newsflash Skrevet 1. mars 2007 Skrevet 1. mars 2007 Hei! Jeg driver å sysler med tanken på å sette opp en filserver med en del disker i raid. Jeg leste litt om ZFS og det virker som om raid-z er et godt alternativ. Jeg har installert OpenSolaris i Vmware for å teste litt før jeg setter opp selve filserveren. Problemet er at jeg ikke finner noen god tutorial på hvordan man gjør dette. Har noe erfaring med Linux (Ubuntu, Slackware og Moonwall), men har ikke vært innom rent unix. Skjønte såpass at jeg måtte lage et "pool" (hva er det?), men når jeg så i /dev/dsk var det så utrolig mye rart der at det var vannskelig å finne ut hva som var diskene. Hvis noen har noen gode linker eller råd mottas det med takk! Mvh: Øyvind
stigfjel Skrevet 1. mars 2007 Skrevet 1. mars 2007 Du finner en veldig god guide på ZFS-siden på www.opensolaris.org. Den forteller deg enkelt hva du skal gjøre. Der ser du også flash-demoer på hvordan ZFS fungerer. Når du ser hvordan det fungerer, vil du se hvor enkelt det egentlig er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå