Gå til innhold

Billig men tilfredsstillende jobb-pc


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge maskin til to damer jeg kjenner som skal starte et firma.

 

De tegner plaløsninger for hus og næringsbygg, og skal bruke programmer som Microstation Bentley, Photoshop og Archicad. De bruker Archicad litt i 3D, ellers er alt 2D.

 

I første omgang skal de forsøke å gjøre dette billigst mulig. De har bestemt seg for en 20-tommers widescreen lcd skjerm.

 

jeg lurer på hvilke maskinvarekrav disse programmene har til slikt bruk, og da spesielt mht grafikk.

 

Jeg ser for meg en enkel maskin med ca 250GB harddisk og 2GB ram, men er ganske usikker på prosessor og skjermkort.

 

noen som har erfaring med hvilken type maskinvare man trenger for å bruke disse programmene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, de bruker nok helt sikkert en haug med RAM i hvertfall.

En kraftig prosessor er nok heller ikke dumt å ha, så kanskje en C2D 6400? Gir absolutt mye for pengene.

 

Skal de kjøre tunge grafiske program, så kan det være bedre med Quadro eller FireGL fremfor vanglie "spillskjermkort".

Har null peiling på de typene kort, så jeg kan ikke anbefale deg noe spesifikt.

Men du skal ikke se bort i fra at et 8800GTS 380MB kort gjøer jobben ganske greit.

 

EDIT: du har 888 poster ;)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

kan ikke uttale meg om maskinvare til de programmene, men hadde nok tatt en e6300 cpu hvis det er kraft vs cash det står på,og skjermkort tja litt smak og behag men igjen

x1950gt er et bra kjøp til en bra pris.

 

btw: hvis det er tyngre programmer så ville nok quadro eller firegl vært et bra valg ja.

Endret av Fredz0rz0r
Lenke til kommentar

8800GTS og andre spillekort har tidligere vist seg å ikke passe så immari godt til den type jobber. (du får rett og slett ikke den samme ytelsen for pengene som om du hadde kjøpt ett quatro eller FireGL kort til samme prisen)

 

På jobben kjører vi HP XW4300 til de vanligste CAD applikasjnene (redline, Microstation, PDMS og PDS) og litt tyngre XW6X00 maskiner til mer krevende oppgaver.)

 

Om jeg ikke tar helt feil så er del laveste specca maskinene våre P4 2.8Ghz, 1GB RAM og quatro FX 1300 kort..

 

Dog ville jeg nok beveget meg opp på minimum 2GB minne og ett nyere quatro/fireGL kort og en Core2Duo CPU. Kjør på alt etter hva budsjettet deres tillater..

 

 

tenk også på backup. RAID 1 løsninger hadde kanskje vært en ide? eller evt. ekstern lagring?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Av de programmene kjenner jeg bare til Photoshop. Dette er glad i mye minne, så 2 GB er nok et minimum. Skjermkort til 2D er heldigvis billig, og mange mener det beste her er Matrox G550. Hvordan det er på 3D (eller om det går) aner jeg ikke.

 

Dobbelkjerne ville jeg helt klart valgt, egentlig så dyr du har råd til. Enkelte operasjoner i PS liker mye kraft og minne.

 

Skulle du bare hatt 2D hadde ting vært enklere. :blush:

 

EDIT; En ting til, jeg har Dell 20 tommer WS og er kjempefornøyd med den. I tillegg fikk jeg en (gratis) 21 tommer CRT som står ved siden. Helt topp til bildebehandling da alle verktøy kan legges på CRT- skjermen. Det er litt kronglete å kalibrere 2 stk skjermer, men det spiller liten rolle når du ikke har bildet på nr 2. En skjermkalibrator er også etter min mening et must ved alle former for bildebehandling. Priser fra 1K og opp. Selv har jeg en Spyder Express som absolutt kan anbefales.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Takker for gode råd og ikke minst kommentaren om postcount, hadde ikke sett det :!:

 

Jeg har tenkt 2GB ram i første omgang ja.

 

 

Backupløsning og en superskjerm får vi ta etterhvert tror jeg, da de har et minimalt budsjett til å begynne med...

 

Med en totalpris på ca 6000-7000 inkl skjerm lukter vel dette E6300 ja. Men det jeg nok er mest nysgjerrig på er om det fins billige "tegneskjermkort" as opposed to "gamingskjermkort".

 

Det lille jeg har sett av det de jobber med tilsier ikke at de driver og fargekalibrerer skjermer

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

disse kortene var noe dyrere enn jeg hadde tenkt. iallefall i forhold til et vanlig 3d-kort i området 400-700 kroner. Vet ikke hvor store krav disse programmene setter til skjermkortet, men hvis noen kunne forklare meg litt om det ville jeg satt pris på dette.

 

Og, hva er egentlig forskjellen på disse kortene ut over at den ene typen er "ment for gaming" og den andre er "ment for cad"?

 

Vil ikke bruke 1k ekstra med mindre det er en fornuftig hensikt med dette, hvis dere skjønner hva jeg mener.. :)

Lenke til kommentar
disse kortene var noe dyrere enn jeg hadde tenkt. iallefall i forhold til et vanlig 3d-kort i området 400-700 kroner. Vet ikke hvor store krav disse programmene setter til skjermkortet, men hvis noen kunne forklare meg litt om det ville jeg satt pris på dette.

 

Og, hva er egentlig forskjellen på disse kortene ut over at den ene typen er "ment for gaming" og den andre er "ment for cad"?

 

Vil ikke bruke 1k ekstra med mindre det er en fornuftig hensikt med dette, hvis dere skjønner hva jeg mener.. :)

8015922[/snapback]

 

 

ta en titt her

 

fire GL

 

Geforce

 

billigere GeForce

Lenke til kommentar

Jeg kjører proEngineer (tung CAD) tilfredsstillende på følgende maskinvare:

 

- Opteron cpu på 1,8GHz (dual core hjelper IKKE)

- 1GB RAM (Hadde 2GB, 1GB er nok)

- Stor, god flatkjerm (veldig viktig)

- nVidia GeForce 6200 med 128MB ram.

 

Man trenger ikke kraftigere HW enn dette så lenge man ikke skal kjøre spill (les animering i sanntid med mye tekstur).

Lenke til kommentar
Jeg kjører proEngineer (tung CAD) tilfredsstillende på følgende maskinvare:

 

- Opteron cpu på 1,8GHz (dual core hjelper IKKE)

- 1GB RAM (Hadde 2GB, 1GB er nok)

- Stor, god flatkjerm (veldig viktig)

- nVidia GeForce 6200 med 128MB ram.

 

Man trenger ikke kraftigere HW enn dette så lenge man ikke skal kjøre spill (les animering i sanntid med mye tekstur).

8021279[/snapback]

 

DETTE er gullsvar. takker for tipset :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...