Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"PCV valve" og oljeforbruk


FCW

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Hyundai Accent, 1,5 liter, 96 mod., som bruker endel olje. Bruker grovt regnet 0,5 -1 liter pr. 500 km.

 

Har søkt litt på engelske/amerikanske fora, og fått endel forslag på at "PCV" ventilen ikke fungerer. (Ble da, hvis jeg husker riktig, forklart at høyere trykk i topplokket førte til lekkasje av olje inn i sylinder og dermed forbrenningen :hmm: )

 

Det er ingen blårøyk og ingen lekkasje.

Ved oljeskift kjørte verkstedet engang en motorrens, ble da litt mindre forbruk en stund, men er nå tilbake til samme mengde +.

Har forsøkt tjukkere olje uten bedring. Har nå 10/40 tror jeg.

 

 

- Forslag til andre ting som kan være årsaken?

- Noen mulighet for å sjekke om det virkelig er denne ventilen som er synderen (blåse i den?)

- Noen som har et godt norsk ord for "PCV" ventil (= "positive crankcase ventilation") slik at folkene på delelageret ikke ser dumt på meg når jeg spør om en sånn? :whistle:

 

FC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Motorblokka er i utgangspunktet hermetisk tett. Men det er ikke lurt hvis ting beveger seg inni der. Da går trykket opp og ned som en jo-jo.

 

For holde jevnt trykk er det laget en åpning. Det er lufting mot mot inntakslufta, altså etter luftfilteret så man ikke får noe dritt inn i motoren.

 

Hyundai har altså ikke fri luftflyt, men har montert en ventil. Dette er altså PCV. Hvis den svikter kan altså trykket gå bananas og det påvirker sylindrene i tillegg til mye annet.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

pcv filter/ventil er det samme som canister-filter/ventil. Oppgaven til dette er og resirkulere veivhusgasser og bensindamp for og lage er mer miljøvennlig motor.

 

for og sjekke dette lett kan se etter utvendige lekasjer på motoren eller måle avgassen.

 

HC verdien bør da være høy. noe den ikke skal være.

 

Hvis hc er høy så bytt pcv ventil/filter

 

HC = uforbrent besin/oljedamp

Lenke til kommentar

Har bilen gått langt?

 

Isåfall kan det være slitne stempelringer, og sylindere som gjør at det ikke holder olja "bak stempla".

 

Det kan også være som på Sierran min, at det var ventilpakningen som hadde løsna på grunn av ventilgjennomføringa hadde sklidd for langt inn over tid, og den ikke satt skikkelig.

 

500km er jo en del så tror ikke du klarer å se blåfarge på røyken pga forbrenning av olje.

 

Tenker det er stempelfjerene og sylinderne dine som har gått langt. Bilen er jo 10år gammel så det er stor sjangs for at det er det. Er mye jobb for å fikse det :thumbdown:

Lenke til kommentar

Joa... bilen har vel bikka 140K nå.

 

Som nevnt kjørte bilverkstedet en gang noe motorrens samt noe "tetnings" middel i forbindelse med oljeskift. Ble faktisk litt mindre forbruk en stund etter det.

 

Er det noe som kan gjentaes?? Eventuellt ved hvert oljeskift?

 

Uansett er det ikke plagsomt mye i forbruk....topper en halvliter (olje til bilen altså :D )nesten hver gang jeg fyller opp med bensin. Mener noen har sagt at inntil 1liter/1000 km er noenlunde normalt. :hmm:

 

FC

Lenke til kommentar
Stempelringer og ventiltetninger skal no normalt ikkje bli så utslitt etter 140k... Går bilen som den skal?

 

Du kunne no utført en kompersjonstest for og se om stempelringene og ventiltetningene er ok. :)

8071549[/snapback]

Ja kjør en kompresjonstest, Hvis det er dårlig kompresjon på en eller flere er det nok stempelfjerer eller sylindere som er slitne. Hvis bilen er godt behandla. Det vil si bytta olje ofte så er nok sylindere og stempelfjerer fine. Men hvis man har slurva litt med oljeskift en gang i mellom blir det fort slitent.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar :)

 

Kanskje jeg skal ta en kompresjonstest......

 

Hvilke "symptomer" (utover høyere oljeforbruk) gir slitte stempelringer og ventiltetninger??

 

Noen som kan grovt anslå en pris på å eventuellt fikse dette?

 

FC

Endret av FCW
Lenke til kommentar

Veit ikke helt, men jeg ga 5000kr for høvling av topp og plansliping av blokk og polering av veivakselen,+ Stempelringer, pakninger, bolter og noe mer. Jobben gjør jeg selv.

 

Når du først skal ha motoren fra hverandre er det en fordel å ta alt hvis du skal ha bilen lenge til. Eller så sliter du bare det svake punktet til det ikke holder lengre og den stopper.

 

Et godt eksempel er en kamerat av pappa som overhalte hele motoren, og han bytta ikke veiv-lager for de så greie ut. Så rasa motoren etter 2 uker :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei!

 

Har en Hyundai Accent, 1,5 liter, 96 mod., som bruker endel olje. Bruker grovt regnet 0,5 -1 liter pr. 500 km.

 

Har søkt litt på engelske/amerikanske fora, og fått endel forslag på at "PCV" ventilen ikke fungerer. (Ble da, hvis jeg husker riktig, forklart at høyere trykk i topplokket førte til  lekkasje av olje inn i sylinder og dermed forbrenningen :hmm: )

 

Det er ingen blårøyk og ingen lekkasje.

Ved oljeskift kjørte verkstedet engang en motorrens, ble da litt mindre forbruk en stund, men er nå tilbake til samme mengde +.

Har forsøkt tjukkere olje uten bedring. Har nå 10/40 tror jeg.

 

 

- Forslag til andre ting som kan være årsaken?

- Noen mulighet for å sjekke om det virkelig er denne ventilen som er synderen (blåse i den?)

- Noen som har et godt norsk ord for "PCV" ventil (= "positive crankcase ventilation") slik at folkene på delelageret ikke ser dumt på meg når jeg spør om en sånn? :whistle:

 

FC

8041624[/snapback]

 

Ble litt feil det jeg skrev her, så bare fjernet det jeg :dontgetit:

Endret av vikespen
Lenke til kommentar

Beklager, så ikke helt sammenhengen på hvor dette var skrevet.... men vanligvis står PCV for Pressure controlled valve...................Men blir ikke denne ventilen også styrt av trykk, selv om det ikke er akkurat dette forkortelsen står for i denne sammenhengen??

Fra wikipedia: The system relies on the fact that, while the engine is running, the intake manifold's air pressure is always less than crankcase air pressure. The lower pressure of the intake manifold draws air towards it, pulling air from the breather through the crankcase (where it dilutes and mixes with combustion gases), through the PCV valve, and into the intake manifold.

jaja, får ta meg en slurk maling før jeg legger meg.

Endret av vikespen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...