Gå til innhold

Rack-løsning med ENORME lagringskapasiteter - ?


N_R

Anbefalte innlegg

Hei,

 

driver og setter opp en web-service som etterhvert vil trenge en del lagringsplass for arkivering av multimediafiler. Typisk Photoshop-lagdelte bilder i trykkvalitet -> 200MB+ for hvert bilde.

 

Løsningen er "lur" nok til å cache/servere filene intelligent (last en fil i minnet, server den til alle klientene, last en ny fil osv osv). Det blir altså mest et slags "arkiv" altså, ikke enorme mengder med disk-akksess.

 

 

Problemet er at dette med enorm lagring er langt utenfor mitt fagfelt, håper noen kanskje har noen tips her!

 

Tanken var en webserver med 2stk 15k rpm disker, og noe eksternt RAID 5 SATA disk-oppsett for lagring.

 

Eksempelvis noe sånt som dette:

http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=314853&view=tests (sjekk gjerne testen)

og stapper dem fulle med disse:

http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=325740

(etterhvert som behovet melder seg så klart, er ikke millionær akkurat :) )

 

Det jeg har notert meg er:

 

- Slik jeg forstår det dukker disse da opp som "SCSI"-disker, altså må jeg kjøre RAID 5 selv via Windows....?? Det er vel ingen RAID kontroller i denne boksen

- Bør jeg heller gå for noe annet? Kommer jo egentlig også ganske langt med en "vanlig boks" som ofte har 6-8 SATA plugger - gratis....

- Trenger bare backup mot datafeil, så RAID 5 bør "holde" - eller....?

- Er bare "store" filer, som jeg forstår fungerer bedre mot RAID 5 enn mange små som tar helt knekken på dem?

- Andre tips om tilsvarende løsninger?

 

Glimrende om noen har noe feedback her :) På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En SAN løsning kunne vært en fin ting :)

Det er også viktig i arkiverings samenheng at RAID kontrolleren funker og er døn stabile. Og kan bygge opp en disk slik at man slipper å vente lenge. Men viss man skal ha 12 disker kan det være en fordel med RAID 6 system, tanken på at en disk tryner mens enn annen bygges opp er ikke ett senarium man liker å ha...

 

Gode backup roboter som lagerer på tape og kjøres jevnlig med dag backup, ukes backup, mnd backup og årsbackup.

Og at noe arkiveres i bygningen eller annen bygning. Sikkret mot innbrud og brann, samt vannskade o.l

 

(min mening, ikke sikkert jeg har den beste men...)

Lenke til kommentar

Jeg vet at ementor har noe... men hva og hvilke aner jeg ikke, du kan jo høre med de ;)

Husker ikke hvilken leverandør vi har, men service avtalen er bra i vertfall :)

 

Dell skal også ha noe og tenker nok at hp har også :)

dell sitt var rådyrt... vanlige sata 300 disker på rundt 500gb koster ca 4000kr stk :O

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Mulig at det er litt på kanten av hva du ønsker, men hva med en NAS løsning tenker da på Freenas som er en freebsd sak med et webgui på topp, her kan du skalere hardwaren etter behov, kjøre synk mellom to server for økt sikkerhet og best av alt det er gratis ;-) ehh softwaren altså . Ta en titt på www.freenas.org :-)

Lenke til kommentar

Hey

 

Selv har jeg satt opp et par Infortrend skap som jeg kjøpte hos Iwill Norge, men de er nok dyrere enn Promise. Kjører 16 x Western 500GB RE disker, montert de i RACK - eneste jeg vil sette fingeren på er at systemet støyer litt i de første fem minuttene så går viftene ned på et ganske lavt nivå.

 

De jeg har er koblet til maskinen via U320 SCSI og all admin foregår enten via RS 232 porten eller admin programmet.

 

De jeg har kjører kun RAID 5, (http://www.infortrend.com/main/2_product/a16u-g2421.asp) men de har fått noen både NAS og DAS med RAID 6 om du ønsker enne bedre sikkerhet (http://www.infortrend.com/main/2_product/a16u-g2430.asp).

 

Ser ut som webshoppen til Iwill er nede for service men når jeg kjøpte mine så var det ca. 10% dyrer enn Promise

 

Eneste du må huske på om du skal kjøre via U320 er å ha en bra kontroller. Jeg hadde en Exsys sak som jeg trodde skulle funke bra, men den gikk i knestående når jeg pumpet data over den i lengere perioder. Byttet til en LSI kontroller og da funket det strålende.

 

De hadde noen saker med opp til 24 disker så da har du i allefall nok plass!

Lenke til kommentar

Hei! Litt usikker på hvor mye du skal investere i dette, men mitt første råd vil være å styre så langt unna Promise som mulig. Jeg har selv hatt ansvaret for en av boksene dems (ata, ikke sata), og det er det mest ustabile og amatørmessige systemet jeg har vært borti. Supporten var om mulig ennå værre, da det var en firmware-bug som ga oss problemer.

 

Skal du ha en rimelig og god løsning, er AX100i et billig iSCSI SAN som gjør jobben (litt usikker på om det er på vei ut, mulig ax150i erstatter denne). Kjører idag 8x500GB i vårt, og bruker den som diskserver for 6 maskiner i vmware samt noen fileshares. Ytelse, stabilitet og service fra leverandør er god. På et såpass dyrt og stort system er det en fordel å få kontakt med en leverandør som selv tar ansvar for å gi support, i stedet for å bli sendt videre til et stort supportsenter hvor du er en av en million kunder på et overarbeidet callsenter. [EDIT: AX100i/AX150 er EMC produkter som kan leveres gjennom Dell]

 

En annen god løsning er SATABoy fra Nexsan (www.opensystems.no er en bra norsk leverandør). Her har du penty av plass og god ytelse. En av Norges største og mest brukte ftp-servere kjører på en slik, og serverer blant annet Linux-distroer og andre store filer. Skal du ha noe enda større og råere er SATABeast et alternativ. Her kan du stappe 21TB inn på 4U. Jeg har aldri støtt på noen problemer med Nexsan-produkter (har stort sett kjørt SCSI jbod produkter fra dem), og ville valgt dem fremfor Promise.

 

Dersom du vil ha skikkelig sikkerhet på dette, bør du se på to separate bokser, evt som du selv sier disker i en PC med god kjøling og mange sata-plugger. Raid 1, 5, 6, 10 er aldri trygt før du har backup av det. 10TB med slettede bilder pga virus eller en hacker er aldri moro. Skaff programvare som f.eks synkroniser diskene hver helg, og aller helst krever godkjenning når den sletter filer fra backup-disken.

Endret av Renshai
Lenke til kommentar

Når man snakker om iSCSI så har jeg i det siste testet Nextron sine lagringsservere sammen med Openfiler som kan benyttes som et iSCSI san, eller som et nas. Med 40 + 2 disker havner prisen i området rundt 120K + mva.

Hastighets og og ikke minst prismessig er dette en løsning som løper i ring rundt en god del FC san, deriblandt EMC sin AX100 serie.

En ting man dåg bør tenke på før man kjøper inn noe slikt er at man bør ha litt linuxkompetanse tilgjengelig enten vha en supportavtale eller via intærne folk.

Lenke til kommentar
Mulig at det er litt på kanten av hva du ønsker, men hva med en NAS løsning tenker da på Freenas som er en freebsd sak med et webgui på topp, her kan du skalere hardwaren etter behov, kjøre synk mellom to server for økt sikkerhet og best av alt det er gratis ;-) ehh softwaren altså . Ta en titt på www.freenas.org :-)

7953566[/snapback]

Den likte jeg :)

Digger disse gratis ruter/nas operativsystemene :D

Vet du hvor store disker den støtter?

Søtter den noe form for sata kontrollerkort?

Hvor legges selve operativsystemet?

Kan man koble i usb disker?

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Hehe, freenas er nok ikke helt det jeg er ute etter.... :-)

 

Men ser faktisk ut som om jeg kommer til å bevege meg mer mot http://www.amazon.com/gp/browse.html?node=16427261 - dette tar unna de 10% jeg til enhver tid trenger oppetid og redundans på. De resterende 90% ("backup" jeg nesten ikke trenger å ta vare på en gang) vurderer jeg faktisk å lagre på klientene rundt omkring, samt en ekstra kopi i ganske vanlige bokser med noe raid 5 og tidligere nevnte Seagate ES disker. Så setter jeg opp en ny "billig-pc" ved behov :-)

 

Men takker for alle svar og innspill! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...