gummitarzan Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 (endret) Beklader at jeg spør så dumt, men kan noen ta steg for steg hvordan man booter med winXP? Må jeg inn i Bios da? Jeg har Asus P5LD2 Hk. (Det går ikke å starte i sikkerhetsmodus, da starter den bare på nytt, om og om igjen) Jeg mener på ingen måte å være frekk nå, men du sier du har lagt 10k i pcdeler, skrudd den sammen selv, og nå må du ha steg for steg forklaring på hvordan du booter på en OS-cd!?!? No offence, men er du virkelig kompetent nok til et slikt prosjekt? Kanskje det beste for deg hadde vært å kjøpt en "ferdig-pc", men recovery-cd og muligheter til levere den gratis på service når ting skjærer seg... 7957726[/snapback] Hehe, skjønner tankegangen din:D Jeg vurderer faktisk å gjøre som du sier neste gang jeg skal kjøpe PC! 7957785[/snapback] Er du forresten sikker på at cden er bootbar? Du skriver at du har satt cdrom som bootvalg nr 1, men at den fremdeles ikke starter på cden. Hvis du har piratkopi av windows er jo det en mulighet for at den er brent ut feil. Endret 16. februar 2007 av gummitarzan
Billy Bob Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Jeg hadde samme problem som deg, lot den restarte seg om og om igjen mens jeg spurte om hjelp på forumet. Plutselig kom den, etter 25-30 restarter.
Vakuum Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Nå du slo av pcn, holdt du bare inne av-knappen?
Mar10n Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Skrevet 16. februar 2007 Beklader at jeg spør så dumt, men kan noen ta steg for steg hvordan man booter med winXP? Må jeg inn i Bios da? Jeg har Asus P5LD2 Hk. (Det går ikke å starte i sikkerhetsmodus, da starter den bare på nytt, om og om igjen) Jeg mener på ingen måte å være frekk nå, men du sier du har lagt 10k i pcdeler, skrudd den sammen selv, og nå må du ha steg for steg forklaring på hvordan du booter på en OS-cd!?!? No offence, men er du virkelig kompetent nok til et slikt prosjekt? Kanskje det beste for deg hadde vært å kjøpt en "ferdig-pc", men recovery-cd og muligheter til levere den gratis på service når ting skjærer seg... 7957726[/snapback] Hehe, skjønner tankegangen din:D Jeg vurderer faktisk å gjøre som du sier neste gang jeg skal kjøpe PC! 7957785[/snapback] Er du forresten sikker på at cden er bootbar? Du skriver at du har satt cdrom som bootvalg nr 1, men at den fremdeles ikke starter på cden. Hvis du har piratkopi av windows er jo det en mulighet for at den er brent ut feil. 7957847[/snapback] Ikke pirat, nei. Kjøpte den fra komplett samtidig med alle delene..
Mar10n Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Skrevet 16. februar 2007 Nå du slo av pcn, holdt du bare inne av-knappen? 7957984[/snapback] Nei, jeg slo den av på normal måte..
-Shark- Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Formater og innstaler på nytt. Sjekk temperaturer.
Pastafarian Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 1 Gå inn i bios. 2 Sett CD rom som primary boot device. 3 Fjern eventuelle andre enheten fra boot listen. 4 Finn en innstilling ala. USB Keyboard support (om du har USB Keyboard) sett den til bios. 5 Sett inn XP cdn, lagre og gå ut av bios. Trykk en tast når du får spørsmål om du vil boote fra CD. Greit å fysisk fjerne enheter du ikke trenger som ekstra harddisker osv.
Mar10n Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Skrevet 16. februar 2007 Klarer det fremdeles ikke, men takk for all hjelp!
christian1986 Skrevet 17. februar 2007 Skrevet 17. februar 2007 Klarer det fremdeles ikke, men takk for all hjelp! 7959127[/snapback] Gjør det lettere for oss om du tar en oppsumering av hva som egentlig skjer, og hva du har prøvd for å fikse det !
Mar10n Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Skrevet 17. februar 2007 Ja, nå føler jeg at jeg har gjort det meste... Jeg har kommet frem til at jeg først må prøve å reinstallere Windows, men det er ikke alltid så enkelt. Jeg har gjort som alle har sagt og sett gjennom stort sett hele bios uten resultat. Jeg finner ikke ut hvordan jeg booter fra WinXP cden, og pcen slår seg fortsatt av og på. Jeg har til og med prøvd som en av dere har sagt; la pcen slå seg av og på 20-40 ganger.. Noen flere råd? Takk for alle svar!
christian1986 Skrevet 19. februar 2007 Skrevet 19. februar 2007 Ja, nå føler jeg at jeg har gjort det meste...Jeg har kommet frem til at jeg først må prøve å reinstallere Windows, men det er ikke alltid så enkelt. Jeg har gjort som alle har sagt og sett gjennom stort sett hele bios uten resultat. Jeg finner ikke ut hvordan jeg booter fra WinXP cden, og pcen slår seg fortsatt av og på. Jeg har til og med prøvd som en av dere har sagt; la pcen slå seg av og på 20-40 ganger.. Noen flere råd? Takk for alle svar! 7963697[/snapback] Prøver igjen. For å få startet opp fra en cd, må den være valgt som første boot alternativ i biosen. Når dette er gjort, så må du ha en orginal(eller er funksjonell utbrent kopi) å boote opp fra denne.
Billy Bob Skrevet 21. februar 2007 Skrevet 21. februar 2007 Det hjelper ikke deg kjære trådstarter, men jeg fikk samme problem igjen, og jeg lot maskinen stå en kveld og hoste litt for seg selv. Til slutt kom den.. En gang til.
pcp160 Skrevet 21. februar 2007 Skrevet 21. februar 2007 På mine Asus hk er det F8 under post som får opp boot menyen. Det er altså samme knappen som for å starte Windows i safemode. Trykker du F8 FØR Windows har begynt sin loadeprosess kan du velge hva det skal bootes fra. Trykker du F8 idet Windows begynner å loade får du safemode. Så om du altså ikke vet om du har fått satt den cd-rom'en du har XP cd i som første boot, kan du forsøke med F8 i steden, trykk like etter at bios begynner å vise bilde under oppstart. Du må fremdeles "trykke en tast for å starte fra cd-rom" som de andre her har forklart. Det spørsmålet står bare noen få sekunder, så følg med
Mar10n Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Skrevet 24. februar 2007 (endret) Takk til alle, kanskje spesielt til sist svarende (Pcp 160) som forklarte det så nøye at selv jeg forstod det. Nå har det i midlertid dukket opp et nytt og like irriterende problem. Jeg får til å boote fra WinXp cd og alt ser lovende ut, det står noe som ligner på dette: "Installere fra cd". I bunnen av skjermen står det: "Laster inn filer" e.l. og en haug med filnavn. Alt ser perfekt ut, helt til skjermen blir helt svart og ingenting skjer, dette etter et par minutter men lasting av filer. Noen ideer om hva det kommer av? Takk for alle svar! -Martin Endret 25. februar 2007 av Mar10n
zyxo Skrevet 25. februar 2007 Skrevet 25. februar 2007 lån en harddisk av en venn og se om den funker, kan hende det er harddisken din som synger på siste værset?
pcp160 Skrevet 25. februar 2007 Skrevet 25. februar 2007 (endret) Det var godt du forstod forklaringen da, tok det kanskje litt med teskje, ikke minst fordi jeg syns Asus sitt valg av knappen F8 for denne menyen er et dårlig valg. Bommer man et sekund på timing havner man i feil meny, og må starte forfra igjen. Kan hende Windows ikke finner noen harddisk, eller du har et hardware problem. Hvis du overklokker, sett alt tilbake til standard, hvis du har flere disker, forsøk å koble vekk alle untatt der du har/skal ha XP. Forsikre deg om at rett harddisk er satt som boot disk i bios. Er det SP2 på den XP cd'n du bruker? Kanksje du trenger sata drivere for at disken skal synes (Hvis du har gammel Win cd og sata harddisk) Det er jo ikke umulig at harddisken din har tatt kvelden, da forklarer det i såfall hvorfor den restarter i loop også. Hvis du da har mulighet til å prøve en annen disk kan du se om Win installen kommer noe lenger da. Edit; ser at Zyxo også nevner harddisk. Vil bare nevne at du ikke nødvendigvis trenger å slette, eller installere noe på den disken du prøver med. Bare avslutt installasjonen når du kommer til der du skal velge hvor du vil installere. (etter lasting av filer, + enda et trykk på F8 (denne gangen for å godta Micrsosoft lisens) så kommer du til der du kan se harddisker i Windowsinstallasjonen Endret 25. februar 2007 av pcp160
Mar10n Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Skrevet 25. februar 2007 Gjør det noe om jeg prøver med en IDE-harddisk? (av den gamle typen altså). Har ikke tilgang på en Sata disk for tiden, dessverre...
-Shark- Skrevet 25. februar 2007 Skrevet 25. februar 2007 Gjør det noe om jeg prøver med en IDE-harddisk? (av den gamle typen altså). Har ikke tilgang på en Sata disk for tiden, dessverre... 8024985[/snapback] Nei det gjør da ikke noe. Kan det være minne? Når min pc fuska var det minnet
pcp160 Skrevet 26. februar 2007 Skrevet 26. februar 2007 Mar10n Postet i går, 21:45 Gjør det noe om jeg prøver med en IDE-harddisk? (av den gamle typen altså). Har ikke tilgang på en Sata disk for tiden, dessverre... Prøv med det du har De fleste av oss har ikke så mye annet valg enn å prøve seg frem etter elimineringsmetoden når man har slike problemer, så da er det å prøve å bytte ut del for del som forhåpentligvis vil gi deg svaret på hva som feiler. Som -Shark- nevner kan det godt være minne også. Og det kan være strømfosyning, cpu, hovedkort og nesten hva som helst... Så prøv med IDE disken din først du, men koble vekk alle andre disker før du prøver, og påse at den disken du har er riktig konfigurert i bios.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå