Gå til innhold

Effektiv læring i høyere utdaning


kense

Anbefalte innlegg

Hvilke tanker har du om effektiv læring i høyere utdanning.

Både med tanke på egen erfaring, meninger, tanker om temaet..

Forelesning, eksamensløsning, lesing, frupparbeid, case arbeid, prosjekt......hva funker best, hva er bra kombinasjon?

 

Hvordan få best mulig karakter med minst mulig jobb?

Endret av kense
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at det avhenger veldig av faget.

 

Jeg studerer økonomi og administrasjon. I grunnleggende matte for økonomer så hadde jeg mest utbytte av å bare regne oppgaver og gå i gjennom gamle eksamensoppgaver. Lite utbytte av en eldre foreleser som ikke hadde evnen til å lære fra seg.

 

I organisasjon og personal har vi en utrolig dyktig foreleser, og der merker jeg at det er størst utbytte av å delta på forelesningene og gjerne være litt aktiv.

 

I mikroøkonomi har vi en genial lærebok så der lærer jeg mest av den.

 

Jeg har aldri vært særlig glad i gruppearbeid, men pga en fantastisk basisgruppe på høgskolen så har jeg et større utbytte av det enn tidligere.

Lenke til kommentar

Hvis ikke du har for mye bakrus etter gårsdagen så går du på forelesning. Ellers så holder det til c/d med å storm lese de siste dagene før eksamen. Fordelen med dette er at du har større oversikt over hva som er viktig og mindre viktig på slutten av semesteret enn det ud har i begynnelsen. i Tillegg er det ferskt i minne når du leser rett før eksamen. Vet enkelte bruker kokain eller noe for å holde seg våken og konsentrert de dagene de stormleser før eksamen. Har ingen erfaring med dette selv.

 

Dette er mine erfaringer med samfunnsfag, men skulle tro det samme gjelder historie fag, med unntak av språk.

Lenke til kommentar

Hvis man har jobbet godt med realfagene - som Zethyr skisserer - trenger man ikke å jobbe så mye de siste ukene før eksamen. Mine eksamensperioder består stort sett av 4-6 timer daglig regning med lav intensitet, og det funker greit for meg. (I høst var jeg til og med syk fem dager mellom to eksamener uten at det gikk ut over karakterene! Jevn jobbing FTW...)

 

Når man jobber daglig bør man ha noen å jobbe med som er cirka på eget nivå, så man får diskutert mye. Det hjelper utrolig på forståelsen.

 

Ellers blir jeg irritert av folk som magicus. Hvis man ikke trenger å jobbe på studiet sitt, bør man av samvittghetsårsaker finne seg noe annet å gjøre!

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Ellers blir jeg irritert av folk som magicus. Hvis man ikke trenger å jobbe på studiet sitt, bør man av samvittghetsårsaker finne seg noe annet å gjøre!

7991967[/snapback]

:yes:

7993662[/snapback]

 

Hvorfor?

 

Å få penger uten å jobbe (hardt) for de er jo det vi alle vil.

Noen tar lederutdannelse slik at de kan kommandere andre til å gjøre arbeidet, mens de selv får godt betalt.

Andre studerer siv.øk for å tjene bedre enn andre på like langt tid.

Og folk som meg prøver å gjøre minst mulig og likevel ha penger og leve ett bra liv.

 

Vi har alle samme mål, vi bruker bare andre midler og dermed andre argumenter for å rettferdiggjøre vår oppførsel.

 

Samvittigheten min er like ren som ett hvitt ark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...