Gå til innhold

Access 2007: Sjekke om en checkbox er checked

MiSP

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal lage en form som er slik at jeg har checkboxes foran hvert valg, og vil da at jeg må krysse av checkboxene for å aktivere feltene. Hvis feltene er deaktivert, skal de være tomme. Er det noen som vet hvordan jeg gjør dette? Se screenshot under:

post-34461-1172677180_thumb.jpg

Jeg har funnet funksjonen for å endre om et felt er aktivt eller ikke (SetProperty). Jeg kjører denne på On Click, og har lagt til to linjer - en for å aktivere feltet, og en for å deaktivere. Nå skal jeg legge til conditions på disse to, men jeg aner ikke hvordan jeg sjekker om checkboxen selv er aktivert eller deaktivert.

Er dette i det hele tatt riktig måte å gjøre det på? Si ifra hvis jeg er helt på jordet.

Edit: Hvis noen lurer på hva i det hele tatt det er jeg driver med, så kan jeg godt forklare det.

Endret av MiSP
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Takk, det virket. :) Men hvorfor er True satt til -1, og ikke 1? Dette er bare ulogisk i mine øyne...

Edit: Et annet spørsmål jeg lurer på: Er det noen måte jeg kan tilsvarende unmaske/maske et passord? Tenker å ha en checkbox ved siden av passordboksen hvor jeg da kan velge å maske eller unmaske passordet. Fant ingen kommandoer for å endre formateringen på...

Endret av MiSP
Skrevet

Private Sub CheckBox1_Click()

If Me.CheckBox1.Value = True Then

Me.TextBox1.PasswordChar = "*"

Else

Me.TextBox1.PasswordChar = ""

End If

End Sub

True er -1 fordi det er det motsatte av False. Binær False er 32 nuller, dermed er binær True 32 ettall, og 32 ettall er tallet -1. Bruk True og False i koden dersom du ikke skal regne med verdiene, for leselighetens skyld.

HTH. Beste hilsen Harald

Skrevet (endret)

Takker, men jeg får det ikke til å virke. Jeg går inn i code builder og skriver inn følgende (slik at det kun står følgende der):

Private Sub Check55_Click()
   If Me.Check55.Value = True Then
       Me.Login_Password.PasswordChar = "*"
   Else
       Me.Login_Password.PasswordChar = ""
   End If
End Sub

(Checkboxen heter Check55, og passordboksen heter Login_Password.)

Når jeg haker av checkboxen, får jeg da en feilmelding som sier "Compile error: Method or data member not found", og markerer den øverste linjen.

Edit: Hva er det Me gjør?

Endret av MiSP
Skrevet

Me henviser til eieren av kodemodulen; et dokument, et regneark, en form, ... "Min tekstbox 1" altså. Så dette avhenger av hvor du har koden din.

Feilen er enten det eller at du bruker en tekstboks som ikke har passwordchar-property.

HTH. Beste hilsen Harald

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...