Gå til innhold

Windows Vista og microsoft kundeservice


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er student ved NTNU, og har innstallert en legal versjon av Windows Vista Business. og jeg aktiverte det for 5-6 ukers tid siden.

 

I windows er det et program som heter "Windows Updater", og som dere nok vet, gir dette meg en liste over windows oppdateringer som er mulig å laste ned (til og med laster ned automatisk), og i vista gir dette også en liste over hardware drivere som kan lastes ned. Her fant jeg nye Serial ATA drivere til mitt nvidia nforce4 serie hovedkort. Jeg lastet ned driveren, og innstallerte den, men så fort driveren var ferdiginnstallert, fikk jeg opp en lite hyggelig beskjed på skjermen som lød noe slik som dette: "Windows have detected a new motherboard. You will need to activate Windows again within 3 days." (Kanskje ikke helt ordrett). Dette ga meg et lite sjokk, at windows klarte å forveksle noe såpass forskjellig som s-ata drivere og splitte nytt hovedkort med hverandre. Og ettersom Vista fungerer slikt at man kun har lov til å bytte hovedkort (PC) en gang (2 aktiveringer, eller noe.), var dette ganske kjipt. Vista er i seg selv en ganske dyr investering, og jeg aktet ikke å kaste bort en aktivering på s-ata drivere. Den trygge følelsen som Windows Update har gitt meg tiliere, forsvant nå fullstendig. Jeg fant ingen annen råd enn å kontakte microsoft.