Gå til innhold

Hvordan skal uendelig fokus fungere?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg for en tid siden et D80, samt et 18-70-objektiv og en 50mm 1.8. Jeg har slitt litt med å få gode bilder med 18-70'en, og har derfor brukt 50mm mest. Nå slo det meg ikke før nylig at det kanskje var noe galt med objektivet og ikke meg som var udugelig.

 

Når jeg fokuserer manuelt til uendelig med 50mm er alt bare fryd og gammen. Jeg snur ringen til uendelig, får opp et grønt og fint lys, og knipser i vei.

 

På 18-70 er det en annen sak. Snur jeg fokusringen helt til uendelig på det objektivet blir bildet alltid ute av fokus. Først når jeg snur ringen ca en halv cm tilbake blir bildene i fokus.

 

Så mine spørsmål er: Er dette vanlig? Skal det være sånn? Skal jeg bare lære meg å leve med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Objektivet skal fokusere korrekt på den avstanden du stiller det på. Er du sikker på at du setter den rett på uendeligmerket, at du ikke skrur en halv cm forbi merket?

 

Hvis du fokuserer på noe veldig langt unna med autofokus blir bildet skarpt da og hva blir fokusskalaen stående på npr kameraet har stilt fokus?

Lenke til kommentar

Jeg skrur visst litt forbi uendelig, ca 2 mm. Må skru det litt bakenfor uendelig for at det skal bli bra.

 

Autofokusen fungerte (selvfølgelig) bra da jeg tok noen testbilder i dag (vedlagt under her). Men grunnen til at jeg likevel spør er at da jeg tok noen bilder i helgen (med autofokus) ble de sånn som det nederste.

 

Bildene er 100% utsnitt. 1/3s, f8, ISO100, stativ, selvutløser (fjernkontroll). Øverste er autofokus, midterste er manuell fokus til jeg får grønt lys, og på det nederste har jeg bare skrudd fokusringen helt til uendelig.

 

 

Lenke til kommentar
Takk for svar! Det skal altså være sånn...

 

Da får jeg bare venne meg til det, slik at det ikke blir flere mislykkede bilder.

7955050[/snapback]

 

Jaja helt normal. Bare prøv å fokusere på månen. Heller ikke den blir i fokus om du setter manuellt på uendelig (selv om kanskje per def ikke 384 467 000 meter er uendelig ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...