Gå til innhold

ødelagt menu.lst fil i GRUB

mflp

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kommer ikke inn på ubuntu etter at jeg prøvde å endre utseende på GRUB, uansett hva jeg velger så rebooter maskina i stedet for å boote ubuntu, memtest eller Vista.. (dualboot)

Går det an å reinstallere GRUB som ligger inne i Ubuntu?

Har allerede prøvd å reinstallere den som ligger på booten (vet ikke hva det kalles)

men det som kanskje hadde funket tenkte jeg, var å få inn den som "booten" peker til, siden det er den som er tuklet med..

Om det ikke går, finnes det noen måte jeg kan ta å hente ut filene, og ta reinstalasjon på?

Vert litt lat med backup siste uka, og trenger de filene som ligger der..

:hmm:

Edit: kommer forresten inn med live cden. Er den jeg bruker nå..

Endret av mflp
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut fra forklaringen din virker det som om du har skadet /boot/grub/menu.lst-fila di, og at selve GRUB skal være i orden (så reinstallasjon er unødvendig. I tilfelle du likevel trenger: se her).

Først ville jeg loadet live-cd, montert root-partisjonen (om den ikke blir det automatisk), tatt backup av din nåværende /boot/grub/menu.lst (selv om den kanskje er defekt), og så bruke verktøyet update-grub for å auto-generere en ny menu.lst.

Skrevet

rocknrolf77: Jeg har aldri brukt det selv, men en rask titt i man update-grub sier at det er et script som automatisk søker etter alle "kernel images" som begynner med vmlinuz- (som er det vanlige prefikset: mer info) i /boot-katalogen og autogenererer ny /boot/grub/menu.lst.

Etterpå anbefales det at man manuelt redigerer menu.lst for å tilpasse enkelte opsjoner. En WWW-søkemotor kan muligens komme behjelpelig om man står fast her.

Skrevet (endret)
Ut fra forklaringen din virker det som om du har skadet /boot/grub/menu.lst-fila di, og at selve GRUB skal være i orden (så reinstallasjon er unødvendig. I tilfelle du likevel trenger: se her).

Først ville jeg loadet live-cd, montert root-partisjonen (om den ikke blir det automatisk), tatt backup av din nåværende /boot/grub/menu.lst (selv om den kanskje er defekt), og så bruke verktøyet update-grub for å auto-generere en ny menu.lst.

8039523[/snapback]

Det er menu.Ist fila jeg har skadet ja..

men hvordan monterer jeg root-partisjonen?

Edit:

fant ut hvordan jeg mountet den - mountet den under media/linux

kanskje du tenkte på en annen måte?

Edit igjen:

Fikk bare mountet den som read only.. hva nå?

Endret av mflp
Skrevet

Du kan prøve å montere med denne kommandoen:

sudo mount /dev/hda1 /media/linux -o umask=000

dvs du må bytte ut hda1 med det riktige partisjonsnavnet... poenget var at du legger til option-parametre bak: -o umask=000

Dette vil gi alle brukere full tilgang til innholdet på partisjonen (kjøre-, lese- og skriverettighet), så da må du være forsiktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...