Gå til innhold

Datawebshops, lær av andre bransjer!!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... særlig den med "Ikke oppkrav, sender faktura" syns jeg er skummel. Litt for mange som er trege med å betale eller "glemmer" å betale, og butikken sliter mye. Spesielt i en bransje om "datasjapper-på-nett-bransjen", hvor det nesten ikke finnes marginer å gå på. Det koster butikken betydelig mer å drive inn en regning eller vente mens pengene er "utestående", enn de 50 spenna i "purregebyr". Likviditesproblemer er en ting mange mindre sjapper møter på og kan få veldig alvorlige konsekvenser for servicenivå og drift. En butikk som har gått konk er det vanskelig å få support fra :sad: ...

 

Nei, da føler jeg det er tryggere med postoppkrav eller VISA/MasterCard-løsninger, hvor butikken er sikret pengene og du "nesten" sikret varer. Det gir ihvertfall meg et litt mer seriøst og gjennomtenkt av butikken ... og seriøsitet er verdt mer enn å spare 50 spenn i oppkravsgebyr. Det er tross alt ganske mange fjortis-huer som "skrur pc" og jeg tviler ikke et sekund på at en del ville prøvd å svindle til seg deler om de så sjangsen.

 

Men det andre du lista opp, er jeg for 120%. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 01:00, skrev ufo:

Hmm... særlig den med "Ikke oppkrav, sender faktura" syns jeg er skummel. Litt for mange som er trege med å betale eller "glemmer" å betale, og butikken sliter mye. Spesielt i en bransje om "datasjapper-på-nett-bransjen", hvor det nesten ikke finnes marginer å gå på. Det koster butikken betydelig mer å drive inn en regning eller vente mens pengene er "utestående",



 

Er helt enig der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg driver en liten lokal databedrift og var så dum at jeg solgte noen varer med faktura. Det var for 1 år siden og jeg har ikke sett en krone fra de kundene det gjaldt. (Nå har jeg fått dom i saken mot den største skyldneren og saken har gått til tvangsinndrivelse. Men om man ser noe resultat gjenstår å se). Men slik status er i dag er jeg totalt blitt direkte svindlet for den nette sum av 38000,-

Forestill deg hva det har å si for likviditeten til et bittelite foretak med omsetning på kanskje 2-300000,- i året. Det var riktignok ikke fare for at foretaket skulle gå konk.

Dyr lærdom kaller jeg det.

Så jeg er naturligvis også helt enig med "ufo"!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 01:00, skrev ufo:

Hmm... særlig den med "Ikke oppkrav, sender faktura" syns jeg er skummel. Litt for mange som er trege med å betale eller "glemmer" å betale, og butikken sliter mye. Spesielt i en bransje om "datasjapper-på-nett-bransjen", hvor det nesten ikke finnes marginer å gå på. Det koster butikken betydelig mer å drive inn en regning eller vente mens pengene er "utestående", enn de 50 spenna i "purregebyr". Likviditesproblemer er en ting mange mindre sjapper møter på og kan få veldig alvorlige konsekvenser for servicenivå og drift. En butikk som har gått konk er det vanskelig å få support fra :sad: ...


Nei, da føler jeg det er tryggere med postoppkrav eller VISA/MasterCard-løsninger, hvor butikken er sikret pengene og du "nesten" sikret varer. Det gir ihvertfall meg et litt mer seriøst og gjennomtenkt av butikken ... og seriøsitet er verdt mer enn å spare 50 spenn i oppkravsgebyr. Det er tross alt ganske mange fjortis-huer som "skrur pc" og jeg tviler ikke et sekund på at en del ville prøvd å svindle til seg deler om de så sjangsen.


Men det andre du lista opp, er jeg for 120%. :smile:




 

Vel, Haugen Bok's gode leveringsbetingelser fungerer tilsynelatende utmerket i bokbransjen. De er den mest lønnsomme nettbokhandel i Norge, ikke verst for en liten bokhandler fra Volda. Kilde:

 

http://www.dn.no/artikkel?ID=EPS_62102

 

Det er klart at svindel og dårlige betalere vil finnes mye/mange av, men når det gjelder salg av bøker på internett så viser jo denne bedriften at deres "slepphendte" leveringsbetingelser genererer så mye ekstra salg at det lønner seg.

 

Jeg vet ikke noen store webshoper for datautstyr har prøvd en lignende strategi, og det er heller ikke sikkert at det som fungerer i bokbransjen vil fungere i databransjen. Men kunne det ikke være verdt et forsøk?

 

Sjekk forøvrig ut Haugen Bok's betaling- og leveringsbetingelser på deres nettsider. Ganske heftig.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte lenger oppi tråden her, så stiller jeg meg tvilende til sånne leveringsbestemmelser på datautstyr. Det bygger ene og alene på det faktumet at det er veldig mange, veldig unge "barn" i blant de som kjøper datautstyr. Det ser vi daglig her på forumet og sikkert hjemme i real-life'n. Jeg ville IKKE stolt på at 14-15åringer betaler regninger... Det er veldig fort gjort å bestille varer man ikke har råd til, når man ikke må betale akkurat nå. Og i en bransje som har så små marginer som databransjen vil jeg anse det som naivitet.

 

Jeg vil altså ikke anse det som noe negativt om en nettsjappe ikke tilbyr sånt, og nesten som noe negativt om de faktisk gjør det. Når jeg kjøper et data-produkt, vil jeg også være trygg på å få hjelp/service/garanti/reklamasjon på det produktet om de skulle gå istykker. En butikk som driver med "naivie" salg vil jeg være mer utrygg på om eksisterer om et par års tid enn de som ikke gjør det.

 

Trygghet, stabilitet og bra service er gull. Pris kommer i andre rekke... for meg. Det er blant annet derfor jeg ofte handler på steder som PSData og Komplett.no , siden de er så store at de ikke bare kan forsvinne iløpet av et par måneder.

Lenke til kommentar

Ufo: Hvis du antyder at jeg muligens har levert til 14-15 åringer, så tar du nok feil. De menneskene som har ikke har betalt er godt voksne mennesker.. 30-40 år gammel ++. Jeg vet det pga. at de har oppgitt fødselsnr i forbindelse med kredittsjekk.

 

Men bortsett fra det er jeg helt enig i det du sier.

T.o.m når du sier du handler hos de store er jeg helt enig i at du bør gjøre det hvis du vet hva du vil ha og har peiling.

Lenke til kommentar
Bestillte på tirsdag Sven hazel fra Haugenbok. Fikk bøkene i dag. Var positiv overrasket over flere ting

 

- Rask levering

- god pris

- Fri frakt

- Levert med faktura, ikke postoppkrav

- Lå med en postseddel for retur.

 

Hadde bare databutikkene gjort det samme..

 

Alt lar seg ikke gjøre i det virkelige liv...

 

Levering: Den er vel så kjapp som den kan få blitt.

 

God pris: Prisene er vel rimelig lave på datautstyr nå, i forhold til et par år tilbake. Mange butikker og webshop's = høy konkurranse og lave priser.

 

Fri frakt: Ikke mulig i de fleste tilfellene, se punkt God pris. Da prisene presses, kan man skjeldent levere fraktfritt.

 

Faktura: Samme som de to tidligere punktene. Det er vesentlig mye dyrere å fakturere kunder enn å slenge på en oppkravslapp. Dette gjelder jo strengt tatt alt, men når vi tenker på returer (service, DOA varer osv) samt returrett og hvor ofte dette er tilfelle i dataverdenen, så blir det ekstremt dyrt med faktureringer. Skjeldent man får en DOA bok eller ønsker å returnere det fordi det ikke var kompatibelt med hue ditt.

 

Returseddel: Dette legger vel så og si ALLE datasjappene med? Hvis man skal returnere noe, ring inn, få returnummer, før opp på skjemaet med feilbeskrivelse og send inn..

Lenke til kommentar

En annen vesentlig ting er jo at en bok koster fra 15-50kr å lage, innkjøpsprisene er lave, de selges for 2-300 = flere 100% fortjeneste. da kan man leve med litt tap, evt. lenger kreditttid.

dessuten er det inkassoselskaper som inndriver fordringer gratis!

 

I databransjen, tjener man kanskje 5-20% på en vare, det er dyrere saker,har man mye utestående fordringer taper man rente-penger.

Ja det finnes inkassoselskaper som inndriver her også, men butikken får ikke gebyrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...