Gå til innhold

Skjermkort til PC


Anbefalte innlegg

Hei

 

Vurderer å kjøpe ny PC gjennom PC ordning på jobb. Men er litt usikker på skjermkortet som følger med, ATI X1700SE, har sjekket litt rundt og finner ikke dette på noen nettbutikker. Noen som kjenner til dette og kan gi meg en anbefaling?

Endret av STORA1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste ferdigbygde pc'er fra HP, IBM Fujitsu siemens osv har dårlige spillskjermkort. De ferdigbygde fra netbutikker derimot har ofte gode skjermkort.

Har du en link til resten av spesifikasjonene til pcen og pris?

Endret av TT88
Lenke til kommentar

Det e en HP maskin som ellers har : Intel Core 2 Duo E6600 4MB level 2 Cache, 2G DDR2 533mhz Ram, 500G Sata harddisk, Med Vista OS og DVD Rom/brenner og en del annet utstyr som mus og tastatur som jeg nok ikke blir å bruke alt for mye da jeg ikke liker trådløst. Pris ca 10 000 over 3 år.

Endret av STORA1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har fått tilbud om hjemme-PC fra HP via Telehuset og fikk denne emailen fra HP med informasjon om X1700SE's ytelse.

 

Jeg spurte Telehuset spesifikt om det var lov å åpne kabinettet for å sette inn skjermkort og annen hardware og fikk som svar at det er helt lovlig uten å bryte noen garanti. Tilsvarende kan jeg installere den software jeg måtte ønske. Tidligere hadde Telehuset en klausul (slik som mange andre PC-leverandører) at dersom man brøt kabinettforseglingen så mistet man garantien. Men de gikk bort fra dette fordi de fikk problemer mot kjøpsloven og lovligheten av å nekte brukere en normal bruk av en PC (å sette inn nye kort er en normal bruk). Dessuten var det lite servicevennlig. De hadde vel heller ikke så mange som ødela PC'en med å sette inn nye kort. Personen hos Telehuset fortalte at dersom garantien skal ryke så må PC'en helt tydelig være "mishandlet", f. eks. ved at man ser spor etter loddebolt, kortslutninger, komponenter brutt opp med makt etc.

 

Så om du behandler PC'en din normalt og bare setter inn RAM, nye kort etc. så mister du ikke garantien hos Telehuset. Jeg vet ikke reglene til andre leverandører, men jeg tror ikke at de er så strenge som beskrevet over. Det var tilstanden for noen år siden inntil det ble mye skrevet om at slike strenge regler gjorde at leverandørene forsøkte å fraskrive seg et ansvar de hadde etter kjøpsloven.

 

Dette er hva jeg fikk:

Performance New 3D mark 06 100/102 default at 1024x768

 

GeForce 7900GTX 512MB: 6256

Radeon X1700SE 512MB: 3219

Radeon X1650SE 512 MB: 1466

 

Som dere ser gir X1700SE halv ytelse av geforce 7900GTX. Det er greit til vanlig Windows Vista bruk, men neppe godt nok til dagens spill. Derfor vurderer jeg selv å kjøpe et DX10 kompatibelt skjermkort i mai når de nye PC'ene kommer. Geforce 8800 GTS kan være aktuelt, men da må jeg også kjøpe nytt power supply siden innebygget power supply kun er på 300W eller 350W. Jeg trenger minst 500W (helst 600W) power supply for å drive det nye skjermkortet.

 

Så jeg forstår hvorfor dette skjermkortet er valgt som default i PC'en som tilbys. Det vil dekke behovet til "vanlige" brukere og er velegnet til det. Men spillbrukere vil uansett vurdere å bytte skjermkort. De ønsker det beste kortet de har råd til og smaken er forskjellig.

 

X1700SE:

H/W Specifications

GPU: RV560XT

Process: 80nm

PCB Board: 6 layer PCB, ATX Full Height

Bus Standard: PCI Express x16

Video Memory: 512MB DDRII

Memory Interface: 128 bit

Memory type: 32M x16 (8 pcs)

Engine Clock: 500Mhz

Memory Clock: 500 MHz

RAMDAC: 400 MHz Dual RAMDACs

Bus Standard: PCI Express

Output Ports: dual-link DVI-I, dual-link DVI-I, 7 pin mini-DIN S-Video/Composite

Input Ports: None

HDCP: Yes: Only one DVI connector at a time

Acoustic: Measurement Levels per hp-cPC class 2 specification

Thermal Management: Active cooling fan at dynamic speed

Total Power consumption: 75W

Lenke til kommentar
Det e en HP maskin som ellers har : Intel Core 2 Duo E6600 4MB level 2 Cache, 2G DDR2 533mhz Ram, 500G Sata harddisk, Med Vista OS og DVD Rom/brenner og en del annet utstyr som mus og tastatur som jeg nok ikke blir å bruke alt for mye da jeg ikke liker trådløst. Pris ca 10 000 over 3 år.

8060982[/snapback]

 

Hvis det er PC'en fra Telehuset (HP Pavillion m8031-sc.a) så har den nettopp fått endret spesifikasjon. Dette fordi HP har problemer med å få Creative X-FI lydkortet sertifisert for Windows Vista.

 

Istedet vil de tilby:

2x 320GB SATA 3G harddisker

1x ekstern 320GB Personal Media Drive (kan koples til andre PC'er via USB)

Intel High Definition Audio 7.1 integrert lydkort på hovedkortet

 

Jeg har fått en email med full spesifikasjon fra den nye PC'en fra Telehuset. Den får alle som bestiller denne PC'en. Send meg en PM så kan jeg sende den på email til dere dersom dere ønsker å lese den før dere bestiller PC'en. HP vil om en stund legge denne spesifikasjonen ut på WEB siden sin.

 

Jeg synes at endringene over er en fordel for oss. Vi får større harddisk kapasitet og får i tillegg en ekstern harddisk slik at vi lett kan flytte data fra den gamle PC'en til den nye. Det integrerte løsningen for lyd gir grei lyd også, men man får ikke alle de programmene som følger med Creative Audigy X-Fi pakken. Men hvor ofte har man bruk for dem? Dessuten kan man jo selv kjøpe det lydkortet man måtte ønske nå dersom man har behov for det.

Endret av Stauffenberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...