mflp Skrevet 27. februar 2007 Skrevet 27. februar 2007 (endret) Jeg kommer ikke inn på ubuntu etter at jeg prøvde å endre utseende på GRUB, uansett hva jeg velger så rebooter maskina i stedet for å boote ubuntu, memtest eller Vista.. (dualboot) Går det an å reinstallere GRUB som ligger inne i Ubuntu? Har allerede prøvd å reinstallere den som ligger på booten (vet ikke hva det kalles) men det som kanskje hadde funket tenkte jeg, var å få inn den som "booten" peker til, siden det er den som er tuklet med.. Om det ikke går, finnes det noen måte jeg kan ta å hente ut filene, og ta reinstalasjon på? Vert litt lat med backup siste uka, og trenger de filene som ligger der.. Edit: kommer forresten inn med live cden. Er den jeg bruker nå.. Endret 28. februar 2007 av mflp
kommers Skrevet 27. februar 2007 Skrevet 27. februar 2007 Ut fra forklaringen din virker det som om du har skadet /boot/grub/menu.lst-fila di, og at selve GRUB skal være i orden (så reinstallasjon er unødvendig. I tilfelle du likevel trenger: se her). Først ville jeg loadet live-cd, montert root-partisjonen (om den ikke blir det automatisk), tatt backup av din nåværende /boot/grub/menu.lst (selv om den kanskje er defekt), og så bruke verktøyet update-grub for å auto-generere en ny menu.lst.
rocknrolf77 Skrevet 27. februar 2007 Skrevet 27. februar 2007 Hvordan funker update grub verktøyet? Har ikke forstått det enda.
kommers Skrevet 27. februar 2007 Skrevet 27. februar 2007 rocknrolf77: Jeg har aldri brukt det selv, men en rask titt i man update-grub sier at det er et script som automatisk søker etter alle "kernel images" som begynner med vmlinuz- (som er det vanlige prefikset: mer info) i /boot-katalogen og autogenererer ny /boot/grub/menu.lst. Etterpå anbefales det at man manuelt redigerer menu.lst for å tilpasse enkelte opsjoner. En WWW-søkemotor kan muligens komme behjelpelig om man står fast her.
mflp Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Skrevet 27. februar 2007 (endret) Ut fra forklaringen din virker det som om du har skadet /boot/grub/menu.lst-fila di, og at selve GRUB skal være i orden (så reinstallasjon er unødvendig. I tilfelle du likevel trenger: se her). Først ville jeg loadet live-cd, montert root-partisjonen (om den ikke blir det automatisk), tatt backup av din nåværende /boot/grub/menu.lst (selv om den kanskje er defekt), og så bruke verktøyet update-grub for å auto-generere en ny menu.lst. 8039523[/snapback] Det er menu.Ist fila jeg har skadet ja.. men hvordan monterer jeg root-partisjonen? Edit: fant ut hvordan jeg mountet den - mountet den under media/linux kanskje du tenkte på en annen måte? Edit igjen: Fikk bare mountet den som read only.. hva nå? Endret 27. februar 2007 av mflp
kommers Skrevet 2. mars 2007 Skrevet 2. mars 2007 Du kan prøve å montere med denne kommandoen: sudo mount /dev/hda1 /media/linux -o umask=000 dvs du må bytte ut hda1 med det riktige partisjonsnavnet... poenget var at du legger til option-parametre bak: -o umask=000 Dette vil gi alle brukere full tilgang til innholdet på partisjonen (kjøre-, lese- og skriverettighet), så da må du være forsiktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå