Gå til innhold

Effektiv styrketrening uten treningsstudio?


Mr. Ty

Anbefalte innlegg

Man skal ikke kjøre til failure. Det medfører ikke vekst.

8049374[/snapback]

 

Mhm, det du sa... Har du lese dette her, eller veit du det frå praksis? Kroppar reagerar forskjellig. Eg har trent lenge nok til at eg kan kjøyre meg heilt ut, og framleis vinna masse på det. Men om ein nybyrjar gjer det same, vil det tilsvara rovdrift på kroppen, og han vil tapa på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er fakta, spør en hvilken som helst kroppsbygger. man gainer ikke av å kjøre til failure på hvert sett.

8049584[/snapback]

 

Du sa at no pain no gain er BS, noko eg ikkje finn noko dokumentasjon på. Det er din jobb å koma med kjelder her. Trur du nokon kroppsbyggjarar har kome dit dei er i dag ved å kosetrena?

Det er og skjel på å gå til failure kvart sett, og det å trena muskelgruppa med høg, men tolbar belastning før ein kjører eitpar dropsets.

 

Prove me wrong, vær så snill. Og ver så snill ikkje gå til ein kompis og spør nå, ta heller frå eigne erfaringar, eg delar mine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

"Muscle Burn

 

The burning sensation that certain types of training bring on is believed by most to be a sign of a successful growth promoting workout. Many seek it out and strive to achieve this burning sensation as an indicator to a good workout.

 

Well let me tell you, that muscle "burn" is not an indicator of an optimum workout. This burn is caused by infusion of lactic acid. Lactic acid is a byproduct of glycogen metabolism in muscle tissue. Lactic acid is not good for muscle growth. In fact, it impairs growth. Where does this burning sensation come from? It comes from lactic acid due to high reps. Not only does high rep training supply insufficient overload for growth it also causes high muscle lactic acid levels that lead to tissue catabolism, oxidative stress and delayed muscle recovery. "

 

-Bare et eksempel på en erfaren kroppsbyggers mening. Og alle erfarne byggere er enig. Failure er noe av det verste du kan utsette muskelen din for, og det ødelegger også for påfølgende sett.

 

Man skal ikke kjøre til man ikke klarer mer. Og du må ikke tro at at byggere kjører 20 sett på 10 reps, for det gjør de ikke. Heller noe rundt 3-4-5 sett på 4-8 reps.

Endret av Slettet-xwByZdFZ
Lenke til kommentar
"Muscle Burn

 

The burning sensation that certain types of training bring on is believed by most to be a sign of a successful growth promoting workout. Many seek it out and strive to achieve this burning sensation as an indicator to a good workout.

 

Well let me tell you, that muscle "burn" is not an indicator of an optimum workout. This burn is caused by infusion of lactic acid. Lactic acid is a byproduct of glycogen metabolism in muscle tissue. Lactic acid is not good for muscle growth. In fact, it impairs growth. Where does this burning sensation come from? It comes from lactic acid due to high reps. Not only does high rep training supply insufficient overload for growth it also causes high muscle lactic acid levels that lead to tissue catabolism, oxidative stress and delayed muscle recovery. "

 

-Bare et eksempel på en erfaren kroppsbyggers mening. Og alle erfarne byggere er enig. Failure er noe av det verste du kan utsette muskelen din for, og det ødelegger også for påfølgende sett.

 

Man skal ikke kjøre til man ikke klarer mer. Og du må ikke tro at at byggere kjører 20 sett på 10 reps, for det gjør de ikke. Heller noe rundt 3-4-5 sett på 4-8 reps.

8049666[/snapback]

 

Eg veit ikkje med deg, men for min del, blir ikkje stoff meir vektlagt for det om det står på engelsk... (Eg skjønar greit kva som står, om du skulle gå til åtak på det.)

 

Eg trener som eg gjer. Og du legg ord i munnen på meg, kva tid sa eg noko om korleis byggjarar trener? Eg har problemer med å ta deg seriøst så lenge du må leggja ord i munnen på meg for å få meg til å virka på jordet. Trener du sjølv i det heile?

 

Eg kjøyrer meg maksimalt, fram til siste øving på muskelgruppa, før eg ender opp med eit dropset. Dette fungerer perfekt for meg, men som sagt, eg har ikkje sjans for å leggja på meg utan å kjøyra meg hardt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Jeg trener seriøst 5 ganger i uken, og har gjort det i en god stund.

 

Grunnen til at jeg nevner byggere er fordi de er de som har mest peiling på hvirdan man skal legge på seg muskler fortest og best mulig. Kan godt hende du vokser med din nåværende treningsmetode, men du hadde mest sannsynlig vokst mer om du ikkje kjører til failure hele tiden.

 

Jeg prøvde ikke å virke viktig med en engelsk tekst hvis det var det du trodde.

Endret av Slettet-xwByZdFZ
Lenke til kommentar

Greit, greit. Blei egentleg varmast då du la ord i kjeften på mg ang kor mange sett/reps dei var i gang med. Eg kjøyrer 8-12X3. JA, eg maxer, men ein time etter trening, er eg i betre form igjen, så det er stor skjel på dei som går for lottareps/lottasets med max belastning, det seier seg sjølv at det tærer. Eg trener til muskelen ikkje klarer meir, og det er kjenneteiknet på ei god økt for meg. Noko eg har veldig mange i ryggen på.

 

Spør på lokale gymet ditt, proffe kroppsbyggjarar har allerede lagt på seg mesteparten av muskelmassen dei treng, resten går på deff/bulk for dei, og dei har ingenting igjen for å maxe for mykje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Såklart skal du kjøre tungt, man skal jo kjenne godt at man trener, men man skal ikke fortsette å jukke helt til kroppen sier stopp for så å ta en pause og gjøre det samme opp igjen. Det er ikke bra. Har snakket med maaange erfarne folk, både på gymmet mitt, og på diverse forum rundt om, og 90% er enig. Dette gjelder også for folk som ikke har spesielt med muskler.

 

EDIT: Type-o

Endret av Slettet-xwByZdFZ
Lenke til kommentar
Er for all del ikkje nokon autoritet på området, men har trent i nokre år og den løysinga såg best ut i mine auge. Då tenkjer eg utifrå restitusjon osv.

 

Ei treningsøkt bør tilpassast muskelgruppa. Eg kjøyrer hardcore trening, og det betyr minst ein time pr økt. Då er musklane spastiske etterpå, og aldeles utkjøyrte. Det virkar for meg som om du er mest ute etter å forma kroppen litt, og i større grad verta i betre form, samt bygga deg opp litt muskelmasse.

Difor vil eg anbefala deg; alt etter korleis du legg opp treningsprogrammet ditt, at du går for 30-45 min i byrjinga. Oppvarming kjem i tillegg. Etterkvart kan du auke på.

 

Legg ut kva utstyr du har tilgjengeleg, alt frå lillebrødre til medisinballar, så skal me få til eit treningsprogram som gjer litt effekt om du skulle ha problemer med å planleggja eit sjølv.

Ser ut til å vera nok av treningsvande folk på forumet:)

8049263[/snapback]

ja takk, hadde satt veldig pris på det, er ikke helt sikker på hvordan jeg skal planlegge et treningsprogram...

 

Utstyr:

- Matte

- Manualer (kjøper i morgen)

- Mammas aerobic strikk xD

- Og så en sånn "ting" med fjøringer på som man drar i, vet ikke hva den kalles..

 

tror det var det..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Da gjør jeg som du sier:

 

Mandag: Gym, Fotballtrening

Tirsdag: Fotballtrening, Styrke (skuldre/triceps)

Onsdag: Jogging

Torsdag: Fotballtrening, Styrke (bryst/biceps)

Fredag: Jogging, Styrke (rygg/mage/nakke)

Lørdag: -

Søndag: Jogging

 

takk takk :D ville aldri kommet frem til en så bra løsning som dette selv :)

 

en annen ting jeg lurer på er hvor lenge en styrketreningsøkt bør vare?

8049181[/snapback]

Hvor blir det av beintreninga? Og nei, du får ikke nok beintrening via all løpinga, du vil bli mer utholden i beina, men de vil verken vokse eller bli noe særlig sterkere. Hadde jeg vært deg ville jeg heller kjørt en ganske standard 3-splitt som så ca. sånn ut:

 

Tirsdag: Bryst, fremside skulder og triceps

Torsdag: Rygg, biceps, bakside skulder (nakke = øverste del av trapezius, får nok aktivisering via stangroing, markløft osv. får du for stor nakke vil det gi en illusjon av at du er mer smalskuldret).

Fredag: Bein, legger og mage.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar
ja takk, hadde satt veldig pris på det, er ikke helt sikker på hvordan jeg skal planlegge et treningsprogram...

 

Utstyr:

- Matte

- Manualer (kjøper i morgen)

- Mammas aerobic strikk xD

- Og så en sånn "ting" med fjøringer på som man drar i, vet ikke hva den kalles..

 

tror det var det..

8050232[/snapback]

 

Kan kome tilbake til det i morgon:) Sorry at me drog tråden din offtopic, men sånn går det når me sinte løftarar brasar saman:P (Testoseron osv...:p hehe)

Soving no, noko som er vel så viktig som å trena.

 

-Luffe: Om du las forslaget mitt, i tillegg til appendikset eg la til om beintrening i hans tilfelle, forstår du og at føtene hans får meir enn nok aktivisering.

Endret av Mephistopheles
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
-Luffe: Om du las forslaget mitt, i tillegg til appendikset eg la til om beintrening i hans tilfelle, forstår du og at føtene hans får meir enn nok aktivisering.

Har lest alt, ja, men mener allikevel at det blir feil å ikke trene beina, selv om han løper mye.

 

Det største problemet er at man trener bena for lite. Jeg får nok betrening gjennom fotballen er et vanlig utsagn. Selv tenkte jeg slik en periode men tvang meg likevel igjennom benøkter fra tid til annen. Det angrer jeg ikke på i dag.

 

Les mer her

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar

Før eg i det heile gidd protestere noko meir på utsegnet ditt, let eg trådstartar svara på frägan om det er snakk om byggjing eller styrketrening i meir moderate dosar.

Fyrste eg såg då eg opna linken din, var ein überdeffa mann som har brukt meir enn "nokre manualar på heimebasis", noko trådstartar skal ha som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Før eg i det heile gidd protestere noko meir på utsegnet ditt, let eg trådstartar svara på frägan om det er snakk om byggjing eller styrketrening i meir moderate dosar.

Fyrste eg såg då eg opna linken din, var ein überdeffa mann som har brukt meir enn "nokre manualar på heimebasis", noko trådstartar skal ha som utgangspunkt.

8051405[/snapback]

Selv om det bare er i "moderate doser" med trening trådstarter vil ha er det greit å ha en viss harmoni. Stor overkropp og tynne bein ser bare latterlig ut. Sondre Bjerke Martinsen vet nok hva han snakker om, i og med at han i fjor vant NM i fitness i klassen 180cm+.

Lenke til kommentar
Før eg i det heile gidd protestere noko meir på utsegnet ditt, let eg trådstartar svara på frägan om det er snakk om byggjing eller styrketrening i meir moderate dosar.

Fyrste eg såg då eg opna linken din, var ein überdeffa mann som har brukt meir enn "nokre manualar på heimebasis", noko trådstartar skal ha som utgangspunkt.

8051405[/snapback]

Det er jo ikke snakk om bygging da, da måtte jeg vel gått på studio osv, men jeg har jo lyst å trene slik at man ser resultater, og visst det er lurt å trene bena i tillegg, så gjør jeg jo det..

Men visst jeg trener bena også, så vil vel de vere utslitte osv når jeg kommer til fotballtrening/jogging? det ville jo ikke vert helt ideelt, med tanke på at det er fotball jeg satser mest på..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Det er jo ikke snakk om bygging da, da måtte jeg vel gått på studio osv, men jeg har jo lyst å trene slik at man ser resultater, og visst det er lurt å trene bena i tillegg, så gjør jeg jo det..

Men visst jeg trener bena også, så vil vel de vere utslitte osv når jeg kommer til fotballtrening/jogging? det ville jo ikke vert helt ideelt, med tanke på at det er fotball jeg satser mest på..

8053167[/snapback]

Trener du bein på fredagen får du hele lørdagen til å hvile i tillegg til en joggetur for å løse opp litt på søndagen om du er skikkelig stiv.

Lenke til kommentar
Sondre Bjerke Martinsen er en fitness utøver, ergo: han er clean hvis det var det du siktet til. Han er ingen bygger.

8051452[/snapback]

 

Vet godt hvem det er. Interessant lesning. Sett han på treningsforum, meget gode naturlige resultater, hvis det er sant.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke snakk om bygging da, da måtte jeg vel gått på studio osv, men jeg har jo lyst å trene slik at man ser resultater, og visst det er lurt å trene bena i tillegg, så gjør jeg jo det..

Men visst jeg trener bena også, så vil vel de vere utslitte osv når jeg kommer til fotballtrening/jogging? det ville jo ikke vert helt ideelt, med tanke på at det er fotball jeg satser mest på..

8053167[/snapback]

Trener du bein på fredagen får du hele lørdagen til å hvile i tillegg til en joggetur for å løse opp litt på søndagen om du er skikkelig stiv.

8053233[/snapback]

åja ok, da får jeg vel trene beina også da, det går nok fint...

 

 

Er for all del ikkje nokon autoritet på området, men har trent i nokre år og den løysinga såg best ut i mine auge. Då tenkjer eg utifrå restitusjon osv.

 

Ei treningsøkt bør tilpassast muskelgruppa. Eg kjøyrer hardcore trening, og det betyr minst ein time pr økt. Då er musklane spastiske etterpå, og aldeles utkjøyrte. Det virkar for meg som om du er mest ute etter å forma kroppen litt, og i større grad verta i betre form, samt bygga deg opp litt muskelmasse.

Difor vil eg anbefala deg; alt etter korleis du legg opp treningsprogrammet ditt, at du går for 30-45 min i byrjinga. Oppvarming kjem i tillegg. Etterkvart kan du auke på.

 

Legg ut kva utstyr du har tilgjengeleg, alt frå lillebrødre til medisinballar, så skal me få til eit treningsprogram som gjer litt effekt om du skulle ha problemer med å planleggja eit sjølv.

Ser ut til å vera nok av treningsvande folk på forumet:)

8049263[/snapback]

ja takk, hadde satt veldig pris på det, er ikke helt sikker på hvordan jeg skal planlegge et treningsprogram...

 

Utstyr:

- Matte

- Manualer (kjøper i morgen)

- Mammas aerobic strikk xD

- Og så en sånn "ting" med fjøringer på som man drar i, vet ikke hva den kalles..

 

tror det var det..

8050232[/snapback]

 

jeg har nå kjøpt manualer, eneste jeg trenger nå, er et treningsprogram for tirsdag, torsdag og fredag:

Tirsdag: Bryst, fremside skulder og triceps

Torsdag: Rygg, biceps, bakside skulder (nakke = øverste del av trapezius, får nok aktivisering via stangroing, markløft osv. får du for stor nakke vil det gi en illusjon av at du er mer smalskuldret).

Fredag: Bein, legger og mage.

Kan noen hjelpe meg med det?

Endret av Tommy-T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...