Gå til innhold

Ta mål av spant


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lenge hatt lyst til å bygge trebåt. Men det med å tegne spant selv og sånt blir litt vanskelig tror jeg. Så når jeg var på skolen idag så jeg en robåt i en barnehage som jeg tok en kikk på. Den var nok pillråten men er det noen måte jeg kan måle spanta så jeg kan bruke de som mal eller hva det heter? Og hvordan bør jeg måle dette??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo bli litt problem det ja... Du får ta deg ein tur om natta så ingen ser deg ;)

 

Har du forresten bestemt deg for kva type båt du skal lage? Slik eg forstod det i den andre tråden din ville du vel byggje ein liten båt etter karavellmetoden i krysfiner. Er denne robåten i barnehagen bygd på same måten, eller er den klinka? Dersom den er klinkebygd vil den jo ha utskjæringar for kvart bord, og spant i klinkebygde båtar vert derfor sett i tilslutt. Men dette visste du kanskje frå før?

 

Må sei at eg uansett er imponert over at ein 14 åring (står det i profilen din i alle fall) vurderer å bygje båt i det heiletatt. Dei fleste på den alderen hadde vel klødd seg godt i hovudet berre dei høyrer ordet "spant" kan eg tenkje meg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Må sei at eg uansett er imponert over at ein 14 åring (står det i profilen din i alle fall) vurderer å bygje båt i det heiletatt. Dei fleste på den alderen hadde vel klødd seg godt i hovudet berre dei høyrer ordet "spant" kan eg tenkje meg.

8042422[/snapback]

Hehe ja det vil jeg også tro.

Om du starter på prosjektet så kan du lage en tråd om det og ta noen bilder underveis og slikt, fram til dagen med sjøsetting ;)

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke det med spanta settes inn til slutt. Trebåter har jeg altid likt. Liker egentlig det meste ting som er gamle, biler, radioer, båter, motorer. Har en Sleipner 2 cyl snekkemotor bak i hagen. Men ja den båten er jo klinkbygd så. Men hadde vært utrolig kjekt å bygd en båt på tja 14 fot med klinking. Men regner med at pris på dette vil fort komme opp i 5k?

 

btw : Kryssfiner var egentlig for det var det jeg fant planer om på internet. Men egentlig vil jeg ha en båt med klinking.

Endret av El Netzor
Lenke til kommentar

Hva prisen kan bli tørr jeg ikke tippe på hva den kommer opp i til den er ferdig.

Bare innhent nok informasjon før du begynner å bygge, slik at resultatet blir riktig og bra. Let etter bøker på bibliotek etter båt bygging, googel er også din venn :) Samt så kan du jo også oppsøke noen som bygger trebåter, eller har gjort det.

Lenke til kommentar

Da har jeg tittet litt rundt på bilder og søkt på wikipedia om klinking. Er min konklusjon riktig da?

 

1. Lager man kjølen og stevnene

2. Man setter inn slike greier som jeg ikke har navnet på men se bilde under.

3. Man setter opp bordene (skroget)

4. Man setter i spantene så båten blir sterk

5. Man lakker å nyter arbeidet :!:

 

Er dette riktig? Tar meg muligens bort dit en tur for og titte på båten igjenn, det som er det dummeste er at den ikke er spiss i begge ender. Vil derfor ikke bruke den tror jeg men vil se på "oppbyggingen". Og visst noen vet om en slik plan for 14 - 18 fot trebåt som ikke er bredere enn 1,5m helst så si ifra!

 

EDIT: OIOI! Glemte visst bildet :!:

post-73614-1174340374_thumb.jpg

Endret av El Netzor
Lenke til kommentar

Den greia du har sett ring rundt på bilete er så vidt eg kan sjå berre eit litt kraftig spant som sansynlegvis har blitt satt inn samtidig som dei andre spanta. Elles ser lista di rett ut, men no har ikkje eg så voldsomt mykje peiling på dette.

 

Meinar også at båtbyggarar set opp ein slags rigg Når dei kler kjøl og stevn med bord. Sjå på bileta på denne sida så forstår du kva eg meiner.

 

Å bygje ein båt med klinka bordgongar vil nok verte utrulig mykje arbeid uansett alder. Kan jo hende du må dampe borda for at dei skal få den rette fasongen, har du i såfall plass og utstyr til dette?

 

Er klar over at eg kan virke som ein gledesdrepar no :p , men dette er ting du bør tenkje over. Og 5000 må du nok garantert ut med...

 

Men har du vore inn på www.baatplassen.no ? Litt stygt av meg å "annonsere" for eit anna forum kanskje :blush: , men (No offens :roll: ) trur faktisk det er fleire som kan hjelpe deg der :yes:

 

 

Lagt til: Elles kan du jo alltids restaurere ein gamal båt. Kan vere minst like lærerikt det. Då kan du jo prøve deg på å lage spant, klinke og den slags. Trur det er mykje meir overkommelig. Dessutan er det fult av gamle trebåtar der ute som trengst å bli redda :)

Endret av sinten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...