Gå til innhold

Kjøpe HD nå - rett tid?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer veldig sterkt å kjøpe meg et HDV-kamera nå. Tenkte først å kjøpe meg et brukt Panasonic AG-DVX100-kamera, eller et Sony VX2000. Men igjen, disse kameraene har holdt seg veldig godt i pris, endatil de bare støtter 4:3 og vanlig 720x576. Nå har jo 16:9 tatt over for godt, og HD er på full fart frem.

 

Mitt spørsmål er om det er riktig tidspunkt å investere i et HD-kamera? Tenker meg at jeg vil gå for Sony HVR-V1E, som støtter både interlaced og progressive opptak. Slik jeg ser det, vil det ikke komme noen nytt på en god stund, og lurer derfor litt på om noen har noen formening om når dette kameraet vil være utdatert? http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=61840 Hvis dette kameraet er fullt moderne i flere år fremover, er det nesten slik at man kan se på det som en investering. :thumbup:

 

Litt bakgrunn bak det hele. Filmer en del konserter sammen med et filmteam, og derfor ser jeg det som fornuftig å legge litt penger i et ordentlig kamera som jeg kan være fornøyd med. Og siden resten av teamet har dette kameraet vil det egne seg svært bra i flerkameraproduksjoner, som det stort sett er snakk om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig i tankegangen 16:9 er veien å gå, selv om Dvx100 er ett av de aller beste håndholdte du kan bruke pr. idag og gir ofte like fine bilder eller bedre enn hva du får til med hdv når det er SD man gjør opptakene i.

 

Selv har jeg sett litt på Canon sine nye, både pga pris og det faktum at europalanseringen av V1E har vært veldig problemfyllt.

 

Det vil alltid komme noe nytt og bedre, hdv er fremdeles i oppstartsfasen på samme måte som HD. MEN proffkameraer som dette byttes ikke på langt nær ut like ofte som rimligere dyre elkjøp kameraer.

 

Ville nok tatt en prat med en forhandler av profft videoutstyr, altså IKKE feks. fotovideo eller noen andre nettbutikker. De kan nok gi deg litt idee om hva du bør kjøpe til ditt bruk og har tilbehøret i samme klasse som kameraene de selger.

 

Men flerkamera? Regner med at det er snakk om opptak på tape og redigering av flere kameraer og ikke flerkamera i forstand billedmixer osv, for det får du ikke til med sony'n uten videre.

Lenke til kommentar

Takker for hjelpsomme svar. Har tenkt å handle med Video4 siden jeg får en grei pris fra dem. Finner bare ikke kameraet på nettsiden deres, derfor jeg linket til fotovideo.

 

Har prøvd kameraet, og det virker veldig bra. Så i og med at de jeg filmer sammen med har 3 slike kamera foreløpig ser jeg det som et veldig lurt valg.

 

Når jeg sier flerkamera har vi frem til nå filmet på tape, og så klippet det til i redigeringen. Har vært snakk om å kjøpe en mikser også etter hvert, så jeg regner med de har en plan på hvordan kameraene skal kobles til.

 

Har brukt Panasonic DVX100 og DVC30, samt Sony VX2000 og Z1E en del, og likte aller best DVX100. HVX200 har jeg også vært litt borti, men det har fått mye kritikk for dårlig skjerm. Ellers er det jo snakk om en helt annen prisklasse.

 

Liker veldig godt størrelsen på Sonys V1E, og jeg tenker i den retning at nå som 16:9 har kommet for godt, og at det støtter full HD, både progressiv og interlaced, noe vel ikke alle konkurrentene gjør? Og som Canonist er jeg veldig glad i CMOS-brikker :thumbup:

Lenke til kommentar

Jaggu, flere som har brukt dvc30 jo:)

 

HVX200 er det kameraet jeg mener er "best" av ALLE håndholdt om dagen, hvis man utelukkende tenker kvalitet på bildene. MEN det er ett stort men, og det er prisen på P2 workflowen, selve kameraet er ikke avskrekkende mye dyrere enn konkurrentene. Men til mitt bruk regner jeg med å måtte legge fort opp mot 70-80k på bordet, og det er FØR sikker lagring av råmateriale i ettertid....mao jeg heller mer mot ett hdv kamera til under halvparten opplagt nok.

 

Sonyen frister meg litt med progressivt, men er 10k dyrere enn canon sin konkurrent som har vist seg å være ett bra hdv kamera selv for meg som hdv hater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...