Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'n slår seg av ved arbeid


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nylig satt sammen en pc med E6600, 8800GTX, 2048MB RAM og en Seasonic S12 600W. Kjører Vista. Har fått et problem med at PC'n skruer seg av under hardt arbeid, sånn som å spille Oblivion og Advanced Warfighter. Testa med memcheck og fant ut at det ikke var noe galt med RAM'en. Så da tenkte jeg skulle rette fokuset mitt mot PSU. gikk inn i bios og fant "Voltage Monitor" (jeg har ikke overklokket noe ennå, så alt kjører på AUTO):

 

Vcore Voltage 1,21V

Memory Voltage 1,88V

1,2V HT Voltage 1,50V

NB Voltage 1,44V

SB Voltage 1,53V

CPU VTT Voltage 1,23V

DDR2 Termination Voltage 0,96V

3,3V Voltage 3,18V

12V Voltage 11,64V

 

Noen som vet om dette er ok volt, eller om det burde være mer eller mindre noen steder?

Noen som har noen tips om hva annet som kan forårsake at pc'n bare skrur seg av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er temperaturen som er for høy, har viftestyring, og problemet er der selv om alle viftene går for fullt. har også sjekka temperaturene i bios og det står CPU 1 og 2 mellom 30 og 40 grader, system temperatur er rundt 40, men det er noe som bare heter CPU Temperature som er veldig høy (80 til 90 grader), hva slags temperatur er dette?

 

HD Tune fungerte dårlig med HD'n min. Har en seagate barracuda 400Gb

Endret av Remi88
Lenke til kommentar

reset minne og kabler til hovedkortet, reboot/shutdown ved bruk kan tyde på disse sakene:

 

defekt hovedkort, som ikke tåler stresset eller varmen som skapes

 

defekt CPU, ikke tåler stresset eller varmen.

 

defekt minne, prøv og kjør en minne brikke i systemet, bytt plass på den slikt at denne minne brikken testes i alle slotter, feiler systemet gjør så samme med andre brikka.

Lenke til kommentar

Har installert SpeedFan, og fikk meg en skikkelig overaskelse når jeg starta det:

 

Temp1: 65 grader

Temp2: 44 grader

Temp3: 55 grader

Temp1: 40 grader

Core1: 63 grader

Core2: 62 grader

 

Er klar over at det er to stykk "Temp1", men det var sånn det var oppført i SpeedFan.

 

Dette er når de alle viftene går på 100% og uten noen program oppe.

Har som sagt en fysisk viftestyring og CPU temperaturen denne viser er ikke høyere enn 43 under load. Når viftene går på lav hastighet kryper temperaturene opp mot 70 på Temp1 og Core1 og Core2

Hva kan grunnen være til at temperaturen er så høy når alle viftene er på fullt? Og hvorfor er nærmest ALLE så høye.

 

leste forresten at noen slike hovedkort har en produksjonsfeil ved at den bøyla som holder CPU på plass er bøyd, og derfor kommer ikke CPU kjøleren godt nok nedpå.

Endret av Remi88
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

JEG HAR SAMME PROBLEM! Kan noen gi en Guide? PLEASE!!

 

Hvordan stopper jeg det? Har hatt en ekspert her flere ganger i dag, han finner heller ikke ut av dette.. Har 2 STORE vifter, og 1 mindre..

(Kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323496 )

 

Igjen: Hvordan stopper jeg det?

 

(Beskrivelse: Det blir svart i et halvt sek --> det kommer en blå fullskjærm --> det står masse tekst(Rekker ikke lese den) --> en prosentmåler starter --> Når den er ferdig Skrur dataen seg av --> starter opp.)

 

Har 1024Mb ram - GeForce 7600GT - AMD Athlon 64 X2 Dual-Core Prosessor (3600+)

 

Det skjer når jeg åpner CS eller lign.. Neste gang det skjer, Skal jeg PRØVE å ta bilde med Kamera før det forsvinner (Tar ca. 2-3 sek..) Eller når jeg skal kopiere store filer over fra en mappe til en annen..

 

Btw.. Har funket bra i ekstremt lang tid nå.. 30 min eller no' sånt..

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

Nå vet vi nå at det er noen hk som ikke helt funker fint sammen med speedfan. Gå inn i BIOS å se om du får samme målinger der. Stemmer temperaturene, syns jeg de ligger veldig høyt.

 

På min maskin gir speedfan disse målingene:

 

System: -65C

CPU: 35C

AUX: 39C

HD0: 37C

HD1: 41C

Temp1: 40C

Core0: 40C

Core1: 39C

 

jeg har litt kraftigere komponenter enn deg, og bare standard (boxed) vifter. om du sammenligner disse målingene ser du at det ligger ganske høyt til deg

 

men prøv å se hva BIOSen din måler

 

Med det du sier vet jeg at det er ikke Skjermkortet som blir for varmt. Blir GPUen i skjermkortet overopphetet, blir skjermbildet som et knust glass med forskjellige farger. Så det er ikke problemet

Lenke til kommentar

ja... om du faktisk hadde gjort det jeg fåreslo, hadde vi kanskje kommet fram til at temperaturen som viste seg på speedfan stemte, og at kanskje maskinen stenger seg selv ned på grunn av at den nermer seg critical temperatur høyde. ALTSÅ at du må ha bedre kjøling..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9
ja... om du faktisk hadde gjort det jeg fåreslo, hadde vi kanskje kommet fram til at temperaturen som viste seg på speedfan stemte, og at kanskje maskinen stenger seg selv ned på grunn av at den nermer seg critical temperatur høyde. ALTSÅ at du må ha bedre kjøling..

8147181[/snapback]

 

Ok.. Jeg har 3 vifter - alle står på fullt.. Det er virkelig et støy med de viftene som er som er ca. 5 cm i radius.. ^.^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...