Gå til innhold

Windows Vista og microsoft kundeservice


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er student ved NTNU, og har innstallert en legal versjon av Windows Vista Business. og jeg aktiverte det for 5-6 ukers tid siden.

 

I windows er det et program som heter "Windows Updater", og som dere nok vet, gir dette meg en liste over windows oppdateringer som er mulig å laste ned (til og med laster ned automatisk), og i vista gir dette også en liste over hardware drivere som kan lastes ned. Her fant jeg nye Serial ATA drivere til mitt nvidia nforce4 serie hovedkort. Jeg lastet ned driveren, og innstallerte den, men så fort driveren var ferdiginnstallert, fikk jeg opp en lite hyggelig beskjed på skjermen som lød noe slik som dette: "Windows have detected a new motherboard. You will need to activate Windows again within 3 days." (Kanskje ikke helt ordrett). Dette ga meg et lite sjokk, at windows klarte å forveksle noe såpass forskjellig som s-ata drivere og splitte nytt hovedkort med hverandre. Og ettersom Vista fungerer slikt at man kun har lov til å bytte hovedkort (PC) en gang (2 aktiveringer, eller noe.), var dette ganske kjipt. Vista er i seg selv en ganske dyr investering, og jeg aktet ikke å kaste bort en aktivering på s-ata drivere. Den trygge følelsen som Windows Update har gitt meg tiliere, forsvant nå fullstendig. Jeg fant ingen annen råd enn å kontakte microsoft.

 

Først sendte jeg en mail til Microsoft Norge Kundeservice. Jeg fikk her beskjed om å ringe aktiveringstelefonen til microsoft, for så å snakke med en kundebehandler. Her fikk jeg snakke med en kvinne som kun snakket engelsk. Jeg følte at det var svært lite hjelp å hente, ettersom hun kun var fokusert på at jeg skulle aktivere vista, noe som jeg hadde svært lite lyst til av årsakene forklart ovenfor. Etter en god stund, prøvde hun faktisk å finne noen som kunne hjelpe meg. Etter mye om og men, hadde jeg gjentatt meg selv flere ganger til forskjellige personer, ble jeg satt tilbake til aktiveringstelefonen. Det virket som at microsoft bare ønsket at jeg skulle aktivere vista, slik at de tjente penger på det, samt fikk det ut av verden.

 

Jeg fant da et nummer til en telefon for kundeservice for operativsystem (microsoft dette også), hvor jeg møtte en tilsynelatende dårlig support. Her presenterte jeg problemet mitt nok en gang, og sa at jeg hadde skaffet meg vista via NTNU, og at siden jeg studerte på fakultetet for informasjons-teknologi, matematikk og elektronikk, fikk jeg legalt operativsystemet sponset av NTNU. I starten virket han veldig skeptisk til at jeg faktisk hadde en legal versjon av vista, og begynte inndirekte å antyde at jeg hadde en piratkopi, ved å si at microsoft ikke uten vidre hadde så korte aktiveringsfrister, og i tillegg antyde at jeg ikke hadde falsk serial-key. Allerede her begynner jeg å bli ganske frustert over at han jeg ringer ikke prøver å hjelpe meg med probleme, men tvert i mot antyder at det er min feil at vista forveksler drivere og hardware. Etter hvert klarer jeg å overbevise han at operativsystemet mitt er legalt, og det første jeg får beskjed om da er at : "Dette er ikke microsofts problem. Du må ta kontakt med nvidia.".

 

Personlig mener jeg at nvidia egentlig kan gjøre veldig lite med at aktiveringsfristen går ut om 1 dag, samtig som det er windows som definerer hva som er en datamaskin. Det er greit at Vista er trygt, men når den "lurer" kunder med legaliserte versjoner til å bruke opp aktiveringsnøkler, blir vel det å gå litt for langt? Det skal sies at etter godt over en halvtime i telefon med microsoft, klarte jeg endelig få et enkelt tips, som faktisk fikset problemet. Jeg kan vel nå si at jeg fikk en WOW opplevelse, når jeg tenker over den forferdelig dårlige kundeservicen, samt at hvis det hadde vært noen som ikke var klar over at Vista har begrenset antal aktiveringer, ville de antageligvis kastet bor flere hundre kroner bare på å aktivere. Dette synes jeg er særdeles dårlig av microsoft, og håper at folk skjermes for denne oppførselen av microsofts kundeservice, samt update service. :thumbdown:

 

-Mouktar

Endret av mouktar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Imens folk som sitter med piratversjoner ikke har noen problemer...

 

Dette har vel hele tiden vært problemet med kopibeskyttelse o.l. Det at de som faktisk driver med kopieringen lever bedre enn de som betaler for varene.

 

Vet ikke hva du kan gjøre, skriv en lengre mail til microsoft kundeservice der du legger fram hele greia.

Lenke til kommentar

Eh... det er da vel bare å reaktivere? Du taper jo ikke penger på det, det koster ikke annet enn telefontaksten (og det er et gratis 800-nummer).

 

Og såvidt jeg har forstått kan ikke microsoft lagre informasjonen din mer enn 3 mnd, så når først alle drivere er på plass, vil du mest sannsynlig aldri oppleve igjen å måtte ringe for å aktivere.

 

Men jeg er enig i at kundeservicen kanskje ikke har vært helt på topp i ditt tilfelle...

Lenke til kommentar
Eh... det er da vel bare å reaktivere? Du taper jo ikke penger på det, det koster ikke annet enn telefontaksten (og det er et gratis 800-nummer).

8115859[/snapback]

 

saken var vel gjerne at man fort kunne blåst bort nesten 1000kroner, hvis man bare hadde aktivert innen de 3 dagene. Som sagt, dette skjedde heldigvis ikke med meg, men kan fort skje med andre.

Lenke til kommentar
Det skal sies at etter godt over en halvtime i telefon med microsoft, klarte jeg endelig få et enkelt tips, som faktisk fikset problemet. Jeg kan vel nå si at jeg fikk en WOW opplevelse, når jeg tenker over den forferdelig dårlige kundeservicen,

 

Support og løsninger via telefon har ikke vel noe god historikk verken hos den ene eller den andre.

 

Jeg forvarer/fordømmer ikke kvalitet på support, jeg forvarer/fordommer ikke problemene som oppstår med aktiveringen, og jeg forstår behov for å snakke/skrive om det.

 

MEN det som er totalt uforståelig for meg er at du ikke vise ydmykhet for de andre brukere og lesere her, slik at din tråd kunne ha noe få linjer som viser at du er ikke av det samme kaliberet som dem du kritiserer og som du ble møtt fra supporten hos Microsoft.

 

 

Hvorfor du vil dele din aggresjon og fortvillelse med oss andre om det, når du velger å IKKE dele det som du beskriver som enkelt tips for å løse problemet ditt.?

Kan du med utgangspunkt til det forstå da behandlingen fra support team, og at de ikke ønsker å dele ut løsninger til alle som ringer, uten videre, spesielt når du vet hvordan en annen kan ha skaffet seg Key?

 

Tenk på det som plaster på såret. ( det er ikke kritikk mot deg, tvert imot).

Men det er slik jeg reflekterer til det du har skrevet.

Lenke til kommentar
Eh... det er da vel bare å reaktivere? Du taper jo ikke penger på det, det koster ikke annet enn telefontaksten (og det er et gratis 800-nummer).

8115859[/snapback]

 

saken var vel gjerne at man fort kunne blåst bort nesten 1000kroner, hvis man bare hadde aktivert innen de 3 dagene. Som sagt, dette skjedde heldigvis ikke med meg, men kan fort skje med andre.

8115971[/snapback]

 

Skjønner fortsatt ikke hvordan du taper penger på å reaktivere.... Vil du forklare det for meg?

 

lilleninni

Lenke til kommentar

OEM kan bare aktiveres en gang, neste gang må du betale for ny OEM lisens.

 

mens vanlig sluttbruker lisens er 3 aktiveringer på eller utskifte av hovedkort , Microsoft lagrer info om ditt hovedkort's MAC adresse, jeg betviler at det er lovlig i det hele tatt, men det får data tilsynet se på.

 

 

uansett: gjanaktivering av en sluttbruker lisens = tap på ca. 3-500 kr av verdien på Windows Vista lisensen

Lenke til kommentar
OEM kan bare aktiveres en gang, neste gang må du betale for ny OEM lisens.

 

mens vanlig sluttbruker lisens er 3 aktiveringer på eller utskifte av hovedkort , Microsoft lagrer info om ditt hovedkort's MAC adresse, jeg betviler at det er lovlig i det hele tatt, men det får data tilsynet se på.

 

 

uansett: gjanaktivering av en sluttbruker lisens = tap på ca. 3-500 kr av verdien på Windows Vista lisensen

8121015[/snapback]

 

Hehe, her har du virkelig satt deg inn i saken må jeg si :)

OEM kan aktivires mange, mange ganger. I utgangspunktet så mange ganger som helst - bare man har samme hovedkort. (I praksis kan du nok bytte HK også).

Og nei, Microsoft lagerer ikke hovedkortests MAC-adresse, faktisk så har ikke hovedkort noen MAC-adresse.

 

Uansett - gjenaktiveringen er gratis (så lenge du ringer ifra fasttlf - koster vel litt om dur inger ifra mobil)

 

Edit: Forøvrig kjenner jeg en som hadde akkurat samme problem som trådstarter - med samme versjon av Vista. Ringte det 800-nr til MS, og de fikk aktivert de igjen.

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...