Gå til innhold

Installere Ubuntu, LiveCD vs. DVD


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Nå har jeg vært trofast mot MS siden tekstbehandling var i MS-DOS og versjon win 3.xx. Har hatt mange win-versjoner opp til XP pro som jeg nå har. Er rett og slett drittlei å betale en formue hver gang M$ slipper en ny utgave, for ikke å snakke om virus etc.

 

Etter å ha lest en del rundt, bestemte jeg meg for å la laptopen bli prøveklut for Kubuntu/Ubuntu. Lastet ned LiveCD med Ubuntu, en DVD med Kubuntu og en DVD med Ubuntu fra ubuntu.no. Installerte begge for å se hva jeg likte best. Begge fungerte helt topp hos meg og etter en del prøving går jeg for Ubuntu.

 

Kubuntu på DVD og Ubuntu på LiveCD gikk helt greit å innstallere. Derimot fikk jeg en feilmelding med Ubuntu på DVD; Husker ikke nøyaktig, men omtrent slik:" /bin/sh: can't access tty: job control turned off" Etter en del googling er dette ikke uvanlig, og betyr noe om at RAM-disken må være på minst 4000+? MB Hva pokker er en RAM-disk?

 

Så spørsmålet: Kan noen forklare hva som er forskjellen på LiveCD og DVD med Ubuntu på? Forskjellen i størrelsen på ISO fila er nesten 3GB...............

 

Er det et stort poeng å bruke DVD eller blir det likt med å bruke CD med oppgraderinger på nett? Nå tusler det og går med Ubuntu installert fra CD.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har installert fra CD eller DVD er ikke et stort poeng, nei. Du vil uansett kunne hente ned de pakkene du måtte trenge/ønske fra nettet.

 

Faktisk kan det hende at det har kommet nye versjoner av de ekstra pakkene du har på DVDen slik at du bør laste ned nye fra nettet uansett. (så jeg skjønner ikke helt hvorfor DVD-iso "anbefales" på ubuntu.no, de fleste har da tilgang til internett idag...)

Lenke til kommentar

Takker, så hvis jeg har forstått dette riktig: sudo apt-get install "et-eller-annet" vil fungere så det ikke er noe poeng å bruke DVD'en? Var ikke helt lett å forstå hva som skulle gjøres med den feilen nemlig. :blush:

 

@ kommers: var derfor jeg spurte, siden DVD ble anbefalt..........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...