Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen med statsvitenskap som bakgrunn?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Har nettop vært å hentet examen i statsvitenskap i emne "Sammenlignende Europeisk Poltikk" og sliter litt for første gang. Examen oppgaven låter slik:

 

1)" Ta utgangspuktet i teorier om nasjonalbygging og nasjonalisme og drøft påstanden; Norge er en vellykket nasjonalstat"

 

eller:

 

2) "Dokumenter (bruk internett) resultater ved siste parlamentsvalg i Storbritannia og Sverige. Bruk disse som bakgrunn for å diskutere sammenhengen mellom valg og regjeringsdannelse i Vesteuropeiske demokratier.

 

Har litt problemer å indentifisere de ulike teorier i første oppgaven. Litt usikker hvilken teorier man sikter til. I den andre sliter jeg å finne valgresultater fra de to landene. Hvis noen har erfaring fra disse områder så send inn et hint eller to for å hjelpe meg med starten. Resten ordner jeg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

 

Har nettop vært å hentet examen i statsvitenskap i emne "Sammenlignende Europeisk Poltikk" og sliter litt for første gang. Examen oppgaven låter slik:

 

1)" Ta utgangspuktet i teorier om nasjonalbygging og nasjonalisme og drøft påstanden; Norge er en vellykket nasjonalstat"

 

eller:

 

2) "Dokumenter (bruk internett) resultater ved siste parlamentsvalg i Storbritannia og Sverige. Bruk disse som bakgrunn for å diskutere sammenhengen mellom valg og regjeringsdannelse i Vesteuropeiske demokratier.

 

Har litt problemer å indentifisere de ulike teorier i første oppgaven. Litt usikker hvilken teorier man sikter til. I den andre sliter jeg å finne valgresultater fra de to landene. Hvis noen har erfaring fra disse områder så send inn et hint eller to for å hjelpe meg med starten. Resten ordner jeg selv.

8030520[/snapback]

 

Du har omtrent skrivefeil i hver eneste setning du produserer selv. Du bør være bevisst på det når du skriver en lengre oppgave.

 

Definer nasjonalisme, nasjon, stat og nasjonalstat. Teorier om nasjonalbygging finner du vel på pensum.

 

søk: " election results great britain" på google så finner du jo det du trenger?

Skriv at valgordningen i UK fører til ett 2-parti systemet som kan være ett demokratisk problem da mindretalls interesser får svekket makt.

Det positive er at det er lettere å komme til enighet og de politiske prosessene er mer tidseffektiv.

Lenke til kommentar
Hei.

 

 

Har nettop vært å hentet examen i statsvitenskap i emne "Sammenlignende Europeisk Poltikk" og sliter litt for første gang. Examen oppgaven låter slik:

 

1)" Ta utgangspuktet i teorier om nasjonalbygging og nasjonalisme og drøft påstanden; Norge er en vellykket nasjonalstat"

 

eller:

 

2) "Dokumenter (bruk internett) resultater ved siste parlamentsvalg i Storbritannia og Sverige. Bruk disse som bakgrunn for å diskutere sammenhengen mellom valg og regjeringsdannelse i Vesteuropeiske demokratier.

 

Har litt problemer å indentifisere de ulike teorier i første oppgaven. Litt usikker hvilken teorier man sikter til. I den andre sliter jeg å finne valgresultater fra de to landene. Hvis noen har erfaring fra disse områder så send inn et hint eller to for å hjelpe meg med starten. Resten ordner jeg selv.

8030520[/snapback]

 

Du har omtrent skrivefeil i hver eneste setning du produserer selv. Du bør være bevisst på det når du skriver en lengre oppgave.

 

Definer nasjonalisme, nasjon, stat og nasjonalstat. Teorier om nasjonalbygging finner du vel på pensum.

 

søk: " election results great britain" på google så finner du jo det du trenger?

Skriv at valgordningen i UK fører til ett 2-parti systemet som kan være ett demokratisk problem da mindretalls interesser får svekket makt.

Det positive er at det er lettere å komme til enighet og de politiske prosessene er mer tidseffektiv.

8051204[/snapback]

 

 

 

Hvem i svarten som bryr seg om skrivefeil når vi snakker om et innlegg på nett-basert forum. Har kommet i gang med skrivingen av oppgaven for lenge siden så du hadde strengt talt ikke trengt å svare.

 

Teorier har jeg funnet for lengst, det er bare det at jeg hadde en dårlig dag når jeg skrev innlegge og har hatt tre eksamen på tre uke i forveien. Trengte bare et pust og da kom Rokkan og gjengen på plass. Verste med det hele er at jeg kan temaen både inn og ut.

 

Det er ikke 2-partie systeme vs freltallsparti-systeme som er problematikken her. Det er konsensusdemokrati vs majoritetsdemokrati, parlamentsordningen og grunnlaget til regjeringsdannelse.

 

Det fins ikke faste definisjoner på nasjonalstat og nasjonalisme bare så du vet. Alt er relevant i forhold hvordan vi definere nasjonalstat.

 

Konklusjon: spar meg dine sarkastiske utalelse om skrivefeil og hvis du ikke har noe mer fornuftig å si så ikke si noe som helst.

Endret av jascko
Lenke til kommentar

Hyggelig for deg da.

Konklusjon: Lær deg skikkelig norsk hvis u vil virke seriøs her på forumet. Takler du ikke kritikk får du gå ett annet sted når du trenger hjelp.

Selvfølgelig er det ingen fasit på definisjonen av en nasjonalstat. Dette vet da vel alle. Når du skal snakke om nasjonalisme i en oppgave bør du derimot velge en passende definisjon etter din egen vurdering og som er hensiktsmessig for oppgaven din.

 

Hvis du kan temaet inn og ut hvorfor kommer du her og ber om hjelp?

 

Lykke til videre da gutten min :wee:

Endret av magicus
Lenke til kommentar
Hyggelig for deg da.

Konklusjon:  Lær deg skikkelig norsk hvis u vil virke seriøs her på forumet. Takler du ikke kritikk får du gå ett annet sted når du trenger hjelp.

Selvfølgelig er det ingen fasit på definisjonen av en nasjonalstat. Dette vet da vel alle. Når du skal snakke om nasjonalisme i en oppgave bør du derimot velge en passende definisjon etter din egen vurdering og som er hensiktsmessig for oppgaven din.

 

Hvis du kan temaet inn og ut hvorfor kommer du her og ber om hjelp?

 

Lykke til videre da gutten min  :wee:

8058494[/snapback]

 

Gutten min?? Hvor gammel er du da??

 

Jeg er født i 1975 noe som gjør meg 32 år gammel. Jeg er gift og har en sønn på 10 år. Lurer på hvem som er "gutt" her?

 

Hvorfor trengte jeg hjelp? Det har jeg allerede forklart, kanskje det er du som bør lære deg å lese.

Endret av jascko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...