Gå til innhold

Stille bærbar med Linux for programmering og skole


bynhffba

Anbefalte innlegg

Hvor mye penger vil du bruke?

Jeg vil helst ikke bruke noe mer en rundt 13 000 kroner.

 

Hva skal du bruke maskinen til?

Maskinen skal hovedsakelig brukes til skolearbeid, surfing, programmering og litt bildebehandling.

 

Hvilke krav stiller du til maskinen?

Det som er aller viktigst for maskinen er at den kjører GNU/Linux bra! Ellers er støynivå viktig, ønsker en stille maskin. Batteritid er også ganske viktig. Skjermen er ikke så viktig, men helst ikke for stor. Hadde tenkt meg rundt 14". Av minne hadde jeg tenkt meg 1 GB. Hardiskplass bør helst være 100+. Av hastighet på harddisk er jeg litt usikker, jeg har lyst bra bra batteritid, så om en harddisk med 7200 RPM tar mye strøm i forhold til en harddisk med 5400 RPM, kjøper jeg en med 5400 RPM.

 

Har du noen spesielle krav til design/farge/fysiske mål?

Helst bra utforming og design på maskina. Farge bryr jeg meg ikke så mye om, med mindre det ikke er skrikende rosa eller lignende. Som sagt i forrige avsnitt, rundt 14".

 

Trenger du ting som Bluetooth, firewire, et høyt antall USB-porter, floppy, WLAN eller andre ting?

WLAN er helt nødvendig. Bluetooth og firewire bør være med, men er ikke helt nødvendig. God Linux støtte er som sagt før, også veldig viktig.

 

Har sett på Zepto Znote 6214W, den virker veldig bra og oppfyller det meste av det jeg har av krav. Det eneste som trekker ned for meg er batteritid og manglende DVI støtte. Dessuten var en det en på Ubuntuforums.org som hadde litt imot den, uten at jeg forsto helt hva det var han mente.

 

Noen som har forslag til en bærbar datamaskin eller har noe annet relevant å si om Zepto Znote 6214W enn det jeg har nevnt?

 

Glemt: Maskina skal også være relativt lett, ikke over 2.5 kg.

Endret av bynhffba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo sjekke denne linken her:

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/ZeptoZnote6214W

 

Kan legge til at jeg også har en 6214W som kjører Xubuntu 6.10 aldeles glimrende (kjører direkte fra minnepenn, derfor Xfce). Batteritiden er ikke noe å skryte av, men forhåpentligvis vil 12-cell batteriet som vil gi cirka 90% ekstra ytelse være på markedet innen mars.

 

Du kan også ta en titt på denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=610447

Lenke til kommentar

Takk for linkene! Har lest en del i den tråden du linket til, men den Ubuntu linken har jeg ikke sett før. Det så jo utrolig bra ut, så godt som alt som var testet fungerte. Er forøvrig Ubuntu som er den distrubisjonen jeg har tenkt til å kjøre.

 

Lurer også litt på hvordan prosessor jeg skal kjøpe. Er det stor forskjell på Intel Core 2 Duo T7200 og T5600, med tanke på ytelse og hvor mye de trekker i strøm? Har tenkt å ha maskina en god stund (gjerne noen år) så vill gjerne ha noe som holder en stund, men uten at det går alt for mye ut over batteritid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...