Gå til innhold

spill cd ødelagt, må jeg kjøpe spillet på nytt?


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg bare lurte på om det er mulig eller lovlig å f.eks laste ned et spill når spillcd'n er ødelagt. Som mange andre gidder ikke jeg å betale full pris på et spill, når jeg allerede har betalt for rettighetene på bruk av spillet.

Noen som har en god løsning på problemet? Er det mulig å skaffe orginalcder fra utgiveren uten å bvetale full pris på nytt igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så lenge du har kjøpt spillet så har du full rett til å gjøre hva du vil med spillet...cracke osv. Du eier "rettigheten" til å spille det, og derfor så lenge du kan bevise at du har kjøpt spillet, kan du laste ned crack og cracke det anytime.

Er ingenting som kan hindre deg der etter hva jeg har lest eller oppfattet.

Lenke til kommentar
Hvor og når kjøpte du det?

 

Hvis garantien ikke har gått ut har du krav på et nytt!

8047725[/snapback]

 

Garantien? Han har selv ødelagt plata. Det er ingen garanti for sånt. Det heter returrett, og den er vel på to uker eller noe sånn. Det er nok lenge siden den gikk opp (når man riper i stykker platene sine er det som oftest på grunn av at man har hatt plata lenge, og ikke kan å behandle den skikkelig).

Lenke til kommentar
så lenge du har kjøpt spillet så har du full rett til å gjøre hva du vil med spillet...cracke osv. Du eier "rettigheten" til å spille det, og derfor så lenge du kan bevise at du har kjøpt spillet, kan du laste ned crack og cracke det anytime.

Er ingenting som kan hindre deg der etter hva jeg har lest eller oppfattet.

8047655[/snapback]

 

Dette er vel kanskje en sannhet med modifikasjoner. Jeg skal ikke påberope meg at jeg har greie på dette, men jeg vet at du ikke eier noe som helst. Du betaler for en lisens på det spillet du kjøper, og du har ikke lov til å gjøre hva som helst med det. Det står i lisensavtalen som står skrevet et eller annet sted hva du har lov til å gjøre med spillet.

 

Når det gjelder nedlasting, så er det ihvertfall ikke lov å laste det ned via bittorrent, fordi da laster du opp til en haug med folk som sannsynligvis ikke har betalt for lisensen.

Lenke til kommentar
grunnen til at den er ødelagt er giddalaushet. har bare latt den ligge å slenge.

8048281[/snapback]

Akkurat. Har du råd til å la den ligge å slenge, har du råd til en ny :whistle:

Får hetta når jeg kommer inn på rommet til broderen, og cd/dvd plater ligger og slenger (uten cover) både høyt og lavt. Hvor korttenkt er det mulig å være ?

Lenke til kommentar
så lenge du har kjøpt spillet så har du full rett til å gjøre hva du vil med spillet...cracke osv. Du eier "rettigheten" til å spille det, og derfor så lenge du kan bevise at du har kjøpt spillet, kan du laste ned crack og cracke det anytime.

Er ingenting som kan hindre deg der etter hva jeg har lest eller oppfattet.

8047655[/snapback]

 

Dette er vel kanskje en sannhet med modifikasjoner. Jeg skal ikke påberope meg at jeg har greie på dette, men jeg vet at du ikke eier noe som helst. Du betaler for en lisens på det spillet du kjøper, og du har ikke lov til å gjøre hva som helst med det. Det står i lisensavtalen som står skrevet et eller annet sted hva du har lov til å gjøre med spillet.

 

Når det gjelder nedlasting, så er det ihvertfall ikke lov å laste det ned via bittorrent, fordi da laster du opp til en haug med folk som sannsynligvis ikke har betalt for lisensen.

8048338[/snapback]

 

Som Azaz sier, fyren har ikke kjøpt spillet, men bare rettigheten til å spille det. Det er ingen som sier at man har lov til å gjøre "hva han vil med det". Å påstå noe sånt beviser hvor lite man kan om saken. Man har ikke lov til å gi, kopiere eller selge bort spillet sitt til andre personer. Man kan gjøre sikkerhetskopier til seg selv, men det er så langt man kan gå.

Lenke til kommentar
Man har vel strengt tatt lov å gi bort et spill?

8049085[/snapback]

 

Ja, beklager. Man har selvsagt lov til å gi bort et spill til en fyr man kjenner. Å selge spillet er jo også lovlig. Å kopiere spill for å selge dem er ikke lov - selv om at det skal mye til for at man skal kunne bli dømt for det.

Lenke til kommentar

Du bryter ingen norske lover om du laster ned spillet. Slik jeg har tolket det norske regelverket så er det "lov" å laste ned men det er ikke lov å dele. Ergo du må bruke DC++ e.l.

 

Om du ikke føler for å laste ned/cracke det så er det jo bare å ta kontakt med de som distribuerer Oblivion i Norge og høre om de kan sende deg et nytt eksemplar.

Lenke til kommentar
Du bryter ingen norske lover om du laster ned spillet. Slik jeg har tolket det norske regelverket så er det "lov" å laste ned men det er ikke lov å dele. Ergo du må bruke DC++ e.l.

8056290[/snapback]

 

Nåja, så enkelt er det ikke. Om du sitter og skryter opp i trynet på Onkel Politimann om hvor mye du laster ned, så skal du fort se at det skjer noe.

Lenke til kommentar

Du er tydeligvis litt mer oppdatert på Åndverksloven enn det jeg er, eller kanskje ikke!

 

Quote:

Offentlig lov.

Åndsverksloven har bestemmelser som regulerer distribusjon, kopering m.m. av rettighetsbeskyttet materiale. Svært forenklet sagt er det forbud mot å distribuere materiale uten at den som eier rettighetene til det har samtykket. Kopiering/distribusjon i de private omgivelser er tillatt med visse unntak, bl.a. for programvare. "Private omgivelser" er definert slik at den ikke strekker seg langt ut over "egen husstand".

 

Distribuere betyr både å gi materialet til andre, og å gjøre det tilgjengelig for andre, f.ex ved å legge det tilgjengelig for nedlasting over et datanett. Plikten til å innhente tillatelse ligger til den som distribuerer. Den som laster ned (tar imot/henter) materiale har ingen plikt til å kontrollere om distribusjonen er lovlig, og kan i prinsippet fritt laste ned det han/hun finner.

 

Det er altså ikke forbud mot å laste ned (hente) rettighetsbesyttet materiale, det er det å gjøre det tilgjengelig uten tillatelse som er forbudt. Det har vært forslag om å skjerpe loven slik at også den som laster ned rettighetsbeskyttet materiale begår et lovbrudd. Dette ville være i tråd med flere andre lands lover. Dette forslaget ble strøket i den siste endringen av loven. ( korrekt pr. januar 2007)

 

Legger ved link NTNU

 

Jeg antar at NTNU har sjekket opp åndverksloven og ikke dikter opp sine egne lover. NTNU vil nok neppe oppfordre til å drive ulovlig virksomhet.

 

Ergo, de som laster ned rettighetsbeskyttet materiale bryter ingen lover og Onkel Politimann kan ikke løfte en finger!

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...