Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Komplett kaos - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg hadde en lang stund Windows XP Pro 64 bit, men da det praktisk talt ikke eksisterte drivere osv til dette operativsystemet, ønsket jeg å bytte tilbake til

Windows Xp Pro. For et par uker siden begynte maskinen å henge seg opp (dvs, den ble helt ekstremt treg - å åpne oppgavebehandling kunne ta opp til fem minutter) hver gang MSN ble startet (MSN startet automatisk hver gang maskinen skrudde seg på). Derfor byttet jeg tilbake til Windows XP Pro, og formaterte min stasjon C. Jeg installerte alle nødvendige drivere, Norton Antivirus og et antispywareprogram.

Det som skjedde etter dette var at pc-en skrudde seg av av seg selv hver gang man åpnet msn eller internett, eller hvis man prøvde å starte et spill eller en film. For å løse problemet prøvde jeg å avinstallere den nye Geforce-driveren jeg hadde lastet ned, og bytte den ut med den gamle originale fra cd-en, og jeg installerte nettverksdriveren om igjen (fra hovedkortet sin cd, nettverkskortet er integrert på hovedkortet).

Problemet ble borte.

Og det oppsto nye problemer.

1) MSN klikker fortsatt i blant, i form av at den "fryser" i 1-3 minutter i blant.

2) Pc-en skrur seg fortsatt av hvis jeg prøver å sette på en film

3) Høyretasten på musa fungerer plutselig ikke lenger (?!)

4) Å starte spill får også maskinen til å skru seg av.

Av og til når maskinen har skrudd seg på, sier den "the system has recovered from a serious.. bla bla. The device driver of XFX Geforce 7600GT seems to have causes this problem." eller noe i den duren. Så jeg prøvde nok en gang å installere de nyeste driverne til min Geforce, men det samme skjedde som sist; alt gikk ekstremt treigt, og pc-en skrudde seg av dersom jeg brukte internett eller msn. Så jeg re-installerte den gamle driveren (igjen). Dette hjalp ikke på spill osv, men i det minste skrur ikke pc-en seg av når man setter på internett og msn..

Jeg har scannet gjennom hele pc-en flere ganger med både Norton Antivirus, CCleaner og Registry Mechanic. Fant ingenting galt.

Det er mulig det er litt kronglete forklart, men.. er det noen som kan skjønne hva de tingene skyldes, eller hva jeg bør/kan gjøre?

Min Pc er som følger:

AMD Athlon 64 3700+ 2.25 ghz

1 GB ram

XFX Geforce 7600GT

En harddisk på 120 GB, stasjon D.

En harddisk på 60 GB, delt i to partisjoner: Stasjon C og stasjon E.

Jeg er litt usikker på hva slags hovedkort det er, men det er hvertfall ABIT.

Kan ABIT Via1.51M stemme? (det er det som står på CDen).

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vil tippe at det er enten RAM-feil, Spyware (som evt ikke er oppdaget av NAV), eller at du ikke har oppdaterte drivere (til f.eks. chipset).

Derfor vil jeg anbefale å gjøre dette:

1. Boot fra UltimateBootCD (www.ultimatebootcd.com) og kjør bla. Memtest86+ (og eller andre diagnostikk-programmer), for å avdekke eller utelukke feil på RAM.

2. Hent ned siste drivere for hovedkortet ditt fra produsenten. (ABIT Via1.51 er IKKE et hovedkort, men drivere for VIA-chipset). Åpne maskinen og les av hvilken modell det er for å være 100% sikker.

3. Kjør/installer minst ett annet antivirus-program. Kjør f.eks. online-sjekk fra www.trendmicro.com og www.sarc.com.

Endret av Caze
Skrevet
Jeg vil tippe at det er enten RAM-feil, Spyware (som evt ikke er oppdaget av NAV), eller at du ikke har oppdaterte drivere (til f.eks. chipset).

Derfor vil jeg anbefale å gjøre dette:

1. Boot fra UltimateBootCD (www.ultimatebootcd.com) og kjør bla. Memtest86+ (og eller andre diagnostikk-programmer), for å avdekke eller utelukke feil på RAM.

2. Hent ned siste drivere for hovedkortet ditt fra produsenten. (ABIT Via1.51 er IKKE et hovedkort, men drivere for VIA-chipset). Åpne maskinen og les av hvilken modell det er for å være 100% sikker.

3. Kjør/installer minst ett annet antivirus-program. Kjør f.eks. online-sjekk fra www.trendmicro.com og www.sarc.com.

8134379[/snapback]

Takk, skal prøve dette med en gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...