Gå til innhold

Multi tasking


rebenga

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var dine post eg svarte på ufo ikke vedkommende som startet tråden. Dette kommenterte eg : Gamle P3-450'n min duger mer enn bra som DivX/mp3/Surfe&kontor PC ... Selv sakt duge din pc til det formålet, Men kjære deg det ville gått fortere med en p3 1000 om du satte en inn i hovedkortet ditt. Nei det går ikke er bare et eksempel? Jaja blir ikke enige du og eg.

Lenke til kommentar

Siden det var jeg som startet emnet, bør vel jeg si noen ord om denne formidable tilbakemeldingen:

 

Det gleder meg masse og se god og ekte interesse!

 

Jeg vet egentlig ikke helt hvor jeg skal begynne, for det var masse gode råd og teste ut. Men i den grad jeg for testet det ut skal jeg gi tilbakemeldinger om resultatet.

 

Nå er det sånn at systemet mitt funker helt ok, og at jeg også overdrev en smule om min typiske bruk, iallefall på engang. Den bruken jeg forespeilet er det jeg ønsker av et system, og det var veldig nyttig å få svar på at det ikke nødvendigvis går an å kjøpe seg til det. Snarere er det å rense og fin-tune systemet vel så viktig hvis jeg har forstått majoriteten av tilbakemeldingene riktig.

 

Med en 10 mbit linje betyr det at jeg har en "omløpshastighet" på mine 30gig og 60 gigs disker på ca 3 mnd. Personlig synes jeg det er et "hassel" og måtte reinstallere Windows XP og alt av installerte filer, drivere, codecer osv. Derfor er jeg villig til å legge litt ekstra i hardware for å kompensere for dette (kanskje å banne i kjerka i denne forsamlingen?) for å få akseptabel ytelse.

 

Hvis folket er klar for å fortsette diskusjonen videre.... snevrer jeg problemstillingen til:

 

Med min 16x Samsung CdRW (bruker ganske ny versjon av NERO: 5.996 eller noe sånt) samtidig som jeg henger på Direct Connect (har den nyeste versjonen) går det forferdelig tregt med Internett Explorer og Outlook Express. Systemet fryser, og bruker ca 1minutt på å ta seg inn igjen. Brenninga går dobbelt så tregt ilikhet med nedlastning.

 

Hvor er flaskehalsen mest sannsynlig da?

 

Går det an å "kjøpe seg ut av problemet" uten å reinstallere osv.

 

Jeg repeterer at systemet er:

 

Abit Kt7a hovedkort

512mb sdram (2x256 mb unreg)

Windows XP pro edition (eng) med alle updates, men ikke Service pack

Western Dig CAviar 30 gig 2mb cache ata100 7200rpm

Maxtor diamond plus Ata 100 7200 rpm

Radeon 64 ddr vivo

 

Til slutt: Mange mange takk for solid oppfølging!

 

Rebenga

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 22:08, skrev Kjetil Lura:

Det var dine post eg svarte på ufo ikke vedkommende som startet tråden. Dette kommenterte eg : Gamle P3-450'n min duger mer enn bra som DivX/mp3/Surfe&kontor PC ... Selv sakt duge din pc til det formålet, Men kjære deg det ville gått fortere med en p3 1000 om du satte en inn i hovedkortet ditt. Nei det går ikke er bare et eksempel? Jaja blir ikke enige du og eg.


 

Okei, da misforstod jeg deg, men uansett. Til det formålet jeg nevnet, duger den maskina bra nok. DivX-filmer ville vare akkurat like lenge på P3-450'n som på P3-1000. Det har hele tiden vært snakk om AVSPILLING av DivX/Annen video/mp3 og det er ikke fantastisk krevende jobber lenger. Internett-sidene kommer heller ikke ned fortere, ei heller skriver jeg kjappere på en P3-1000(der er det home-made-touch'n som er begrensninga :wink: ). Så nei, jeg tror ikke en P3-1000Mhz ville hatt store innvirkninga på den maskina og det bruket. Pokker heller, en Via C3 klarer jo også å spille av DivX og mp3. Og igjen... det er IKKE snakk om encoding av video/lyd.

 

Men uansett, poenget er det at typiske "kontor-/desktop-programmer" krever ikke så veldig mye. Fyr opp det du har av ymse småprogrammer og se på "System Idle Prosess". Hvor mye går denne på i forhold til de andre tinga som surrer og går ?(vi ser bort i fra Seti@HOME osv osv) Den oppgradering skal være billig hvis det skal lønne seg, for 550 ekstra idle'ne MHz som kan suge enda mer strøm er virkelig det jeg trenger nå.

 

Men uansett, du har nok rett med det at vi ikke blir enige. Tror vi er litt i konflikt med punkt2 i reglene; så skal vi nå? Så vi ikke går enda lenger fra topic enn vi allerede er? :wink: Er det noe annet, start en ny tråd, eller ta en PM/Mail, så kan vi evt. forsette der.

Lenke til kommentar

Må gi Ufo mest rett foreløpig! Har rydda plass til en defragmentering på system disken, og reduserte D-driven fra 1 % free disk space til 9 %.

 

Det gjorde underverker. Nå funker det å brenne samtidig som jeg gjør det meste andre!

 

Ufo hadde også rett på minne-issuet. Det var faktisk ganske mye fysisk minne tilgjengelig mens jeg multitaska (ikke mediaplayer og divx da).

 

Kommer uansett til å save innlegga deres, gode å ha!

 

Kan forøvrig anbefale de nye catalyst driverne til Radeon folket. Kunne kjøre høyere oppløsning i CMR2 og unreal tournameant 2003 samtidig som andre applikasjoner kjørte i bakgrunnen. Det hakka fælt før.

 

Rebenga

Rebenga

Lenke til kommentar

Typiske P2P programmer og andre nettverksoppkoblinger kan få ikke NT baserte Windows systemer til å halte.

 

Når jeg brukte Windows 98 for å opprette TCP nettverksoppkoblinger mot en annen maskin i LAN, så kræsjet hele systemet etter 50 oppkoblinger. Allerede før denne mengden var oppnådd gikk systemet treigt. Dette var 50 oppkoblinger som ikke sendte data annet enn i oppkoblingsøyeblikket mot serveren.

 

P2P software har flere oppkoblinger; søk, download, upload. Nettleseren har flere.

 

I tillegg har Windows svak multitasking. Det programmet som har fokus får litt høyere prioritet enn de andre programmene. En prosess/program kan få inntil 55 ms på prosessoren i sekundet. Windows kan multitaske 18 (NT 100 stk per prosessor) prosesser i sekundet.

 

Alle events som skjer i Windows blir sendt til alle vinduer (synlige og ikke synlige).

 

Bakgrunnsaktiviteter har samme prioritet som vanlige aktiviteter, seti@home klienter krever mer av systemet en på f.eks. NT.

Lenke til kommentar
Quote:


rebenga skrev (2002-12-11 00:00):

Må gi Ufo mest rett foreløpig! Har rydda plass til en defragmentering på system disken, og reduserte D-driven fra 1 % free disk space til 9 %.


Det gjorde underverker. Nå funker det å brenne samtidig som jeg gjør det meste andre!


Ufo hadde også rett på minne-issuet. Det var faktisk ganske mye fysisk minne tilgjengelig mens jeg multitaska (ikke mediaplayer og divx da).


Kommer uansett til å save innlegga deres, gode å ha!


Kan forøvrig anbefale de nye catalyst driverne til Radeon folket. Kunne kjøre høyere oppløsning i CMR2 og unreal tournameant 2003 samtidig som andre applikasjoner kjørte i bakgrunnen. Det hakka fælt før.



Er ikke uenig i det ufo sier. For han har rett på sitt område. Vi var bare uenige anngående større cpu, Stemmer ikke det ufo??
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-11 22:56, skrev Kjetil Lura:

Er ikke uenig i det ufo sier. For han har rett på sitt område. Vi var bare uenige anngående større cpu, Stemmer ikke det ufo??


 

Jo. Grunnen tror jeg, var vel at vi snakka litt forbi hverandre og havna vel egentlig litt ute på jordet begge to, iforhold til det tråden egentlig handla om. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 23:46, skrev rebenga:

Med min 16x Samsung CdRW (bruker ganske ny versjon av NERO: 5.996 eller noe sånt) samtidig som jeg henger på Direct Connect (har den nyeste versjonen) går det forferdelig tregt med Internett Explorer og Outlook Express. Systemet fryser, og bruker ca 1minutt på å ta seg inn igjen. Brenninga går dobbelt så tregt ilikhet med nedlastning.


 

Er det slik under HELE brenninga eller bare noen ganger? Skjer det ved HVER brenning også?

 

Hvis det under hele brenninga ved hver brenning, ville jeg tippe det er noe med IDE-kontrolleren, eller driveren for denne. Sjekk etter at alle enheter står på "DMA if awailable" under Primary/Secondary HDD-kontroller. Står de i noen form for PIO-modus, så vil CPU'en få en hel haug ekstra jobb ved lesing/skriving til IDE-enhetene. Skjer det bare noen ganger så vil jeg tippe det er en IDE-driver som har havna på skjeive og ville prøvd å legge inn denne på nytt. Det har jo kommet nye drivere til Via-chipset idag/igår så hvorfor ikke prøve å legge inn dem?

 

 

Quote:


Hvor er flaskehalsen mest sannsynlig da?


Jeg vil tippe det er et softwareproblem.

 

 

Quote:


Går det an å "kjøpe seg ut av problemet" uten å reinstallere osv.


 

Det går... Men det er best å legge inn Windows på nytt når du bytter hk og cpu. Det er veldig mange systemdrivere som er til akkurat hovedkortet og du kan oppleve mye "bæd" om du er uheldig.

 

Skal du likevel prøve å legge til ny hardware, uten å legge inn Windows på nytt så gjør slik:

- Lagre den konfigurasjonen du har. Da kan du nemlig bytte tilbake til gammel hardware og gamle innstillingene om alt skulle gå "ått skogen".

- Siste gang du har Windows oppe og går før du skal fysisk bytte hardware'n, sletter du ALT som er under "Enhetsbehandlig" i kontrollpanelet. Så uninstaller du ihvertfall alt av drivere/software som er til de enhetene som du skal bytte ut. Dette er også en veldig fin anleding til å legge inn nyere versjoner av andre enheter også, så det kan være en ide å fjerne alt som har med drivere å gjøre. Bare pass på å laste ned driverene før du begynner med dette :smile:

- Så skrur du av maskina. Ikke reboot !! Nå er alt borte og Windows skal klare å starte opp uten å henge seg opp i drivere som leter etter hardware som ikke er i maskina lenger.

- Bytt hardware.

- Start opp på vanlig måte. Nå vil Windows oppdage at ingen enheter er installert, så dermed begynner den med å lete opp alt nytt(og gammelt) og legger inn driverene på nytt.

- Om alt går til helsikke, så kan du prøve å kjøre en sånn "Repair"-sak med Windows XP install-cd'n. Bare pass på å la den finne alle enhetene på nytt!

 

 

Som sagt så har jeg gjort det to ganger sjøl og det gikk veldig bra ene gangen. Andre gangen brukte jeg en hel helg på å få systemet opp og gå igjen. (jeg reinstallerte IKKE) Maskina brukte på et tidspunkt ca en time og 20min på å boote(P3-667Mhz) og du kan tro jeg var RIMELIG lei utpå søndagen ... :wink: Det letteste og det aller beste er å legge inn Windows på nytt, men det går uten også(kanskje ... om du er heldig). :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 23:46, skrev rebenga:


Med min 16x Samsung CdRW (bruker ganske ny versjon av NERO: 5.996 eller noe sånt) samtidig som jeg henger på Direct Connect (har den nyeste versjonen) går det forferdelig tregt med Internett Explorer og Outlook Express. Systemet fryser, og bruker ca 1minutt på å ta seg inn igjen. Brenninga går dobbelt så tregt ilikhet med nedlastning.


Hvor er flaskehalsen mest sannsynlig da?


 

Det som helt klart er den vanskeligste utfordringen for systemet ditt er CD brenning kombinert med en hvilken som helst annen oppgave. Dersom du lar PC'en stå i fred mens du brenner CD så er problemet løst :smile:. Hvis du vil ha en PC som kan brenne CD og gjøre masse annet samtidig, så finnes det sikkert flere muligheter.

 

Dersom du har to harddisker, prøv å bruk den ene harddisken til filene som brennes til CD og den andre til system/nedlasting. Dette har vel blitt nevnt tidligere også?

 

Pass på at diskene dine ikke forblir stappfulle over lengre tid, og defragmenter etter at de har vært stappfulle.

 

La begge harddisker og CD-brenner ha sin egen Master IDE kanal. Dette er litt upraktisk siden du antakelig trenger en ny ATA disk kontroller.

 

Dersom dette med CD brenning kombinert med andre gjøremål er svært viktig for deg, kan du også se litt på SCSI...

 

Bruk en SCSI CD-brenner og en liten billig og treg SCSI harddisk som inneholder filene som skal brennes. Da foregår nesten hele brenneprosessen på SCSI-bussen, og kan knapt merkes på resten av systemet.

 

Eksempel:

6GB SCSI HD 50-pins: 500 kr

Plextor 12/10/32x Scsi brenner + Scsi kort: 1500 kr

 

begge deler er hentet fra bruktmarkedet her på hardware.no :smile:

 

Dette siste er ment som ett litt mer kreativt forslag, men hvis CD brenneren din går konstant kan det være en løsning. Kommentarer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...