Gå til innhold

Garantisak mellom kjøper og selger


Anbefalte innlegg

Heisann dere..

 

Har et par spørsmål angåande ei garantisak..

 

Jeg kjøpte meg ei vare i vinter, og jeg fann feil på den varen etterhvert og klagde til butikken der jeg kjøpte den..

 

Etter litt diskusjon og krangling fekk jeg ei ny vare, og dei ga beskjed at dei skulle komme og hente den gamle varen på en bil (Da den er såpass stor)..

 

Dette er snart 2 mnd siden og jeg lurer på om der er ei lov eller regel som tilsier at visst dei ikke har hentet varen innen så å så lang tid har jeg rett og beholde den.

 

Fordi jeg har hørt om flere personer som har sagt at dei ikke har hentet varen innen da og da.... Og da har dei rett til å beholde den gamle varen...

 

Har dere hørt om ei slik lov eller regel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er noen lov som sier noe konkret om dette er jeg ikke sikker på. Men har du fått en ny vare, vil den defekte varen være selgers eiendom. Derimot oppbevarer du den defekte varen på din eiendom og der er det sikkert noen lover som er involvert.

 

Det greieste er vel å finne ut dette sikkert og så si til selger at enten må han hente den innen en viss frist ellers vil du selv fjerne den (eller gjøre hva du vil med den).

Lenke til kommentar

en kunde har 3 måneder på å hente et produkt som er ferdig reparert, jeg er usikker på hvordan det er når butikk skal hente produkt hos kunde. det må jo være i butikkens interesse å få tilbake produktet slik at de kan sende det i retur og få det kreditert hos produsent...

Lenke til kommentar

Jeg har stor forståelse for at du måtte krangle for å få nytt produkt uten at du leverte ditt eget produkt på service.

 

Vanlig praksis hos alle forhandlere er å ta imot det defekte produktet, gi deg nytt produkt. Deretter sende produktet tilbake til produsent for å få ny salgspakke.

 

Litt usikker på hva slags produkt du snakker om her, det burde jo vært en mobil siden vi er på amobil.no, men hørtes ikke slik ut.

 

EDIT: Rapporterte du inn feilen først etter noen måneder, er det også vanlig å sende produktet på service for reprasjon istedenfor å gi nytt. Dette for at serviceverksted skal kunne avklare om produktet er utsatt for noe det ikke burde vært utsatt for. Dersom selger gir deg ny vare før han har sendt produktet på service risikerer han at f.eks en mobil er fuktskadet og han får ikke noen ny på garantien.

Endret av glosi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...