Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Bra jeg får litt hjelp av dere andre til å svare. Til tider er nettet så darlig at jeg nesten ikke kommer inn på det.

 

Kan jo nevne litt om det wh1te sa om at ikke alt skal ut på nettet. Sant det, så jeg sensurerer neg selv. Men som værnepliktig er det ikke mye som er hemmelig.

 

@sekse

 

Om du vil til afghanistan er sjangsene dine størst om du tar befalskolen\verver deg som granader for en 3+ års kontrakt. Da vil du nesten garantert havne i afghanistan får eller siden. Iallefall om du havner i TMB, 2. Batlajon og lignende avdeligner. De fleste som er fast annsatt i forsvaret havner her nede en eller annen gang.

 

@senderos

 

hehe Garden er en av de plassene du kan komme som værnepliktig hvor de ikke leker militær så får du ikke like mye fri som andre steder. Oppdraget kommer alltid først. På rekrutten får du sikkert fri 2-3 ganger i månden, men når du blir gardist blir det rundt 2. Grunnen til at jeg sier det ikke er mye fri er at i Garden har du ALLTID mye å gjøre. Mens andre steder sitter du på ræve ganske mye å produserer varme.

Husk frihelger er ikke alt som er fri i militæret. Noen jobber 8-4 og andre 6-23;)

 

Det med standbykontrakten er sant. husker ikke de nøyaktige beløpene, men mener det var 3-4 tusen i månden man får, samt en startbonus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ilopet av kontraktstiden sa er det iallefall ikke vanskelig a komme pa intops. sier ikke at det er automatisk at du havner der. Men sett at du er granader/befal i TMB. Hva er da oddsen for at du ikke kommer pa intops?

 

Men om du drar rett til FLO blir det jo en annen sak, men selv der har du muligheter. Til og med forssvarsbygg har jeg sett, selv om det er et lite sidespor.

Lenke til kommentar

 

Skal du ta rekruttskolen på Ørland blir du luftvernartillerist. Der vil du enten havne i drift av NASAMS eller støtteapparatet. Er du ivrig og flink havner du kanskje i illedning, hvor du har mulighet til å bli sidemann til de som styrer NASAMS-batteriene, er du ekstra heldig får du fyre av en AMRAAM-missil hvis skarpskyting er aktuelt. Ellers har du samband, rekognosering, logistikk og "IT". Der vil du ha mulighet for å bli beltevognsjåfør, eller skaffe deg lastebillappen sivilt om du ønsker det. Tror ikke du kan søke deg dit om du har rekruttperioden et annet sted.

8707562[/snapback]

 

 

Nei, men jeg trodde at alle som skal i luftforsvaret skal til Madla først på rekrutten før vi enten kommer til Ørland eller Bodø? Er vel ingen som går rett på rekrutten på Ørland, det er vel noe man gjør etter å ha gjennomført 7 uker på vanlig rekruttskole?

 

Luftvernartillerist høres morro ut, hadde vært stilig å få fly helikopter også ;)

Lenke til kommentar

Det er sant, jeg har aldri hørt om noen fra luft\sjø som har vært et annet sted en på Madla. Så dere bør regne med det.

 

Om du får en helikoptertur er du heldig. Det er gøy;) Fløy en gang fra en øde plass litt nordvest for oslo til Akershus festning. DET var gøy det.

Lenke til kommentar

Ørland og Bodø har egne rekruttskoler, og de er stort sett de samme som alle andre. Disse soldatene går mer eller mindre kun til luftvern, er visst viktig for befalet å kjenne soldatene og vite hvor de bør plasseres innad i luftvernbataljonen. Men nå er det bare en del av luftforsvaret. De andre vernepliktige på Ørland var fra madla, og de ble vakt og sikring, crew cheif-assistent, velferd- og idrettsassistent, transport og hundetjeneste.

Endret av LocoMotiveMan
Lenke til kommentar

Hei, jeg bare lurer på et par ting angående fellesopptaket for befalsskolene i kjevik.

 

Hvor mange utvelgelser er det før man har kommet inn? Jeg vet det er en etter det fysiske opptaket. (løping, push-ups, etc.)

 

Vet noen hva karakterkravene er ved den tekniske befalsskolen på sessvollmoen? Jeg har søkt MP med førstevalg, og har fått svar at jeg har kommet inn til opptak mot den skolen, men er det først etter kjevik jeg får vite om jeg har gode nok karakterer?

 

Vet noen hvordan bør man oppføre seg mot befalet under opptaket?

 

Setter stor pris på svar =)

Endret av choffo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Åssen er maten i militæret?

8744313[/snapback]

 

Desto lenger nord man er desto bedre mat får man. Best på båt, verst i sør.

Lenke til kommentar

Maten i forsvaret er generellt bra. Det har sine dager. noen ganger tragisk og noen ganger veldig bra. Men snittet er helt greit.

 

Trisdag og Torsdag er det fisk til middag(iallefall skal det vare det)

 

Maten pa lutvann er det noe sykt med, den er fantastisk. ALLE jeg har pratet med som har vart der sier det. Det gjelder alt fra varnepliktige til generaler.

 

Varst i sor kan jeg ikke se noen grunn til. Det som er regelen, jo mindre leir jo bedre mat. Men her er det ogsa avik. Men tenk selv, en gigantisk leir ma lage mat pa en annen mate en en liten leir. og derfor blir det litt kvalitetsforskjell.

Lenke til kommentar

Hei Jensen!

 

Liker ideen bak tråden din, du gir mye gode tilbakemelding! Selv har jeg også militær bakgrunn, var major ved Vernepliktsverket når jeg gikk av med pensjon nå i høst. Jeg skal være forsiktig med å antyde noe, men jeg må få tilstå at jeg funderer litt på hvordan du, og jeg siterer:

"har erfaring fra Afghanistan, Garden, FLO, Forsvarets øverste ledelse, Hæren, Østlandet(militær leirer), sjåførtjeneste, soldattjeneste, IKT tjeneste og muligens litt mer som jeg ikke husker" når du bare er sersjant? Da jeg var sersjant hadde jeg ikke mer erfaring enn som NK tropp på rekruttskole. Stiller meg spesielt spørrende til dette med Forsvarets øverste ledelse, trodde ikke sersjanter hadde noe her å gjøre.

 

mvh

Mannemann

Lenke til kommentar

Hej :)

 

Var på sesjon denne uka, og der skulle vi velge hva vi ville i militæret. Jeg har altid hatt lyst å bli marinejeger. Så dette var mitt førstevalg, etterfulgt av marina å hæren. Går siste året på VK1 nå, og skal ta læretiden min før militære.

 

Det jeg lurer på er egentlig hvor lang tid tar det før man er utdannet marinejeger? Er det fryktlig høye krav for å komme in? fikk forsåvidt 9 på alt i sesjonen. Det som er er at jeg er dyslektiker og ikke så sterk i matte, er det ikke noe håp for å bli marinejeger da? Hva er egentlig lønnen som marinejeger?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

@N00by89 Dysleksi tror jeg ikke er det største hinderet ditt. Da skal du drive med spesielle ting før de legger vekt på det.

 

De kravene som er vanskeligst er nok de fysiske kravene, så er bør du trene hardt. Om de krever generell studiekompetanse er jeg usikker på men tror ikke det.

 

Motivasjon er det viktigste i denne avdeligen. Du skal virkelig brenne for det. Gjør du det har du alle mulighetene.

 

Lønna avhenger hva du gjør. I forsvaret er det et avansert lønnssystem som jeg så vidt henger med på. Så er er veldig vanskelig å si. Men i starten kan du regne med en grunnlønn på ca. 20000 pluss tillegg. og det er de mange av!

 

http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk..._forberedelser/

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...