Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har 8mb linje, men får bare inn 5mb!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg bestilte 8mb linje fra Tele2 (egentlig 2+ linjen som er 16mb, men får bare inn 8mb), men jeg får bare 5mb på internett. Lurer på hvordan jeg kan fikse dette.

 

Har nyeste speedtouch og en grei nettverkskort så håper ikke det er problemet. Er det noen porter, brannmur elns jeg må åpne eller lignende? Trenger hjelp. Er så dritt å bare få inn 4-5mb når man har dobbelt så mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde "nesten" samme problem som deg.

 

Har adsl2+ og modemet viser linjehastighet på 17000 inn. Problemet var at jeg aldri fikk mer enn 9000 i praksis. Noe tap må påregnes på grunn av linja (ca 20% sies det) men likevel syntes jeg det var i underkant.

 

Fikk en laptop gjennom jobben, og når jeg koblet den opp med kabel hjemme hadde jeg plutselig 15200 inn.

 

Laptopen kjørte Norton, mens jeg hadde Zonealarm på hjemmepcn. Når jeg avinstallerte Zonealarm på hjemmepcn fikk jeg samme fart på den som på laptopen. Derfor spurte jeg om softwarebrannmur.

Lenke til kommentar
Jeg hadde "nesten" samme problem som deg.

 

Har adsl2+ og modemet viser linjehastighet på 17000 inn. Problemet var at jeg aldri fikk mer enn 9000 i praksis. Noe tap må påregnes på grunn av linja (ca 20% sies det) men likevel syntes jeg det var i underkant.

 

Fikk en laptop gjennom jobben, og når jeg koblet den opp med kabel hjemme hadde jeg plutselig 15200 inn.

 

Laptopen kjørte Norton, mens jeg hadde Zonealarm på hjemmepcn. Når jeg avinstallerte Zonealarm på hjemmepcn fikk jeg samme fart på den som på laptopen. Derfor spurte jeg om softwarebrannmur.

8081726[/snapback]

 

Ah, skjønner. Har brukt zonealarm før, men det er lenge siden. Men bruker AVG AntiVirus og Windows Defender, men tror ikke det har noe med saken å gjøre.

 

Vet ikke helt hva annet jeg kan prøve. :no:

Lenke til kommentar

Her er det viktig at du bruker et "speedometer" som er til å stole på også. Store forskjeller ute å går på de forskjellige! TP-test er det som anbefales har jeg hørt, men jeg er ingen ekspert på dette. Uansett virker det som om det er svært få tilfeller der folk får speeden abbonementet tilsier. Det er riktig at avstand til sentral spiller inn, men har enda ikke sett noen som ikke ligger under i speed. Nå har jeg jo ikke sjekket hele Norge da men... :innocent:

 

Selv har jeg 20000/1000 fra Ventelo som gir meg ca. 11500/860 da jeg ligger 1694 meter fra sentralen. Ikke helt fornøyd, men hadde egentlig ikke forventet meg mer med ADSL-søppelet!

 

De eneste jeg ser som får det de skal ha og faktisk ligger over speeden de betaler for er de med fiber ;)

Lenke til kommentar
Her er det viktig at du bruker et "speedometer" som er til å stole på også.  Store forskjeller ute å går på de forskjellige!  TP-test er det som anbefales har jeg hørt, men jeg er ingen ekspert på dette.  Uansett virker det som om det er svært få tilfeller der folk får speeden abbonementet tilsier.  Det er riktig at avstand til sentral spiller inn, men har enda ikke sett noen som ikke ligger under i speed.  Nå har jeg jo ikke sjekket hele Norge da men...  :innocent: 

 

Selv har jeg 20000/1000 fra Ventelo som gir meg ca. 11500/860 da jeg ligger 1694 meter fra sentralen.  Ikke helt fornøyd, men hadde egentlig ikke forventet meg mer med ADSL-søppelet! 

 

De eneste jeg ser som får det de skal ha og faktisk ligger over speeden de betaler for er de med fiber  ;)

8081915[/snapback]

 

Ok, har testet ITavisen sin. Kan teste flere, men ihvertfall når de som jobber på Tele2 sier at jeg skal få 8mb av 16mb så burde jeg gjøre det også. Like før jeg klager, men vil være sikker først.

Lenke til kommentar
Her er det viktig at du bruker et "speedometer" som er til å stole på også.  Store forskjeller ute å går på de forskjellige!  TP-test er det som anbefales har jeg hørt, men jeg er ingen ekspert på dette.  Uansett virker det som om det er svært få tilfeller der folk får speeden abbonementet tilsier.  Det er riktig at avstand til sentral spiller inn, men har enda ikke sett noen som ikke ligger under i speed.  Nå har jeg jo ikke sjekket hele Norge da men...  :innocent: 

 

Selv har jeg 20000/1000 fra Ventelo som gir meg ca. 11500/860 da jeg ligger 1694 meter fra sentralen.  Ikke helt fornøyd, men hadde egentlig ikke forventet meg mer med ADSL-søppelet! 

 

De eneste jeg ser som får det de skal ha og faktisk ligger over speeden de betaler for er de med fiber  ;)

8081915[/snapback]

 

Jeg betaler for 3Mbit inn og har 4 Mbit så nå har du hørt om noen(har ikke fiber)

Lenke til kommentar
Her er det viktig at du bruker et "speedometer" som er til å stole på også.  Store forskjeller ute å går på de forskjellige!  TP-test er det som anbefales har jeg hørt, men jeg er ingen ekspert på dette.  Uansett virker det som om det er svært få tilfeller der folk får speeden abbonementet tilsier.  Det er riktig at avstand til sentral spiller inn, men har enda ikke sett noen som ikke ligger under i speed.  Nå har jeg jo ikke sjekket hele Norge da men...  :innocent: 

 

Selv har jeg 20000/1000 fra Ventelo som gir meg ca. 11500/860 da jeg ligger 1694 meter fra sentralen.  Ikke helt fornøyd, men hadde egentlig ikke forventet meg mer med ADSL-søppelet! 

 

De eneste jeg ser som får det de skal ha og faktisk ligger over speeden de betaler for er de med fiber  ;)

8081915[/snapback]

 

Jeg betaler for 3Mbit inn og har 4 Mbit så nå har du hørt om noen(har ikke fiber)

8082075[/snapback]

Har du ADSL?

Lenke til kommentar
Her er det viktig at du bruker et "speedometer" som er til å stole på også.  Store forskjeller ute å går på de forskjellige!  TP-test er det som anbefales har jeg hørt, men jeg er ingen ekspert på dette.  Uansett virker det som om det er svært få tilfeller der folk får speeden abbonementet tilsier.  Det er riktig at avstand til sentral spiller inn, men har enda ikke sett noen som ikke ligger under i speed.  Nå har jeg jo ikke sjekket hele Norge da men...  :innocent: 

 

Selv har jeg 20000/1000 fra Ventelo som gir meg ca. 11500/860 da jeg ligger 1694 meter fra sentralen.  Ikke helt fornøyd, men hadde egentlig ikke forventet meg mer med ADSL-søppelet! 

 

De eneste jeg ser som får det de skal ha og faktisk ligger over speeden de betaler for er de med fiber  ;)

8081915[/snapback]

 

Jeg betaler for 3Mbit inn og har 4 Mbit så nå har du hørt om noen(har ikke fiber)

8082075[/snapback]

Og du bor da hus i hus(om ikke inni) sentralen? Jeg betaler for 3000kbit og får bare 2300, max. ADSL.

Lenke til kommentar

Hvis det er Tele2 du har så er det sikkert fordi alle kunder som hadde 3mb ble oppgradert til 4mb til samme prisen. Du har kanskje bare ikke sett eller fått tilsendt beskjed om det. :p

 

Men uansett, er det andre som kan hjelpe meg? Finnes det andre problemer det kan være? Testet forskjellige sider og ligger rundt 4800kb/s, noe som jeg ikke er fornøyd med i det heletatt.

Lenke til kommentar

Hei

Oppgraderte selv til Tele2 ADSL2+ like før helga, og har noe av det samme problemet, får maks hastighet på ca 6Mb. Dette er målt med 2-3 forskjellige Speedometre samt 6-7 ganger daglig med TPtest. Har varslet tele2 og fått beskjed om at de skal overvåke linja mi en ukes tid. Ganske surt allikevel, oppgraderte ifjor sommer fra 4 til 6 (vanlig ADSL) og da tryna linja. De satte ned hastigheten til 5 og det gikk bra. Men når jeg da oppgraderer til 2+ og bare får en økning til 6 blir jeg skuffet. Er ikke avstanden til sentralen for den er 1340m så burde fått mere enn 6 iallefall. Får vel bare vente og se.... :hmm:

Endret av persistent
Lenke til kommentar
Hei

Oppgraderte selv til Tele2 ADSL2+ like før helga, og har noe av det samme problemet, får maks hastighet på ca 6Mb.  Dette er målt med 2-3 forskjellige Speedometre samt 6-7 ganger daglig med TPtest. Har varslet tele2 og fått beskjed om at de skal overvåke linja mi en ukes tid. Ganske surt allikevel, oppgraderte ifjor sommer fra 4 til 6 (vanlig ADSL) og da tryna linja. De satte ned hastigheten til 5 og det gikke bra. Men når jeg da oppgraderer til 2+ og bare får en økning til 6 blir jeg skuffet. Er ikke avstanden til sentralen for den er 1340m så burde fått mere enn 6 iallefall. Får vel bare vente og se....  :hmm:

8082206[/snapback]

 

Ja, det er rart. Jeg hadde 4mb fra før og å få 5mb er ikke noe jeg blir fornøyd med når jeg betaler over 100kr mer.

Lenke til kommentar
Her er det viktig at du bruker et "speedometer" som er til å stole på også.  Store forskjeller ute å går på de forskjellige!  TP-test er det som anbefales har jeg hørt, men jeg er ingen ekspert på dette.  Uansett virker det som om det er svært få tilfeller der folk får speeden abbonementet tilsier.  Det er riktig at avstand til sentral spiller inn, men har enda ikke sett noen som ikke ligger under i speed.  Nå har jeg jo ikke sjekket hele Norge da men...  :innocent: 

 

Selv har jeg 20000/1000 fra Ventelo som gir meg ca. 11500/860 da jeg ligger 1694 meter fra sentralen.  Ikke helt fornøyd, men hadde egentlig ikke forventet meg mer med ADSL-søppelet! 

 

De eneste jeg ser som får det de skal ha og faktisk ligger over speeden de betaler for er de med fiber  ;)

8081915[/snapback]

 

Jeg betaler for 3Mbit inn og har 4 Mbit så nå har du hørt om noen(har ikke fiber)

8082075[/snapback]

Har du ADSL?

8082104[/snapback]

 

Ja har det. Vet ikke hvorfor jeg har så god hastighet jeg. Bor ikke så veldig nærme sentral heller. Mistenker nesten at det er en feil, men det er greit for meg :innocent:

Endret av ptta
Lenke til kommentar
Her er det viktig at du bruker et "speedometer" som er til å stole på også.  Store forskjeller ute å går på de forskjellige!  TP-test er det som anbefales har jeg hørt, men jeg er ingen ekspert på dette.  Uansett virker det som om det er svært få tilfeller der folk får speeden abbonementet tilsier.  Det er riktig at avstand til sentral spiller inn, men har enda ikke sett noen som ikke ligger under i speed.  Nå har jeg jo ikke sjekket hele Norge da men...  :innocent: 

 

Selv har jeg 20000/1000 fra Ventelo som gir meg ca. 11500/860 da jeg ligger 1694 meter fra sentralen.  Ikke helt fornøyd, men hadde egentlig ikke forventet meg mer med ADSL-søppelet! 

 

De eneste jeg ser som får det de skal ha og faktisk ligger over speeden de betaler for er de med fiber  ;)

8081915[/snapback]

 

Jeg betaler for 3Mbit inn og har 4 Mbit så nå har du hørt om noen(har ikke fiber)

8082075[/snapback]

Har du ADSL?

8082104[/snapback]

 

Ja har det. Vet ikke hvorfor jeg har så god hastighet jeg. Bor ikke så veldig nærme sentral heller. Mistenker nesten at det er en feil, men det er greit for meg :innocent:

8085429[/snapback]

Best å bare holde kjeft om det da :!: Slike "feil" er jo greie :)

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

det bruker å være en ganske markant forskjell mellom sync hastigheten og den virkelige hastigheten. som jeg spurte om først. hva er sync hastigheten til trådstarter?

 

Hvis du vil diagnotisere modemkoblingen foreslår jeg at du prøver dette programmet.

http://dmt.mhilfe.de/

 

vet ikke hvorfor men den aller nyeste versjonen for mitt modem har de fjernet et valg som var der før. du kunne nemlig stille inn støynivåmarginen før. greide å tweake instillingene der slik at jeg fikk 1 mbit ekstra utnyttbar hastighet. har stilt dette tilbake. for er rimelig sikker på at linjen blir mer ustabil. men det er verdt et forsøk hvis du vil eksperimentere litt. Det kan jo være at støynivåmarginen er satt for høyt før du fikk modemet ditt. da vil det gå an å senke dette litt for å få en bedre hastighet.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...