Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wifi på et studenthjem med 57 brukere


Anbefalte innlegg

Bor på et elvhjem med 57 brukere. Og har ansvaret for nettet her. Det er sykt mye problemer med neverket. Folk blir kastet ut, nettet klikker i hytt og gevær. Av og til funker msn og ikke web og visa versa... Hvorfor det? Tror ikke linja fra telenor er helt stabil heller... HAr en 8MB bedrifts linje fra telnor. Bruker nå i en test periode speedtouch 585. Folka her gjør jo som studenter flest laster ned det ene og andre fra torrents, p2p og alt annet mulig.

 

Det jeg ser for meg er en router og 3 aksespunkt. (4 etasjer). Pga all den merkelige trafiiken ser jeg vel for meg at en trenger en eller annen form for båndbreddestyring. Solidaritet og nettvett kan en vel lett bare drite i. Den funksjonen finns ikke blandt alle studentene.

 

Tenker da ikke på hjemme netverks utstyr fordi det kan virke som ikke hjemmenetverks utstyret vi bruker nå takler all trafikken/ alle sesjonene som er i gang sammtidig...

 

HAr i tilleg satt opp en asus 550g i wds funksjon i andre etasje. Speedtouchen står i 1etg. Asusen virker faktisk mer stabil enn speed touchen... hmm... Hjelp meg...

 

Sikerhet er ikke så viktig;-) Stabilitet, hastighet og dekkningsområdet er viktigest...

 

Tenker på noe rundt 10k.

 

Hvor får en tak i utstyret eventuelt?

 

Hjelp meg! Hater nettet her!

 

Øystein Becker Elevhjemmet i Tønsberg ved sykehuset...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

feilen du får er at det er for mange tilkoblinger på en gang ut på inet. dem fleste hjemme router klare bare ca rundt 1000 tilkoblinger , 1 torrent client så går det veldig fort 200-300 peers (tilkoblinger) gang det med 10-20 torrent filer og gange med 20-30

pc'er så går du fort over, og dem som er over kommer bare ikke mellom.

 

løsningen sett opp en linux pc. og som wlan boxer kjøre wrt54gl med dd-wrt og sett dem i ap mode (ikke bruk wan porten)

husk og skrive inn gateway på hoved siden, unde "lokal ip"

og slå på dhcp relay fra gateway pc'en. og hvis du ikke vil at folk skal kune snakke med verandre slå på "isolate ap" da vil folk bare får til gang til inet og ikke mellom verandre. (grei måte og stoppe virus på)

og sett tx power til 84m watt, blir det veldig litte dekning noen steder så kan du skru den enda mer opp.

og ikke ha samme ssid på alle sammen. og bruk forsjelige kanaler. det vil si

1,6,11 alt annet er ikke noe vits det bare ødleger for alle alt.

 

når det gjelder adslmodemet så sett det i brigthe mode og la pc'en ta over routinga.

da vil flere problemer og bli borte.

 

wds funker bra for og gi dekning til 1-2 clienter.

ved og bruke wds så halvere du og farten.

 

en grei måte er og dele opp inet linja litte gran : eks 7mbit er helt åpent, så det uansett blir 1mbit til web trafikk (80 og 53 )

hvis du ser på qos løsninger vil det ikke funke. siden du har alt for mange tilkoblinger og det vil drepe qos helt.

 

ved ca 60 bruker vile jeg bruke 6 ap'er (wrt54gl)

 

litten budsjet:

6X mpx.no koster den 550kr = 3300kr

1X gateway pc = 5000kr

kabling til ap'ene, + div andre små ting = 1700kr

 

 

NB: trenger du mer support/hvordan sette opp så kan du sende meg en email erik at ranvik dot net

Endret av ranvik
Lenke til kommentar
feilen du får er at det er for mange tilkoblinger på en gang ut på inet. dem fleste hjemme router klare bare ca  rundt 1000 tilkoblinger , 1 torrent client så går det veldig fort 200-300 peers (tilkoblinger) gang det med 10-20 torrent filer og gange med 20-30

pc'er så går du fort over, og dem som er over kommer bare ikke mellom.

 

løsningen sett opp en linux pc. og som wlan boxer kjøre wrt54gl  med dd-wrt og sett dem i ap mode (ikke bruk wan porten)

husk og skrive inn gateway på hoved siden, unde "lokal ip"

og slå på dhcp relay fra gateway pc'en. og hvis du ikke vil at folk skal kune snakke med verandre slå på "isolate ap" da vil folk bare får til gang til inet og ikke mellom verandre. (grei måte og stoppe virus på)

og sett tx  power til 84m watt, blir det veldig litte dekning noen steder så kan du skru den enda mer opp.

og ikke ha samme ssid på alle sammen. og bruk forsjelige kanaler. det vil si

1,6,11 alt annet er ikke noe vits det bare ødleger for alle alt.

 

når det gjelder adslmodemet så sett det i brigthe mode og la pc'en ta over routinga.

da vil flere problemer og bli borte.

 

wds funker bra for og gi dekning til 1-2 clienter.

ved og bruke wds så halvere du og farten.

 

en grei måte er og dele opp inet linja litte gran : eks 7mbit er helt åpent, så det uansett blir 1mbit til web trafikk (80 og 53 )

hvis du ser på qos løsninger vil det ikke funke. siden du har alt for mange tilkoblinger og det vil drepe qos helt.

 

ved ca 60 bruker vile jeg bruke 6 ap'er (wrt54gl)

 

litten budsjet:

6X mpx.no koster den 550kr = 3300kr

1X gateway pc = 5000kr

kabling til ap'ene, + div andre små ting = 1700kr

 

 

NB: trenger du mer support/hvordan sette opp så kan du sende meg en email erik at ranvik dot net

8108742[/snapback]

 

Blir vel litt mye greier å ha en pc sående som gateway.... Vet jo ikke hvor lenge jeg skal bo der... Derfor ser jeg for meg et enklere system...

 

Ser for meg en kraftig router og kabling derfra til aksespunkt.. Vil gjeren ha båndbreddestyring? Eller blir det fort bøll ville jeg tro!

Lenke til kommentar

skal du ha det stabilt, blir det vanskelig og og ikke bruke en pc som gateway.

husk en p2-500mhz funker fint til 8mbit linje. (og 500mb ram ) du må ikke ha ny pc liksom. med linux som os.

hvis du ikke skal bruke pc så får du ikke speed limit / qos/ osv... (ja veit du får router med qos/peedlimit. men fleste av dem taklaer ikke mye p2p traffik.)

Endret av ranvik
Lenke til kommentar
kjøp deg en litt krafig router og kjøp en god del billige routere gjør susen

8116554[/snapback]

hvis han vil ha samme problemet som i dag, så funker den løsninga.

ved billig router HÅPER jeg du mener wrt54gl med dd-wrt.

og ikke noe ræv crap.

 

at du anbefaler noen og bruke en grei router vil funke. da har du aldri hadt lan party med 60-70stk på en hjemme router så finner du fort ut at den trynner etter ca 1-2timer bruk, hvis ikke før.

Endret av ranvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...