Gå til innhold

Stor nedgang i 3Dmark06 poeng, uendret hardware


severinM

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Startet opp Oblivion i går, og merket at frameraten var dårligere enn normalt.

Har fra tidligere enn 3DMark06 test, og kjørte en ny, for å sammenlikne. På den nye testen fikk jeg nesten 2000(!) poeng mindre. Ser på resultatet at det er skjermkort-testene som er endret, ikke CPU.

 

Bra 3DMark

Dårlig 3DMark

 

Ettersom jeg hadde lagt inn ATI Tray tools, regnet jeg med at det bare var å avinstallere alt av drivere o.l., og legge inn ATIs originale på nytt. Men fortsatt samme dårlige score. Tenkte så at det kanskje var et problem med at kortet kun kjørte på "2D klokk", men kjører nå ATITool, og da er klokken hele tida 3D(Core: 621, Mem: 720*2).

 

Er det noen måte å "nullstille" skjermkortet på, eller finnes det en annen løsning?

 

__________________________________________

Asus P5B-E Plus

Corsair XMS2 Dominator DDR2-800 2GB (2x1GB)

Intel Core 2 Duo E6600

MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA

PowerColor X1900XT 512MB

Lian Li PC7ASCANDV2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Kjent problem på P5B-"serien" (og andre hk for Core 2 Duo).

Når du overklokker vesentlig (som du har gjort her utifra CPU-score) så hender det at maskinen booter opp med PCI-Ex1 istedetfor PCI-Ex16.

Det gir mildt sagt dårlige resultater for skjermkortytelsen.

Har ikke funnet noe mønster i hvordan unngå dette (det lille jeg har testet P5B Dlx).

Lenke til kommentar

OK. Da har jeg nok kommet nokså nær "smertegrensen", for har i flere uker kjørt veldig stabilt på 9*350(3.15 ghz), men skiftet for et par dager siden til 8*400(3.2ghz) for å utnytte rammen, som kjører stock på 400 mhz(800).

 

Skal teste med å klokke tilbake, og se om det blir greit!

 

Er det ei innstilling i BIOS som kan stilles fra auto, til en manuell verdi sånn at dette kan omgås?

Regner med dette er en slags sikkerhetsfunksjon for å hindre ødelagte skjermkort, i de tilfellene der PCIe frekvensen står på auto, og klokkes opp sammen med resten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg fant ikke noe klart mønster da jeg "klokket/tweaket" E6600-riggen til en kollega.

Så på xs.org/forum at det ble foreslått å øke Vmch/Vfsb/++, men det hjalp ikke for meg.

Det som hjalp var å "cold-boote" etter en "mislykket" "warm-boot" etter å endret (økt) FSB, VCOre.. + andre volt-settings.

Uansett tolket jeg det som ett klart tegn på at man nærmet seg en grense for hk/CPU/system.

I dette tilfelle var det rundt FSB411/3.7Ghz/1.475VCore.

På mitt Gigabyte GA965-DS4 har jeg ikke slike problem (PCI-Ex1). Her er det "eternal boot-loop" som oppstår ved for mye OC.. selv i siste Bios.. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Klokket tilbake til stock, bare for å se, og da endres det tilbake til 16x. Ser nå at det står i cpuZ om det kjøres 1x eller 16x.

 

Var litt nervøs for at jeg hadde klokket ihjel noe..! Men ser ut som det ikke er noe feil med hardware :w00t: (dette er min første selvbygde/ oppsattte pc)

 

Kikket litt rundt på tråden om dette kortet, og ser at nassuz har klokket en del på det.

Den ene printScreen er med FSB på nesten 460, og fortsatt PCIe 16x. Men der bruker han lav volt. (Vcore). Andre bilder med høyere Vcore, har PCIe 1x. Skal teste nå snart, og klokke opp, med lavere Vcore enn sist, og se om PCIe holdes til 16x da!

 

 

edit:

Kjører nå samme konfigurasjon som før jeg klokket til 8*400, og alt er som det skal.

3DMark tilbake til rundt 6500 poeng. :)

 

Prøvde å endre et par innstillinger, uten å se noen logisk sammenheng. Skal lete litt rundt, og se om jeg finner ei forklaring. Det skal jo ikke være noe problem å kjøre p5B-E Plus kortet med busshastighet på 400? Står klart og tydelig at kortet støtter DDR2: 6400, og så vidt jeg har skjønt betyr det at RAMen kjører på 400 mhz*2. Er fersk innen dette, så tar gjerne imot oppklaringer/ forklaringer hvis det er noe jeg har oversett.

 

Denne skulle kanskje vært et annet sted enn "Skjermkort og TV-kort", nå?

Endret av severin20
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...