Gå til innhold

Fujifilm S6500fd vs S9600


Anbefalte innlegg

Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg Pentax K10D men pga at jeg ikke kommer til å ha tid til å bruke et så flott kamera dette og neste år, så har jeg falt ned på "superzoom" kameraklassen. Dette blir et mellomkamera til jeg kjøper en skikkelig dSLR, så jeg kommer nok ikke til å legge store penger i potten. La oss si at 5000,- kr for kamera og minne er "smertegrense". Over dette er det like aktuellt å kjøpe budsjett dSLR.

 

Mine definerte krav/ønsker før jeg begynte søkingen:

Krav:

God point and shoot funksjonalitet - kona kommer også til å bruke kameraet

Manuell (mekanisk) zoom

God vidvinkel - sterk tele mindre viktig

God jpg bildekvalitet ut fra kamera (RAW støtte mindre viktig)

Oppløsning trenger ikke være størst, støykvalitet er viktigere

God ergonomi

Ønsker:

God optikk - lyssterk og skarp i så stort zoom-område som mulig.

Hurtighet i oppstart og fokus.

Brukbar blits evnt mulighet for ekstern blits

SD minne (for det har vi standardisert på via andre applikasjoner)

Optisk bildestabilisering

lav vekt

“Bracketing" / AEB - mode

Trenger IKKE/lav prioritet:

Vridbar LCD skjerm.

Video-opptak

 

To kameraer setter seg opp som foreløpige kandidater som dekker mye av krav og ønsker.

Fujifilm S6500fd og S9600 Sammenligning

 

Før denne blir satt frem som alternativ: Panasonic FZ50 falt ut pga for dårlig vidvinkel

 

For S6500fd

1) Prisen på S6500fd er pr i dag 1000,- rimeligere enn S9600 (ca 2900,- vs 3900,-), en pris som er veldig kjøpevennlig.

2) Større fysisk bildebrikke og lavere oppløsning gir (teoretisk) mindre støy på bildene og tåler høyere ISO

3) Bedre LCD skjerm (større men ikke bedre oppløsning)

4) Facedetection

 

For S9600

1) Bedre oppløsning på viewfinder

2) Mulighet for ekstern blits

3) ikke bare xD minnebrikke

4) Høyere oppløsning gir (marginalt) bedre detalj

5) Bedre betjeningskomfort via knapper på huset

 

 

Så det faller ned på følgende: Synes dere at S9600 er verd mellomlegget på en høvding? Eller er det andre kamera som jeg burde vurdere?

Endret av SoftLaughBrush
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK: Ble feig og "turde" ikke satse på at S6500fd var god nok. S9600 er i bestilling sammen med xD og CF-kort samt et sett 2700mAh oppladbare batterier.

 

Egentlig var det muligheten for å kunne bruke ekstern blitz som var tunga på vektskåla, så da begynner søken etter en passende blitz.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jada, jeg har fått kameraet, men neida jeg har ikke hatt så mye tid til å bruke det.

Merk: Ettersom jeg hadde tenkt å kjøpe dSLR så er det det jeg sammenligner det med.

 

Faktisk har jeg bare tatt en 30-40 bilder innendørs (med blitz) og ingen av dem har jeg overført til PC'en for evaluering. De medfølgende batteriene varte ikke mer enn disse bildene så de var ikke mye å hoppe i taket for. Bildene jeg har tatt er stort sett bare for å sjekke betjeningskomfort, ikke for å evaluere bildekvalitet.

 

Men førsteinntrykket er godt. Det er utvilsomt et value-for-money kamera og så langt angrer jeg ikke på kjøpet. Men jeg savner en optisk view-finder som man har på dSLR, så det er vel et lite ankepunkt. Men til gjengjend har man ekstern skjerm med vinkling. En opsjon som er uvanlig på dSLR. Den setter jeg mer pris på enn jeg hadde trodd. En merker at betjenings-knappene er mer plastikk en de dyrere dSLR, men noe plastikk må en forvente for prisforskjellen.

 

Jeg skulle faktisk gjerne hatt mer vidvinkel (til innedørsbruk) men dette er en av de bedre på vidvinkel av kompaktkameraene.

 

Meny-systemet er det jeg liker minst. Noe ulogisk. Merkelig sak: Klokken kan bare settes til 12h AM/PM i stedet for 24h.

 

Det fulgte med en norsk bruksanvisning som jeg tok med på senga. Den har jeg sovnet til flere ganger. Ikke så grundig som jeg skulle ha likt, men grei nok. At 9600 og 9500 er så godt som identiske viser bruksanvisningen, for det en en norsk print av 9500 som var vedlagt. Har tatt utskrift av den engelske (PDF) som jeg skal lese engang senere og se om det er noe avvik å bemerke.

Endret av SoftLaughBrush
Lenke til kommentar
gentlig var det muligheten for å kunne bruke ekstern blitz som var tunga på vektskåla, så da begynner søken etter en passende blitz.

 

Hvis du går til www.metz.de/en finner du en link som heter Flashlight recommedations.

Der kan de velge din kameratype, og får da opp de modellene som Metz mener passer ditt kamera. 44 MZ 2 ser f.eks. helt grei ut til ditt. Det er nemlig skummelt å bare kjøpe seg en blits, da feil type til digitale kamera i verste fall kan ta knekken på kameraet grunnet feil (altså for høy) triggerspenning. Min lokale fotosjappe (uten å nevne Preus ved navn) hevdet nemlig ved forspørsel at det var bare å bruke en hvilken som helst blits, det var ikke noe farlig det, nei...

Litt søk på nettet viste noe helt annet, og jeg ville derfor forsikre meg om at jeg fant en som passet.

Selv skaffet jeg med derfor en helt grei en fra Metz (min modell heter 36 C2), og den gir meget godt lys til slikt som støre lokaler ved julebord og slikt. Jeg valgte også en med vippvar reflektor for å kunne prøve meg frem med alt fra direkte til indirekte lys. Den har også alt fra "full pupp" til full automatikk. Jeg tok f.eks. bilde av guttungen på trekvart meters avstand med Metz'en, på svakeste modus, og da fikk jeg flott og avbalansert lys, og poden merket nærmest ikke det svake blinket engang.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Regner med at jeg går for en brukt blitz men har ikke gjort de helt store undersøkelsene ennå. Har fått tilbud om en Vivitar, men Metz er også et alternativ.

 

9600 har ganske god toleranse på blits da den "tåler" triggerspenning på 400V (link):

 

How to use the external flash on your FinePix digital camera.

 

In order for an external flash unit to work properly with your FinePix digital camera, the following conditions must be met:

 

    * The aperture can be set.

    * External flash synchronization can be used.

    * The sensitivity (ISO/ASA) can be set.

 

Some known brands of flash units that work well with our cameras are Vivitar, Sunpak, and Metz.

 

NOTE:

The flash trigger voltage must not exceed the voltage supplied in table below:

 

S9000, S20Pro, S7000, S602, FX6900 and FX4900: 400V

Lenke til kommentar

Ehh...det ville jeg mer enn dobbeltsjekket!

Jeg hadde en gammel blits til mitt analoge SLR liggende, og trodde først jeg kunne bruke det på mitt Panasonic FZ30. Min Bauerblits hadde triggerspenning på 59V, mens jeg etterhvert fant ut at FZ30'n tålte maks 24V. Noen Canon-kamera skal visstnok ha maks 6V, så hvis du har funnet et sted som påstår at Fuji'ene tåler hele 400V ringer iallfall mine alarmbjeller noe alvorlig. Lavspenningsdrevne digitalkamera er noe helt annet enn analoge speilreflekser, der var det lite som kunne skades. Jeg sier ikke at det ikke er mulig, men dette ville jeg som sagt sjekket meget godt.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om mer troverdige kilder enn Fujifilm. Linken over er vel og merke fra Canada men søk på Google har flere treff som samsvarer med 400V trigger.

 

Men til gjengjeld så er det ingen referanser overhode i betjeningsviledningen på triggerspenning.

 

Spørsmål: Er det samme triggerspenning-problematikk dersom en bruker synckabel i stedet for hotshoe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...