Gå til innhold

Honorar for produksjon av webside


Anbefalte innlegg

Hei!

Var noe i tvil om hvor jeg skulle plassere denne tråden, men satser på at det blir riktig siden det er "web-relatert".

 

Saken er at jeg har laget en webside for en, om ikke nær, så i alle fall en kjenning. Han driver et firma som nå, i det små, skal begynne å selge en del produkter. Han hadde nettsider fra før av, og gjennom felles bekjente kom vi i kontakt og han lurte på om jeg kunne gjøre jobben med å utvide sidene med en "salgsside". Og jeg sa selvfølgelig som sant var, at mine webdesign/programmeringskunnskaper var svært begrensede, men at jeg gjerne ville gjøre et forsøk.

 

Nå er vi ferdige med sidene, det fungerer greit og han er fornøyd. Det dreier seg om ca. 100 produkter med tekst, bilder og priser delt inn i ulike kategorier langs èn enkelt side (ingen webshop, med andre ord). All tekst, priser og bilder har jeg fått fra han, så det som har tatt tid, har vært å formatere teksten riktig, klippe til/resize bilder, fjerne bakgrunn fra bilder og logoer osv. Vet lite om hvor lang tid det har tatt, da vi har jobbet i "rykk og napp" ved at han har oversent tekster og bilder etterhvert som han hadde dette klart. Av tidsmessig utstrekning har vi sikkert jobbet med prosjektet en måneds tid, og av den grunn har jeg ikke noe spesielt begrep om hvor mange timer jeg har jobbet med det.

 

Som dere sikkert gjettet av tittelen, er vi nå kommet til betalingen. (Og det er han, og ikke jeg, som har brakt temaet på banen nå). Hva kan jeg forlange å ta meg betalt for denne jobben? Og hvordan må jeg gjøre dette rent formelt? Bør jeg registrere et firma eller lignende?

 

Håper noen kan ta seg tid til å svare, eller komme med (u)kvalifisert gjetning om hva jeg bør forvente. Vi har avtalt å snakkes nærmere om dette over helgen, men jeg er HELT blank. Har aldri gjort noe lignende jobber, utenom egne prosjekter da.

 

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Takk for svar..

 

Sida er ikke publisert enda (blir ikke publisert før han har alle produktene klar til salg/levering), så har desverre ingen link.

 

Det er hverken PHP eller databaser med i bildet. Kun produkter listet opp med tekst, bilde og pris, som forklart i første post. Kjøp av produkter er også helt manuelt ved at man tar kontakt med firmaet på telefon eller mail (det var for øvrig han selv som ville ha det sånn).

 

Skjønner at det er vanskelig å vurdere ut fra å ikke ha sett siden, og er fult inneforstått med at dette ikke er gjort på en måte som "proffene" ville gjort det på, men er bare ute etter en pekepinn.

 

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Hei!

Takk for svar..

 

Sida er ikke publisert enda (blir ikke publisert før han har alle produktene klar til salg/levering), så har desverre ingen link.

 

Det er hverken PHP eller databaser med i bildet. Kun produkter listet opp med tekst, bilde og pris, som forklart i første post. Kjøp av produkter er også helt manuelt ved at man tar kontakt med firmaet på telefon eller mail (det var for øvrig han selv som ville ha det sånn).

 

Skjønner at det er vanskelig å vurdere ut fra å ikke ha sett siden, og er fult inneforstått med at dette ikke er gjort på en måte som "proffene" ville gjort det på, men er bare ute etter en pekepinn.

 

Mvh

Vegard

8008050[/snapback]

 

Min søster kjøpte fire (eller syv) sider av en proff webdesigner, statiske sider. Hun betalte 10 lapper

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Da har jeg fått en viss pekepinn..

 

Hadde det vært en annen oppdragsgiver, hadde jeg selvsagt avtalt prisen på forhånd, men det er snakk om en god venn/bekjent, så det ordner seg uansett.

 

Hvis noen har flere innspill, tar jeg gjerne i mot det.

 

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Å selge ut ting til spottpris er ikke konkurranse, det er ødeleggende for bransjen. Om alle amatørutviklere uten utdanning skulle begynne å selge sider til en tiendedel av de profesjonelle ville faget forsvinne fordi det ikke fantes arbeid til utdannede.

 

Det finnes en LAAAAANG tråd om dette på foto.no i forbindelse med en artikkel om fotografier som ble solgt til spottpris. Amatører legger ut bilder på "stockphoto" sider der de får 10kr betalt for hvert bilde en bruker kjøper. Store firmaer som f.eks. Coca Cola har brukt slike bilder istedet for å bruke profesjonelle fotografer.

 

Det ødelegger bransjen.

Lenke til kommentar
Å selge ut ting til spottpris er ikke konkurranse, det er ødeleggende for bransjen. Om alle amatørutviklere uten utdanning skulle begynne å selge sider til en tiendedel av de profesjonelle ville faget forsvinne fordi det ikke fantes arbeid til utdannede.

 

Det finnes en LAAAAANG tråd om dette på foto.no i forbindelse med en artikkel om fotografier som ble solgt til spottpris. Amatører legger ut bilder på "stockphoto" sider der de får 10kr betalt for hvert bilde en bruker kjøper. Store firmaer som f.eks. Coca Cola har brukt slike bilder istedet for å bruke profesjonelle fotografer.

 

Det ødelegger bransjen.

8010948[/snapback]

 

Jeg skjønner jeg stikker hånden i et vepsebol her, men hvis amatør gjør et like godt arbeid (og på samme tid) som en proff ser jeg ingen grunn til at jeg likevel skal velge proffen. Det kreves ikke utdanning for å kalle seg verken fotograf, programmerer eller webdesigner, så forskjellen ligger forhåpentligvis i kvalitet. Jeg mener det er fritt til å velge hvem en vil leie inn for å designe en side/ta et bilde/programmere et program. Hvis det er slik at det ikke er forskjell på amatør og proff i kvalitet vil jeg si at proffen er overpriset, siden man da ikke kan forsvare en slik pris med høyere kvalitet, bedre produkt osv.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at forbrukeren ikke vil betale mer enn høyst nødvendig for et produkt, men for at kvaliteten skal kunne opprettholdes i det lange løp kan man ikke ha slike priser. Ingen kan leve på å lage websider til slike priser, og ingen vil utdanne seg til en jobb der man jobber hardt for småpenger. Dermed blir hele bransjen en hobby, og det blir umulig å få kvalitetswebsider.

 

Problemet er faktisk i noen tilfeller at klienten ikke har nok kunnskap til å velge en profesjonell utvikler kontra en amatør fordi han/hun tror at en webside er en webside. Kvaliteten er jo klart lavere hos amatøren, det er prisen og. Klienten vet ikke at en dårlig nettside gir de besøkende inntrykk av at bedriften er useriøs.

 

Ta en titt på disse sidene som er solgt for 5000kr, en kompis av meg har laget de i frontpage:

http://ryggemusikken.no/

http://www.bk-atlas.no/

 

Uansett om kvaliteten er like god som hos de profesjonelle i utgangspunktet kan man ikke selge ting til langt under vanlige priser i det lange løp. Yrket vil da forsvinne og den eventuelle kvaliteten hos amatørene vil heller ikke kunne opprettholdes fordi det ikke er noen profesjonelle som kan lære de opp. (Det seg være fra forum, guider e.l.. Ikke nødvendigvis som utdanning)

 

Jeg foreslår at vi oppretter en egen tråd eller tar det på PM om vi skal diskutere videre, jeg vil ikke poste flere innlegg i denne tråden om dette emnet.

 

EDIT: Fant tråden på foto.no, diskusjonen varte i rundt en måned i juni-juli i fjor.. http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=225081

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
5000kr for hver!

Er ikke jeg som har laget dem.

8011985[/snapback]

Vet det...men hvordan ellers skulle jeg putta inn det med kameraten din?

 

*Husk: det var ikke for å være frekk*

 

Men nå...fortsatt med dikusjonen om hvor mye du skulle ha for sida. Jeg har desverre ingen idé om det, for det er sånt jeg lurer på selv, men jeg lager nytt emne når jeg trenger det siden jeg har en del egenlagde ting som kanskje kommer inn.

Lenke til kommentar
Som sagt, ødelegger markedet.

8012471[/snapback]

 

Eksemplene du legger frem er ikke relevant for problemstillingen i det hele tatt, siden de ikke er designmessig særlig bra - og vil heller kunne fungere som et argument for hvorfor en bør velge proffer istedet for en lykkelig amatør. Jeg kan ikke se hvordan disse sidene kan gjøre at markedet ødelegges siden nettsidene var grusom å se på og i forhold til hva en får igjen er prisen ublu.

 

Men det blir litt det samme som å tvinge meg til å kjøpe verktøyet mitt hos en merkeforhandler hvis jeg syns at en sag fra Rema1000 er akkurat det jeg trenger. Man kan si at man ødelegger markedet for proffene, men hvis jeg har behov for en sag som verken er av særlig kvalitet eller særlig god å holde i/se på (hva vet jeg om sager) så kjøper jeg heller en sag til 19.90 på Rema enn en til over hundre kroner hos Florvåg Bruk. Jeg vet også at sagen jeg kjøper kanskje ikke er av så god kvalitet som den jeg kjøper hos en proff verktøyforhandler, men det er en risiko jeg er villig til å ta.

 

På samme måte er det med alle yrkesgrupper. Hvis ikke noen er villige til å betale den prisen man forlanger må man enten se seg om etter et nytt marked, lage et nisjeprodukt som er unikt eller tilby noe amatørene ikke tilbyr. Å nekte noen å selge noe fordi andre lever av det er ikke veien å gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...