Gå til innhold

Cleartype fonten er stygg i vista


Anbefalte innlegg

Se på vedlagte bilde (ja vet det blei litt lite), men der ser dere et utklipp fra en webside. Se på fontene. Masse hvite og noen røde prikker langs fontene. Ser litt kjipt ut. Det ble sånn etter at jeg la inn ny nvidia driver. Virker som cleartype har blitt endret på en måte. Hvordan kan jeg få tilbake det jeg hadde? Resette cleartype?

post-122728-1173265588_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Working as intended spør du meg...

Cleartype var i utgangspunktet laget for å ordentlig vise tekst på LCD skjermer som måtte interpolere bildet, (og derfor kunne noen deler av teksten forsvinne) ClearType fikset dette problemet.

 

Skru på vanlig anti-aliasing.

8098569[/snapback]

 

Vanlig anti-aliasing? Hvor gjør jeg det?

 

Men rart at cleartype blei så stygg da? Rett etter jeg la inn nyeste nvidia driver. Har alltid brukt cleartype jeg og det har sett veldig fint ut. Har jo LCD skjerm også liksom...

Lenke til kommentar

Jeg så en som klagde på det samme et annet sted også (hvis ikke det var deg). Du kan jo prøve å skru ClearType helt av inntil videre. Har ikke Vista foran meg nå men du går på oppsett for vinduer (Aero) under Personilization(?) -> classic pref -> advanced (eller effects..husker aldri hvilken).

Lenke til kommentar
Jeg så en som klagde på det samme et annet sted også (hvis ikke det var deg). Du kan jo prøve å skru ClearType helt av inntil videre. Har ikke Vista foran meg nå men du går på oppsett for vinduer (Aero) under Personilization(?) -> classic pref -> advanced (eller effects..husker aldri hvilken).

8107408[/snapback]

 

Ja har prøvd det, men da ser ikke fontene ut i det hele tatt. Grusomt.

 

Tror jeg bare får vente på ny driver fra treige nvidia.

Lenke til kommentar

Okey. Det er litt rart med Cleartype.. hos noen blir det bedre, hos andre blir det totalt uskarpt og "blurry". Jeg kan ikke bruke det i det hele tatt. Det er litt kjipt, særlig når jeg skriver i Word 2007 fordi den nye standardfonten er "optimalisert" for CT og ser helt horribel ut uten.

Lenke til kommentar
Se på vedlagte bilde (ja vet det blei litt lite), men der ser dere et utklipp fra en webside. Se på fontene. Masse hvite og noen røde prikker langs fontene. Ser litt kjipt ut. Det ble sånn etter at jeg la inn ny nvidia driver. Virker som cleartype har blitt endret på en måte. Hvordan kan jeg få tilbake det jeg hadde? Resette cleartype?

8097545[/snapback]

 

WORKAROUND: Image Sharpening won't turn off or stay below 4%.

 

NVIDIA MODS/DEVS: You have the information here in this post to fix this problem! Please fix it!

 

UPDATES:

* Bug exists in (32-bit): 97.46, 100.54, 100.59, 100.64, 101.41_beta

* Workaround works for all versions

 

Story:

OK, so I installed the latest "official" nVidia Vista drivers for my 7800 GS... ForceWare 100.54's. I then played with some settings, including Image Sharpening.

 

Problem:

After I enabled Image Sharpening, I decided I did not like it. So, I moved the slider to 0%, and hit apply. Text still looked sloppy, so I restarted the nVidia Control Panel, and it was set at 4%. I tried clicking the "Restore Defaults" button (oddly located way at the top)... hit apply, and had same problem.

No matter what I tried with the nVidia Control Panel, I could not get it reset.

 

Workaround:

After some diligent testing with Driver Cleaner Pro v1.5, and some registry sniffing, I have found the registry value that controls this value. To "reset" Image sharpening, here are the steps:

 

* Do a registry search for VALUE "Sharpen".

* Look for values looking like "00000001RMSharpen"... for instance "00010002RMSharpen"

* Delete every instance you find.

* Restart.

* Post your results here.

 

Cause:

Once the Image Sharpening value is non-zero, it cannot be reset to zero via the nVidia Control Panel.

 

Details:

 

00000001RMSharpen [REG_BINARY]

At 004%: 01 00 00 00 00 00 00 00

At 052%: 0b 00 00 00 00 00 00 00

At 095%: 14 00 00 00 00 00 00 00

At 100%: 15 00 00 00 00 00 00 00

 

From the above data, it would appear that the coder wanted 16 differentiable settings for Image Sharpening. BUT, because this is binary, it becomes obvious that the 100% setting is 0x15 (21 in decimal), meaning that they're really getting 22 differentiable settings. This confuses their internal math, and breaks the Control Panel's slider.

 

Good luck. I'm sure this will help someone!

 

Hadde merkelig tekst med de nye driverne til Nvidia selv. Oppskriften ovenfor virker forhåpentligvis for deg også!

Lenke til kommentar
Se på vedlagte bilde (ja vet det blei litt lite), men der ser dere et utklipp fra en webside. Se på fontene. Masse hvite og noen røde prikker langs fontene. Ser litt kjipt ut. Det ble sånn etter at jeg la inn ny nvidia driver. Virker som cleartype har blitt endret på en måte. Hvordan kan jeg få tilbake det jeg hadde? Resette cleartype?

8097545[/snapback]

 

WORKAROUND: Image Sharpening won't turn off or stay below 4%.

 

NVIDIA MODS/DEVS: You have the information here in this post to fix this problem! Please fix it!

 

UPDATES:

* Bug exists in (32-bit): 97.46, 100.54, 100.59, 100.64, 101.41_beta

* Workaround works for all versions

 

Story:

OK, so I installed the latest "official" nVidia Vista drivers for my 7800 GS... ForceWare 100.54's. I then played with some settings, including Image Sharpening.

 

Problem:

After I enabled Image Sharpening, I decided I did not like it. So, I moved the slider to 0%, and hit apply. Text still looked sloppy, so I restarted the nVidia Control Panel, and it was set at 4%. I tried clicking the "Restore Defaults" button (oddly located way at the top)... hit apply, and had same problem.

No matter what I tried with the nVidia Control Panel, I could not get it reset.

 

Workaround:

After some diligent testing with Driver Cleaner Pro v1.5, and some registry sniffing, I have found the registry value that controls this value. To "reset" Image sharpening, here are the steps:

 

* Do a registry search for VALUE "Sharpen".

* Look for values looking like "00000001RMSharpen"... for instance "00010002RMSharpen"

* Delete every instance you find.

* Restart.

* Post your results here.

 

Cause:

Once the Image Sharpening value is non-zero, it cannot be reset to zero via the nVidia Control Panel.

 

Details:

 

00000001RMSharpen [REG_BINARY]

At 004%: 01 00 00 00 00 00 00 00

At 052%: 0b 00 00 00 00 00 00 00

At 095%: 14 00 00 00 00 00 00 00

At 100%: 15 00 00 00 00 00 00 00

 

From the above data, it would appear that the coder wanted 16 differentiable settings for Image Sharpening. BUT, because this is binary, it becomes obvious that the 100% setting is 0x15 (21 in decimal), meaning that they're really getting 22 differentiable settings. This confuses their internal math, and breaks the Control Panel's slider.

 

Good luck. I'm sure this will help someone!

 

Hadde merkelig tekst med de nye driverne til Nvidia selv. Oppskriften ovenfor virker forhåpentligvis for deg også!

8110739[/snapback]

 

Der har vi problemet ja :) Takk skal du ha! Var etter jeg tulla med sharpening dette skjedde. MEN! Har kjørt gjennom registry og sletta alle de instancene, men det hjalp ikke :( Fortsatt 4% og stygg font. Hva gjør jeg da? Skal prøve en gang til med regedit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...