Gå til innhold

Eksponeringskompensasjon - Nikon D80 med SB-800


Anbefalte innlegg

Er litt flau over å måtte spørre om noe så banalt, men nå har jeg prøvd å finne ut av det i et par dager uten suksess, så da får jeg heller innrømme min dumskap...

 

Som dere ser av overskriften har jeg en D80 med SB-800 Blitz. Kameraet er forholdsvis nytt og jeg har ikke rukket å bli godt kjent med det ennå. Kjører ISO og hvitbalanse auto. Blitzen har jeg brukt i TTL og TTL Bl. Bruker "P" som program-modus. Eksponeringskompensasjonen på kameraet (den lille knappen på toppen av kameraet) har jeg stilt i "0" og blitzkompensasjonen (den lille knappen på venstre side av kamerahuset foran) er justert til 0 EV.

 

Likevel: Når jeg fokuserer på noe innendørs og trykker utløseren halvveis ned så indikerer glideskalaen for eksponering, den som er i bunnen av søkeren og som har en "0" midt over seg, at bildet blir undereksponert. (Indikatoren er fylt ut helt mot høyre - mot "-"). Men det blir de ikke - bildene blir helt greie!

 

Er årsaken til dette at eksponeringsindikatoren viser hvor mye undereksponert bildet ville blitt om jeg ikke hadde brukt blitz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er årsaken til dette at eksponeringsindikatoren viser hvor mye undereksponert bildet ville blitt om jeg ikke hadde brukt blitz?

8120640[/snapback]

 

Slik tolker jeg også det. Min D80 viser det samme. Skal vel da brukes som en veiledning når en ikke benytter blitz.

Lenke til kommentar
Lite tips; dersom du skal regulere på EV så bruk den på kameraet, ikke den på blitsen. Det gjør det letter å bruke, og kameraet vil overstyre blitsen.

8122792[/snapback]

Nå er det to typer EV på kamera og bare en på blitsen. Blits EV er på begge og kompenserer for hvor kraftig blitslyset skal være og det har ingen betydning hvilken man bruker, men hvis du justerer på begge, vil summen være gjeldende. Den "vanlige" EV (eksponeringskompensasjon) på kamera kompenserer for den totale eksponeringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...