som til nå står ubesvart.Det holder ikke bare å kaste rundt seg med at andre ikke har peiling på noe som helst.

 

- Besvart, og jeg mener fortsatt at du ikke vet hva du snakker om.

 

Men som nevnt tidligere,kan jeg være enig i at å sette ei vifte over området er bra,spesielt for klokking,for å oppnå bedre resultat.

 

- Har ingenting med klokking å gjøre. (annet en overvolting, da blir de ennå varmere)

 

Selvsagt oppfordrer jeg ikke noen til å fjerne ribba,men jeg kan ikke tenke meg at det var derfor trådstarter fikk ustabil pc.

 

LunarPoet:Hvilken strømforsyning har du?

Prøv å koble til med en annen strømforsyning.

8152609[/snapback]

Endret av inferror
Lenke til kommentar

Vedrørende denne gummi/tyggegummi eller hva man nå velger å kalle den termiske pastaen kan man ofte se det samme brukt på grafikk kort, også der på strømfosynings-transistorer og på minnebrikkene. Så selv om det kanskje ikke ser slik ut leder den faktisk varme.

 

Hadde forøvrig A8N-sli Deluxe som er samme kortet men uten heatpipe, og hadde da på montert en tempsensor på den omtalte kjøleribben, den ble godt over 60grader, målt på toppen av ribben. Med andre ord, det avledes relativt mye varme fra komponentene under denne ribben.

 

Selv om det KAN gå bra uten, vil ikke jeg anbefale det, som inferror sier, disse kan godt virker helt til de plutselig dør, trenger ikke nødvendigvis få noe forvarsel.

 

Hva som befinner seg under denne ribben på andre kort enn A8N skal jeg ikke utale meg om.

 

inferror Postet i dag, 15:39

QUOTE

Men som nevnt tidligere,kan jeg være enig i at å sette ei vifte over området er bra,spesielt for klokking,for å oppnå bedre resultat.

 

 

 

- Har ingenting med klokking å gjøre. (annet en overvolting, da blir de ennå varmere)

Akkurat på dette punktet er jeg ikke helt ening med deg. Høyere spenning vil absolutt gi mest dramatisk varmeøkning, men også ren overklokk uten V-core økning hever strømforbruket, og dermed og varmeproduksjon :)

Lenke til kommentar

OK inferror,da får vi konkludere med at løs kjøleribbe er årsaken til at cpu og psu vifta surrer sakte og at vifteleds blinker :)

 

Jeg har aldri sagt at folk skal fjerne ribba,men jeg kan ikke tro at løs ribbe er grunnen til trådstarters problem.Jeg har heller aldri sagt at E6400 passer i trådstarters hovedkort.Det var for å gi et eksempel jeg nevnte mitt Asuskort uten ribbe.Jeg skal være med å ta ansvaret for at dette ble offtopic.

 

Jeg lurer på hva slags strømforsyning LunarPoet har? Har du prøvd med en annen psu?

 

Har du prøvd å koble reset knappen på kabinettet som hovedbryter?Kan være powerknappen som er gåen.

 

Edit:Kjente på regulatorene nå med fingertuppene,og kan si at de ikke er varme.Maks 35-40 grader.Altså idle.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
OK inferror,da får vi konkludere med at løs kjøleribbe er årsaken til at cpu og psu vifta surrer sakte og at vifteleds blinker  :)

Tror ikke det er det som er årsaken, men anbefaler ikke feilsøking med løs ribbe.

 

Diskusjonen her har vært : "Asus A8N-SLI Premium - Funksjonen til én del?", og det har vi vel blitt enig om. :)

Det eneste jeg har poengtert er at man ikke burde starte maskinen så lenge ribba var løs.

 

Jeg har aldri sagt at folk skal fjerne ribba,men jeg kan ikke tro at løs ribbe er grunnen til trådstarters problem.Jeg har heller aldri sagt at E6400 passer i trådstarters hovedkort.Det var for å gi et eksempel jeg nevnte mitt Asuskort uten ribbe.Jeg skal være med å ta ansvaret for at dette ble offtopic.

 

Jeg lurer på hva slags strømforsyning LunarPoet har? Har du prøvd med en annen psu?

 

Har du prøvd å koble reset knappen på kabinettet som hovedbryter?Kan være powerknappen som er gåen.

 

Edit:Kjente på regulatorene nå med fingertuppene,og kan si at de ikke er varme.Maks 35-40 grader.Altså idle.

8153709[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...