Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Zepto Znote 6214W veksler mellom 1GHz og 2GHz


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har hatt en Zepto Znote 6214W med en T7200 CPU (2GHz Core duo 2) siden i høst, men først nå nylig har jeg sjekket hvilken frekvens den egentlig arbeider på. Hos meg hopper multippel og voltage fra minimum til maksimum innstillinger hele tiden. Siden jeg har T7200 betyr dette fra 6x og 0.95v, til 12x og 1.2125v, henholdsvis 1GHz til 2GHz. Skjer også i CPU-Z uavhengig av om NHC kjører. Kan sette NHC til å kjøre CPUen med 6x og 0.95v, uten at den forandrer seg, men noe særlig høyere enn det så hopper den mellom minimum og det jeg satt den på, med ett til to sekunders mellomrom.

 

Her et bilde av hvordan frekvens- og volt-grafene blir i henholdsvis NHC og RightMark: post-124079-1173285434_thumb.jpg post-124079-1173285511_thumb.jpg

 

 

Etter litt testing ser jeg at den ligger mye mer av tiden på 2GHz under load, enn idle, men også under mye load hopper frekvensen opp og ned mellom 1GHz og 2GHz. Dette fører til kraftige dropp i FPS i alle spill, og benchmarks (naturlig nok, siden CPU vekselvis jobber for "halv maskin").

 

Temperaturene i core ved full load ender opp på 97grader i følge RightMark og 83grader ifølge SpeedFan. Dette høres uansett ganske mye ut?

 

Jeg _tror_ dette kun er noe som har startet i nyere tid, men det kan også skyldes at det først er nå jeg har sjekket faktiske frekvenser..

 

Noen som har en idé hva dette kan skyldes (og eventuelt hvilken informasjon jeg bør legge til for at det skal være lettere å hjelpe:) ?

 

OS er XP btw.

 

EDIT: Etter en del timers søking på nettet aner det meg at tanken skal være at den klokker seg ned til 1GHz under Idle, og opp til 2GHz ved full load... _Men_ selv under Idle veksler den mellom de to hastighetene annet hvert sekund, og langt mer problematisk er at den under medium til full load dropper ned 1GHz.

Finner ingen muligheter for å slå dette av. Uansett virker 97 grader ved load heller ikke spesielt oppmuntrene..

Endret av heltfeil
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Prøv å sette strømspareinstillingene til "alltid på". Prosessoren vil justere frekvensen automatisk i strømsparende modus.

Forresten virker det som om denne får altfor lite kjøling, nesten 100 grader er mye. Sjekk om det finnes mye støv i maskinen som hindrer luft i å flyte fritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...