Gissan Skrevet 28. februar 2007 Skrevet 28. februar 2007 Hei! Snakket med en fyr i klassen for noen uker siden og Vista. Han sa at han skulle prøve det, siden det var gratis. Jeg spør hvordan han kan si at det er gratis, siden det er umulig å forestille meg at Vista kan være gratis når nettbutikkene selger OSet for ikke akkurat en billig penge. Han nevnte prøveperioden du får med Vista, og den er jeg helt klar over finnes. Man kan prøve Vista i så og så mange dager (30 eller 60 eller noe sånn, det vet dere bedre enn meg), men må selvfølgelig kjøpe Vista etter at prøvetiden er over. Fair enough, tenker jeg, og forteller han at det bare er en måned eller to som gjelder. Han var klar over det. Selvfølgelig må jo piratkopiering komme inn i bildet, og vi snakker om program/koder som utvider prøveperioden til at den aldri går ut de neste 1000 år. Ulovlig, tenker jeg, og forteller han at det selvfølgelig ikke er lovlig å gjøre dette. Men neida, han ville ikke gi seg. Han hevdet at en Microsoft-sjef hadde gått ut i en pressemelding og fortalt at dette var helt lovlig, og at det var en lettere måte å få tak i OSet på, istedenfor å kjøpe det i butikken. Video av denne pressemeldingen skal, i følge fyren i klassen, ligge på Microsofts egne hjemmesider. Spørsmålet er, hvem har rett? Hvordan i h*****e kan MS selge operativsystem til 4500 kroner, og samtidig si at det er lovlig å piratkopiere programvaren? Han sier dette gjelder alle versjoner, Home, Ultimate osv. Jeg mener selvfølgelig at man må betale for Vista, eller gjøre noe ulovlig (piratkopiering).
Nobrains Skrevet 28. februar 2007 Skrevet 28. februar 2007 Han snakker sikkert om denne saken: http://www.hardware.no/nyheter/programvare...iveringen/36578 kan utsette det en god del mnd... og bare reinstallere når han endelig nærmer seg slutten.
VikinGz Skrevet 28. februar 2007 Skrevet 28. februar 2007 Bestil Vista utgaven ULTIMATE med oem lisens (uten eske og telefonsuport) 1600 Ting koster penger... før kostet en vanlig crapy pc over 30 tusen... så nå koster den 3 tusen og du får ett operativsystem som du også må betale for... det er ikke gratis å ha tusner med programmere som jobber på 17% (leste om noe slikt tidligere) Photoshop cs2 kan du kjøpe for ett par tusen mere... og det er ikke noe OS en gang! Så lev med det... ting koster penger... that's the real life!
Gissan Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Skrevet 28. februar 2007 @ VikinGz Poenget er ikke at jeg ikke skal betale, poenget er hvem som har rett. Nobrains, det du linker til, gjelder det alle versjoner?
Nobrains Skrevet 28. februar 2007 Skrevet 28. februar 2007 Det vet jeg ikke....men jeg ville tro det ja.
pcp160 Skrevet 28. februar 2007 Skrevet 28. februar 2007 Gissan Postet i dag, 17:35 Spørsmålet er, hvem har rett? Hvordan i h*****e kan MS selge operativsystem til 4500 kroner, og samtidig si at det er lovlig å piratkopiere programvaren? Lov og lov... Det er selvsagt ikke blitt lov å piratkopiere noe. Man kan utsette aktivering noen ganger som Nobrains sier. Men uansett er det såvidt meg bekjent ikke noen lovlig måte å skaffe seg Vista uten å betale for den. Siden det er såpass dyr og avgjørende programvare burde det jo vært det, slik som i alle fall tidligere kunne laste ned XP64 bit og teste i 60 dager. Men arrester meg om jeg tar feil, så finnes det ikke noe lovlig vei å laste ned Vista fullversjon. Og å låne/kopiere dvd'en er vel fremdeles ikke lov. Man kan "teste" Vista i nettleseren hos MS har jeg sett, men det er jo ikke mye verdt.
pmarius Skrevet 28. februar 2007 Skrevet 28. februar 2007 Hei! Snakket med en fyr i klassen for noen uker siden og Vista. Han sa at han skulle prøve det, siden det var gratis. Jeg spør hvordan han kan si at det er gratis, siden det er umulig å forestille meg at Vista kan være gratis når nettbutikkene selger OSet for ikke akkurat en billig penge. Han nevnte prøveperioden du får med Vista, og den er jeg helt klar over finnes. Man kan prøve Vista i så og så mange dager (30 eller 60 eller noe sånn, det vet dere bedre enn meg), men må selvfølgelig kjøpe Vista etter at prøvetiden er over. Fair enough, tenker jeg, og forteller han at det bare er en måned eller to som gjelder. Han var klar over det. Selvfølgelig må jo piratkopiering komme inn i bildet, og vi snakker om program/koder som utvider prøveperioden til at den aldri går ut de neste 1000 år. Ulovlig, tenker jeg, og forteller han at det selvfølgelig ikke er lovlig å gjøre dette. Men neida, han ville ikke gi seg. Han hevdet at en Microsoft-sjef hadde gått ut i en pressemelding og fortalt at dette var helt lovlig, og at det var en lettere måte å få tak i OSet på, istedenfor å kjøpe det i butikken. Video av denne pressemeldingen skal, i følge fyren i klassen, ligge på Microsofts egne hjemmesider. Spørsmålet er, hvem har rett? Hvordan i h*****e kan MS selge operativsystem til 4500 kroner, og samtidig si at det er lovlig å piratkopiere programvaren? Han sier dette gjelder alle versjoner, Home, Ultimate osv. Jeg mener selvfølgelig at man må betale for Vista, eller gjøre noe ulovlig (piratkopiering). 8046695[/snapback] Kompisen din har nok misforstått. Saken er den at det finnes en kommandolinje kommado man kan kjøre for å gjenta trialperioden på tredve dager tre ekstra ganger, altså at man kan bruke Vista 120 dager før man trenger å betale. Man starter cmd og skriver slmgr -rearm når det nærmer seg slutten på hver periode. Men det er et stykke igjen før man kan sammenligne dette med en fullversjon av OSet...
Gissan Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Skrevet 28. februar 2007 Da har vi vel fått oppklart saken greit, synes jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå