Gå til innhold

vanlig lengde på bruker og epost


Anbefalte innlegg

sitter å lurer litt på hva som er normal lengde å tillate på brukernavn og epost i et cms/forum/etc. Noen som har noen meninger?

 

brukte tinytext som datatype i mysql, men de ville ikke bli unique så går over til varchar istedet, men den må jo ha en lengde. og vil gjerne ha valget begrunnet :p vurderer å bare bruke 255 som er samme som tinytext lengden så langt jeg vet, men det blir jo et skrekkelig langt brukernavn eller en unormalt lang epost....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er 255 litt langt og unødvendig. Men min epost er relativt lang... la meg telle... 29, men fortsatt langt unna. Selvfølgelig vil folk med lenger navn enn meg, og lenge domene få en betydelig økning(hvis de bruker hele navnet i emailen), men jeg kan ikke tenke at flere enn 60 er nødvendig. Brukernavnet igjen synes jeg ikke trenger å være like langt. Lange brukernavn har en tendens til å være spam-kontoer, etter som jeg vil tro at ingen husker brukernavn på over 16-20 tegn uansett(utifra egen erfaring).

 

Correct me if I'm wrong, dette er bare et forsiktig estimat.

Lenke til kommentar

ja, tenkte litt på epost som brukernavn, men det blir jo litt dumt når brukernavnet skal komme opp ved kommentarer og artikler man har skrevet.

 

har ikke testet det ut så veldig enda, men nedenfor er koden som skal sjekke valgt brukernavn og epost etter hvert tenkte jeg. Tenkte man kunne godta brukernavn med mellomrom. Sånn at man faktisk kan kalle seg "Ola nordmann" for eksempel. Jeg ser nemlig ikke helt problemet med å ha mellomrom i brukernavn.. men alle forum jeg har vært på godtar det ikke tror jeg. noen grunn til det?

 

PHP
// check user data 

if (!preg_match('/^[a-zA-Z0-9æøåÆØÅ _.-]+$/', $username)) 

$feil = true;

if (!preg_match('/^[a-z0-9._%-]+@[a-z0-9.-]+.[a-z]{2,4}$/', trtolower($email))) 

{

 $feil = true;

}

 

255 bytes fra lipsum.com er:

Donec rutrum, mauris quis tincidunt facilisis, quam sem adipiscing lacus, rutrum laoreet diam risus in eros. Curabitur id est. Nullam vitae nibh. Praesent tristique. Nam tempus iaculis libero. Cras sed nulla tincidunt lectus rhoncus rhoncus. Aenean metus.

60 er:

Nulla augue. Morbi vestibulum, diam a interdum lacinia amet.

 

255 er skrekkelig langt, haha. kanskje jeg kjører begge på 60, eventuelt brukernavnet på ca halvparten.. noen her som har lange navn? :p mitt fulle navn er så kort.. så vidt 15 liksom.. hehe

Lenke til kommentar

-morten: sånn som her? hvordan er det her? brukernavnet brukes jo kun til innlogging, da det i alle andre tables brukes en userid som er koblet til brukernavnet. men det vises jo flere steder

 

Ueland: Interessant. Da tror jeg kanskje jeg skal gå for det. så bruker jeg 129 på email og 64 på brukernavn eller no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...