Gå til innhold

Bærbar pc til musikkproduksjon. Maks 10k


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ettersom jeg skal på folkehøgskole og etter hvert også ut i 'ekte' studier, begynner behovet for en berbar maskin å melde seg.

 

Jeg har en stasjonær maskin for øyeblikket, og lurer på å selge den.

Specs:

AMD64 X2 3800+ (Med Zalman CNPS7000cu)

ASRock 939Dual-SATA2

2 * 512mb Geil PC3200

Samsung Spinpoint 120GB (i støydempende oppheng)

Powercolor Radeon 9800PRO (Med AC Silencer rev. 3)

ESI Juli@ (lydkort)

Mist 500W

NEC ND3550

Lian Li PC7bScand

BenQ FP731

 

Hva tror dere jeg kan få for den? Det meste ble kjøpt nytt i august. Maskinen er tilnærmet lydløs, og lydkortet er veldig bra.

 

Så over til den bærbare.. Maks 10 000 kr på maskinen, og så tenker jeg å kjøpe et USB- eller FW-lydkort i tillegg. Mac er slik jeg ser det uaktuelt, så det er ikke vits å anbefale det (ja, jeg har satt meg inn i saken).

 

Den vil jo bli brukt til studier i tillegg til å være studiomaskin, så at det er greit hvis den ikke er enormt stor. Jeg har også en ekstern harddisk på 250GB, så lagringsplass er det ikke så nøye med. I og med at jeg ikke spiller, så er heller ikke grafikkortet noe å legge penger i.

Altså, 1GB minne er absolutt minimum, og prosessoren bør også være god!

 

På forhånd takk for all hjelp!

Endret av reeeeg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av mine venner som produserer musikk,

og har jobbet mye med musikk produsjon,

gikk etter en Dell 9400 og den har fungert bra for ham,

men det som er viktig å huske er å ha en skjerm med god oppløsning,

sånn at du får god plass på skjermen og om mulig ha en ekstra ekstern skjerm som du kan koble til - for det vil hjelpe deg i å beholde oversikten

over prosjektet du jobber med..

 

Denne pc'en havner vel rundt en 13-14k for tiden hos Dell

 

uansett lykke til da

Lenke til kommentar

Ja, det kan være jeg må ofre litt på størrelsesfronten for å kunne ha høyere oppløsning..

 

PCn jeg har nå (kun kabinett med innhold) har jeg kalkulert til å koste omtrent 8000,- ny. Hvor mye tror dere jeg kan få for den nå?

(EDIT: denne prisen vil være den absolutt billigste man får på internett. Sjekk linken her https://prisguiden.no/vis_handlevog...?waggon_id=3045 )

Endret av reeeeg
Lenke til kommentar

Satte sammen en Dell Inspiron 6400 nå..

 

OPERATIVSYSTEM Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

PROSESSOR Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T5600 (1.83 GHz, 2 MB L2-buffer, 667 MHz systembuss)

LCD 15.4" WXGA TFT skjerm (1280x800 oppløsning) med TrueLife™- widescreen

MINNE 1024 MB 533 MHz tokanals-DDR2 SDRAM (2x512)

HARDDISK 120 GB (5 400 rpm) harddisk

OPTISK(E) STASJON(ER) Fast, innebygd 8X DVD+/-RW-stasjon inkludert programvare

GRAFIKKORT 256MB NVIDIA® GeForce™ Go 7300 TurboCache™

PRIMÆRBATTERI 9-cellers, 85 W/t litiumionbatteri - primærbatteri

TRÅDLØS TILKOBLING Intel® Pro 3945 trådløs 802.11a/b/g Mini PCI trådløst LAN-kort for Core 2 Duo-prosessorer

MICROSOFT-PROGRAMVARE Microsoft® Works 8.5 - norsk

 

9652,50

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Ville også anbefalt Dell Inspiron 640m eller 6400, den gir god valuta for pengene.

 

Du bør helt klart gå for en 7200 rpm drive fremfor en 5400, ytelsesforskjellen har mye å si for musikkproduksjon.

 

Er du sikker på at all musikksoftware du skal bruke virker på Vista? Ville gått for XP.

Lenke til kommentar
Ville også anbefalt Dell Inspiron 640m eller 6400, den gir god valuta for pengene.

 

Du bør helt klart gå for en 7200 rpm drive fremfor en 5400, ytelsesforskjellen har mye å si for musikkproduksjon.

 

Er du sikker på at all musikksoftware du skal bruke virker på Vista? Ville gått for XP.

8090739[/snapback]

 

Ja, en 7200rpm er vel ikke så dumt.

 

Jeg har allerede XP, så det skal iallfall ordne seg..

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Ser du driver med musikkproduksjon, det gjør jeg også.

 

Jeg var akkurat på utkikk etter en maskin med liknende specs selv, og etter mye om og men, og etter 3 forskjellige maskiner havnet jeg på en HP Compaq nx7400. Dette er en dønn solid business maskin med 1gb RAM, 80gb SATA disk, Intel GMA950 skjermkort (du trenger ikke bedre enn det til ditt bruk) og en Core2Duo T5600 1,83ghz prosessor. Fordelen med å gå for en rein Intel-maskin kontra AMD er 2 ting: Støy og kompabilitet. Jeg prøvde et par AMD maskiner med SiS chipset blant annet, og med disse erfarte jeg enorme problemer med eksterne lydkort som f.eks EMU 0202USB pga dårlig USB-kontrollere.

 

Men nx7400 har et Intel 945GM chipset, med Intel USB-kontrollere, som er meget bra, og kjører alle lydkort jeg har prøvd uten noen som helst problemer. Det burde du overveie veldig nøye før du kjøper en maskin. Hva du enn gjør, hold den langt unna SiS chipset.

 

Støy er også et fremmedord med denne maskinen. Den er praktisk talt "helt" stille. De få gangene viftene går er det bare såvidt man hører en svak bris hvis man holder øret inntill innsuget. Dette er pga en effektiv prosessor som ikke utvilker så mye varme, og ikke minst det integrerte skjermkortet. Jo svakere (eller, mer integrert) skjermkort du velger, jo mindre støy får du. Og mer batteritid. Får ca. 3-4 timer ut av batteriet ved normal bruk. Maskinen kommer også med 1x1024MB ram-brikke istedenfor 2x512, så det er lett å utvide minnet. Den har også et greit innebygget kort, Intel HD audio, som har mye bedre kvalitet og lavere latency enn f.eks AC97. Det er kjekt å ha, når man er på farten og ikke giddet å koble til ekstern lydkort.

 

Jeg bruker endel Reason og Cubase, og disse programmene går strålende på maskinen. Sånn eller er maskinen veldig solid, og ser nøytral og stilren ut. Godt tastatur og touchpad.

Var jeg deg ville jeg vurdert denne, fordi jeg er fryktelig fornøyd.

 

Den ligger på alt fra 8-10500.

 

nx7400 på Komplett.no

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
Den ser veldig interessant ut, men er ikke oppløsningen på skjermen litt i knappeste laget?

8106013[/snapback]

 

Vel, den DELL'en du viste fram har samme oppløsning. 1280x800 fungerer ypperlig for meg. jeg vil si det, eller 1440x900 er ideel oppløsning for en 15'4 tommers skjerm. Men, da snakker vi en litt annen pris også. Du kan jo uansett koble til ekstern skjerm når den er dokket.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ville også anbefalt Dell Inspiron 640m eller 6400, den gir god valuta for pengene.

 

Du bør helt klart gå for en 7200 rpm drive fremfor en 5400, ytelsesforskjellen har mye å si for musikkproduksjon.

 

Er du sikker på at all musikksoftware du skal bruke virker på Vista? Ville gått for XP.

8090739[/snapback]

 

jeg har en Dell 640m, som jeg bruker med cubase 4. Dessverre er det kjipt digitalt støy på enkelte av usbportene når jeg kobler til usb-lydkortet mitt, M-audio mobile pre. De to bak er bare å glemme, nå har jeg kobla det til en av de på høyresida, og da går det bra. Har sikkert noe med å gjøre at mobilepre-kortet ikke er av de nyeste lengre, men uansett noe å tenke på.

 

Ellers er jeg strålende fornøyd, sprek maskin (duocore 5600) med raskt minne og disk. Har ikke klart å kvele cubase enda, selv med mange spor :)

 

Apropos Cubase, så vidt jeg vet har de ikke kommet opp med drivere til vista enda...

Endret av JacobDW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...