Gå til innhold

Lenovo R60e - noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fått tak i en Lenovo Thinkpad R60e som skole/internettmaskin til mor.

Er egentlig veldig fornøyd med maskinen. Den virker veldig solid, skjermen er 'helt grei' (med tanke på dårlig syn hos hovedbruker holder 1024x768 lenge), godt tastatur, stillegående og rimelig grei batteritid. Eneste minus er musa, den lille gummisaken har en tendens til å "vandre" litt innimellom.

 

Det jeg lurer på:

 

CPU: Ifølge annonse(og maskinen) skal det være en 1.66GHz Core Duo T2300. Har selv samme i min egen Asus A6Ja-Q011H, og der gjør den en veldig god jobb. Men Lenovoen virker direkte treg :hmm: Gikk inn i "system" i kontrollpanel så jeg så prosessorhastighet; den rapporterte 980MHz. Stilte "power mode" elns til Max Ytelse. Brightness gikk opp men fremdeles 980MHz. Ikke noe viftestøy. Lasta ned CPU-z, den sa også 980. Gikk inn i instillinger for power mode og tvang den fra uhm "Self adjusting" til "Full power" på både CPU hastighet og vifte hastighet. CPU-z sa nå ~998MHz. Lasta ned og kjørte SuperPI på 32M for å se om hastighet gikk opp ved tung last, maskinen ble merkbart tregere og CPU-z sa fremdeles 998.

 

Hva gjør jeg feil?

 

Men. Selv 2x1GHz burde være nok til å dra rundt XP (mener jeg kjørte det på min 800 Duron en gang i tiden og kjørte diverse spill på det). Lenovo'en har bare 512MB ram, og deler noe av dette med grafikkdelen. Hvor ser jeg hvor mye som er delt? Burde jeg merke tydelig forbedring ved å sette inn en 512 brikke til? (Asus'en hadde også bare 512MB orginalt, men satte inn en 1GB så fort at jeg ikke kan sammenligne.)

 

 

Hm, hvafornoe annet. Jo. Det står at det følger med Stand-Alone lisens til noen Lotus programmer. Tror jeg har funnet lisensen (en nummer/tegn rekke på baksiden av noe reklame) men kan ikke finne noen CD, URL som virker eller noe på harddisken. Vil gjerne ha et 'lovlig' textbehandlingsprogram på PC'n og Office blir i dyreste laget. Har lastet ned OpenOffice og det ser helt greit ut, men har ikke norsk ordliste. Kan jeg finne det noe sted?

 

 

Urm.. ah ja. Batteri. Har selv ikke vert spesielt flink med å ta vare på batteriet mitt og det merkes (kanskje 50% levetid nå i forhold til orginalt, litt over 2 timer da, ca 1 time nå.) Ettersom hun skal bruke den på skole og tog (pendling) frem og tilbake, opptil en del timer, vil jeg at hennes batteri skal vare en del lengre. Har ikke kjørt maskinen mye, bare nok til å lade opp batteriet helt, deretter kjørte den på batteriet i noen timer (til ca 75%). Etter det har jeg bare brukt den på strøm, uten batteri i maskinen. Kan noen peke meg i rettning av en god forklaring på ideèlt batterihold?

Har hørt at hovedproblemet er varme...og når CPU'en ikke vil ta i blir det ikke varmt heller ^^

 

Ja ja, tror jeg fikk med alt. Joda, jeg vet at google er min venn men har kjørt meg fast der noen ganger nå. Håpet noen her kunne svare eller peke meg i riktig retning av svaret. Håper det ikke var for mange skrvieleifer, må innrømme det var lenge siden jeg skrev noe lengre enn en sms på norsk...er fanget på en tysk PvP server....WoW 4 teh win!

 

:w00t:

 

wow I feel like such a n0b... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...