Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er praksis med salgsmeldinger hos forhandler?


Anbefalte innlegg

I januar valgte min kone å bytte inn sin gamle bil i en ny og sprekere en , og etter noen runder hos forskjellige forhandlere fant hun en bil hun likte; alt det praktiske ble ordnet med lån, forsikring og salgsmelding/innbytte av den gamle bilen. Trodde vi...

 

Her om dagen tikket det inn faktura fra bomringen med passeringsoversikt for perioden etter at bilen var byttet inn; min mistenksomhet slo inn og jeg kontaktet motorvognregisteret for å sjekke om salgsmelding var levert fra forhandler. Den eneste salgsmeldingen de fant var levert fra min kone til ny eier, uten at bilforhandler har vært involvert i salget (Salgsmeldingen signerte hun da hun hentet den nye bilen hos forhandler og leverte vognkortet til forhandleren). De skulle fylle inn "sin" del, men tydeligvis ikke.

 

Er det "vanlig praksis" for bilforhandlere å oppbevare salgsmelding på denne måten til det foreligger et endelig salg for å unngå omreg kostnader? :hmm:

 

Forsikringsmessig tør jeg ikke tenke på hvis det skulle ha skjedd en ulykke i mellomtiden mens hun stod oppført som lykkelig eier av ny bil pluss ett gammelt skjelett i skapet som hun trodde var ute av verden... :cry:

Endret av skinner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på om jeg skjønte sammenhengen her, men bilen er altså nå omregistrert til en ny eier?

 

Uansett, det er jo ikke værre for forhandleren å levere inn salgsmelding og skilt, og så hente alt ut igjen når bilen er solgt. Da slipper de å betale noe omregavgift.

Men uansett, som selger må man alltid huske på å levere inn godkjent utfylt salgsmelding til Biltilsynet, og ikke tro at kjøper skal gjøre det. Er det levert inn salgsmelding skal ikke bilen brukes før det foreligger nytt vognkort i ny eiers navn.

Lenke til kommentar
I januar valgte min kone å bytte inn sin gamle bil i en ny og sprekere en , og etter noen runder hos forskjellige forhandlere fant hun en bil hun likte; alt det praktiske ble ordnet med lån, forsikring og salgsmelding/innbytte av den gamle bilen. Trodde vi...

 

Her om dagen tikket det inn faktura fra bomringen med passeringsoversikt for perioden etter at bilen var byttet inn; min mistenksomhet slo inn og jeg kontaktet motorvognregisteret for å sjekke om salgsmelding var levert fra forhandler. Den eneste salgsmeldingen de fant var levert fra min kone til ny eier, uten at bilforhandler har vært involvert i salget (Salgsmeldingen signerte hun da hun hentet den nye bilen hos forhandler og leverte vognkortet til forhandleren). De skulle fylle inn "sin" del, men tydeligvis ikke.

 

Er det "vanlig praksis" for bilforhandlere å oppbevare salgsmelding på denne måten til det foreligger et endelig salg for å unngå omreg kostnader? :hmm:

 

Forsikringsmessig tør jeg ikke tenke på hvis det skulle ha skjedd en ulykke i mellomtiden mens hun stod oppført som lykkelig eier av ny bil pluss ett gammelt skjelett i skapet som hun trodde var ute av verden...  :cry:

8081990[/snapback]

 

 

Det er slik bilforhandlere klarer å tjene ekstra penger, gamle bilen deres ble sikkert betat csah av kjøper ,pga at den ikke har vært innom registrering i arkivet

hos forhandler (moms,avgifter osv) var på kveldsnytt for en stund tilbake om dette !

 

Svart penger inne bilbransjen !

Lenke til kommentar
Det er slik bilforhandlere klarer å tjene ekstra penger, gamle bilen deres ble sikkert betat csah av kjøper ,pga at den ikke har vært innom registrering i arkivet

hos forhandler (moms,avgifter osv) var på kveldsnytt for en stund tilbake om dette !

 

Svart penger inne bilbransjen !

8087585[/snapback]

 

Takk for svar begge to.

 

Naiv som jeg er regner jeg med at forhandlere opptrer seriøst og følger lovverket, men det er vel takken for å tro det beste om alle aktører på dette markedet. Ser at ved neste bilhandel skal det være med kritisk oppfølging til alt er dokumentert OK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...