l_man Skrevet 1. mars 2007 Skrevet 1. mars 2007 Hvor lang garanti er det på produkter fra HP? Kjøpte en laptop fra hp... Viser seg og bare være feil. Så tenkte nå siden det er 3 gang jeg skal sende den inn, så har man jo krav på ny vare. Har man lang garanti? Klagerett? eller noe lignende? takker for svar;)
Joddleif Skrevet 1. mars 2007 Skrevet 1. mars 2007 Det er viktig å skille mellom garanti og reklamasjonsrett. - Reklamasjonsrett er noe du har via forbrukerkjøpsloven. Dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, har man fem års reklamasjonsrett. Dette er da tilfellet med PCen din, altså fem års reklamasjonsrett. - Garanti er noe produsenten gir i tillegg till reklamasjonsretten. Garantien må gi deg flere rettigheter enn du har gjennom forbrukerkjøpsloven for at det skal kunne kalles for garanti. Siterer følgende fra forbrukerkjøpslvoen § 30: "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig." Har du altså hatt PCen inne til reperasjon for samme feil to ganger, kan du heve kjøpet dersom samme feil inntreffer for tredje gang.
Joggi Skrevet 6. april 2007 Skrevet 6. april 2007 jeg sitter med en hp DV4000 som det står 1 år garanti under. Denne har fått problemer og ble kjøpt i aug 2005. Butikken mener det er 1 års garanti på denne maskinen. Hva sier forbrukerloven til dette. Er det ikke 2 års garanti uansett da?5
osse-mon waits for alice Skrevet 6. april 2007 Skrevet 6. april 2007 Det er ett års garanti, men du har fem års reklamasjonsrett. HP's rutiner for reklamasjon er tungvindte, men lever maskinen inn til butikken, og si du vil reklamere, så ordner de resten
TEE Skrevet 6. april 2007 Skrevet 6. april 2007 Det er ett års garanti, men du har fem års reklamasjonsrett.HP's rutiner for reklamasjon er tungvindte, men lever maskinen inn til butikken, og si du vil reklamere, så ordner de resten 8320867[/snapback] Vil vel ikke si det er så tungvindt. Fyll ut skjema, send inn sammen med kopi av kvittering, 2-3 dager senere er det bestilt service så lenge det er en feil som dekkes av reklamasjon. Med mindre butikken lar ting ligge i noen uker før de gjør noe, går det kjapt unna for kundene Heller ikke noe problem å reklamere selv. Bruk kontaktskjemaet på HPs websider, skriv feilbeskrivelse og at du vil reklamere, så blir mailen sendt til riktig sted og du får tilsendt reklamasjonsskjemaet som Word dokument.
zotbar1234 Skrevet 6. april 2007 Skrevet 6. april 2007 Fyll ut skjema, send inn sammen med kopi av kvittering, 2-3 dager senere er det bestilt service så lenge det er en feil som dekkes av reklamasjon. Med mindre butikken lar ting ligge i noen uker før de gjør noe, går det kjapt unna for kundene Dersom butikken "lar ting ligge noen uker", har kunden krav på en erstatningsvare (noe som oversettes til direkte tap for butikken). Kan være en ide å minne på det. Faktisk er det snakk om en uke, og ikke "noen".
osse-mon waits for alice Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 Uansett gjør HP og acer det utrolig tungvindt å reklamere, når man må fylle ut skjemaer og ræl.. Enklere med blant annet Medion og IBM da. Fujitsu trenger heller ikke papirmølla HP og Acer vil ha.
tom waits for alice Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 En post og svarene på denne var off topic og har fått sin egen tråd: Forslag til driftssikkert laptop-merke Geir
Fritz0r Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 (endret) Husk: UTSALGS STED ER IKKE FORPLIKTET OG INFORMERE OM REKLAMASJONS RETT !! dette er noe DU må heve i butikken/service verkstedet, ellers så blir saken håndtert som vanlig service/betalbar service. dette er en klausul som er i kjøps loven som er lagt til med villje, for ellers så hadde de fleste utenlanske leverandørene trekt seg ut av Norge som salg's sted. Dell har vel enkleste rutinen av alle, ring standard service/support tlf, si hva problemet er, om teknikker sier det er utenfor garanti så erre bare og si at jeg vil reklamere på dette, service lages, case closed. bedrifter har særegne avtaler med produsenter, så kjøpsloven gjelder ikke for dem. kjøpsloven er krystall klar på en ting: Om maskin har vert inne 2 ganger for og skifte flere deler for samme feil og feilen fremdeles er der, så har du retur rett/bytte rett på maskinen. Endret 7. april 2007 av Fritz0r
TEE Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 Tror kanskje du mener Forbrukerkjøpsloven Fritz0r. Kjøpsloven gjelder i aller høyeste grad for bedrifter
Fritz0r Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 (endret) var forbrukerkjøpsloven ja. OT: jobber du i Sverige, morro, samme her, men i Helsingborg med ett nesten like stort selskap Endret 7. april 2007 av Fritz0r
zotbar1234 Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 (endret) Husk: UTSALGS STED ER IKKE FORPLIKTET OG INFORMERE OM REKLAMASJONS RETT !! dette er noe DU må heve i butikken/service verkstedet, ellers så blir saken håndtert som vanlig service/betalbar service. Med mindre jeg misforstår problemstillingen, så stiller Lov om opplysningsplikt og angrerett en rekke krav til informasjon, deriblant "opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår". Jeg synes at de relevante delene av forbrukerkjøpsloven omfattes av denne klausulen. dette er en klausul som er i kjøps loven som er lagt til med villje, for ellers så hadde de fleste utenlanske leverandørene trekt seg ut av Norge som salg's sted. Hvor i kjøpsloven mener du at det finnes en klausul som fritar selgeren fra opplysningsplikten om (bl.a) reklamasjonsvilkår? Endret 7. april 2007 av zotbar1234
Fritz0r Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 (endret) "opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår". <- Gejldene garanti vilkår, dvs garantien som PRODUSENT har satt på produktet, eller i Dell's tilfelle, Service avtalen, Dell har noe som heter generelle levering betingelser, står nederst på siden, som informerer om garanti, Dell har service avtale fra 3 mnd opptil 5 år, noe du bestemmer ved kjøp av PC. står INGEN steder at de er forpliktet og informere deg som kunde om reklamasjons retten, dette er noe en kunde selv må finne frem til, og informere når service trengs på feks PC. Ved HP så er det vel 1-2 år på PC, avhengig av utsalgsted, land og generelle leverings betingelser mellom utsalgs sted og kunde. Elkjøp har vel fremdeles levering betingelsene printet på baksiden av kjøps kviteringen, feks. Endret 7. april 2007 av Fritz0r
TEE Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 Med mindre jeg misforstår problemstillingen, så stiller Lov om opplysningsplikt og angrerett en rekke krav til informasjon, deriblant "opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår". Jeg synes at de relevante delene av forbrukerkjøpsloven omfattes av denne klausulen. 8325596[/snapback] Loven du referer til gjelder ikke ved kjøp som foretas i fysisk butikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå