Gå til innhold

Ny OS X neste måned?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Java versjon 6 ble sluppet i desember, Apple henger etter som vanlig på dette og tilbyr kun en middelmådig beta fra Juli via adc. Har ikke funnet et klart svar på det, men mye tyder på at Apple kun vil gjøre Java 6.0 tilgjengelig for Leopard og oppover. Den har ikke blitt lansert enda for Mac derfor tror jeg heller ikke at det kommer til å skje før Leopard heller. Jeg syns det er lite å forlange å inkludere støtten for en nyere versjon av et svært populært proggrammeringsmiljø. Jeg kommer av prinsipp ikke til å kjøpe Leopard om mine mistanker er korrekt. Har en gentoo installasjon på Macbooken og jeg gjør den gladelig større ved behov.

7947690[/snapback]

Java versjon 5 drøyde også en del før det kom i endelig versjon til osx, delvis for å fjerne bugs i sin egen installasjon, delvis for å luke ut bugs i originalversjonen. Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Jeg ville bare poengtere at jeg mener det er feil å tvinge utviklere til å oppgradere et system de betalte så mye for for et halvt år siden, bare for å få tilgang til den nyeste utviklingsplattformen.

Microsoft Windows Vista og DirectX 10 anyone? :whistle:

 

Folk betalte fullpris for WinXP, som var siste versjon inntil for kort tid siden, og de risikerer å måtte punge ut for en kostbar oppgradering hvis de skal spille enkelte spill som kommer senere i år, som fint hadde funka uten om ikke MS drev og kjøpte opp spillselskap eller gjorde skitne avtaler for å kutte ut DX9 (eller OpenGL) kun for å tvinge folk til å kjøpe Vista.

7948190[/snapback]

Her er det viktig å poengtere at MS har gitt gratis oppgradering til Vista til alle som har kjøpt ny pc med XP de siste månedene. (Med mindre du sikter til hardwareoppgraderinger da, noe som forsåvidt virker vel fjernt)

Må si jeg ble litt skuffet da jeg kjøpte min macbook rett før jul og ikke fikk med ihvertfall en rabattkupong for Leopard når det egentlig skulle lanseres i januar.

Lenke til kommentar
Noen spørsmål:

 

1. Støtter spill Mac, eller er det som ved Linux?

2. Har hørt PS CS kjører veldig bra på Mac, stemmer det?

3. Disse familiepakkene dere nevner; er dette nedjusterte versjon slik MS bruker å gjøre det?

4. Hvor lenge kan man forvente oppdateringer til Mac?

5. Hva kan man bruke videre fra en pc mht hardware på en mac

 

Edit; tall til ettertanke; http://robitaille.wordpress.com/2007/02/15...-with-mac-os-x/

7948330[/snapback]

Både OS X og Linux kan kjøre spill. Enkelte spill er veldig godt støttet til OS X, som f.eks. World of Warcraft. Windows verdenen har nok allikevel et betydelig større antall spill titler bak seg enn det som finnes til OS X, dette har blant annet å gjøre med den store markedsandelen til Microsoft. PS CS fungerer bra på Macen men vær obs på at Adobe enda ikke har sluppet noen Universal Binary av Photoshop, dette medfører at Intel Macer ikke vil kjøre PS ved "full hastighet" (i forhold til PPC Macene). OS X familiepakke er bare en samling på 5 OS X lisenser som selges med rabatt. Dette er på ingen måte slik Microsoft har valgt å gjøre med sitt operativsystem. Er ikke helt sikker på hva du mener med "oppdateringer" men jeg skal prøve å forklare; Sikkerhetsoppdateringer og enkeltoppdateringer (bugfiksing osv.) blir sluppet så fort som mulig etter at en bug blir oppdaget eller fikset. Mindre alvorlige bugs og sikkerhetshull blir oppdatert i egne "Security Updates" en gang i blant. "Mellom-OS-oppdateringer" kommer ut med jevne mellomrom (1-3 måneder) og ansees som en større oppgradering av OS X. Hva slags mellomoppdatering du kjører ser vi på OS X tallet, f.eks. Mac OS X 10.4.8, der tallet 10.4 forteller oss at du kjører OS X Tiger og tallet 8 viser oss at du kjører siste "mellomoppdatering". Etter 10.4.9 kommer 10.5, altså Mac OS X Leopard. Det meste av hardware du bruker på PCn din kan du også bruke på en Mac. OS X har god driverstøtte (the real plug and play) som støtter mus, tastatur, kameraer, skrivere, og alt du måtte tenke deg. Det er allikevel noen mindre produsenter som har valgt å ikke skrive drivere til Mac, jeg har eksempelvis en Konica Minolta laserskriver som det ikke finnes Mac drivere til, men det burde ikke være et problem hvis du kjøper produkter fra et mainstream merke. Hewlett Packard har blant annet meget god driverstøtte (spesielt når det gjelder skrivere) for Mac.

Lenke til kommentar
Vel du har helt sikkert rett når det gjelder å tjene penger. Det er ikke å komme vekk i fra at det er et amerikansk selskap det er snakk om.

7948145[/snapback]

 

Jepp, fordømte Amerikanere, bare ute etter penger! Alle norske selskaper driver jo som kjent ut av godheten i sine hjerter, og bryr seg ikke egentlig så mye om pengene...

 

 

Har ikke egentlig inntrykk av at Leopard innebærer noen veldig store forbedringer for forbrukere

Time Machine ville jeg sikkert skrudd av, pga diskforbruk.

Alle de andre forandringene virker bare som småting som man stort sett kan få til med gratis programvare etc.

Kommer nok til å fortsette å bruke Tiger til jeg kjøper ny maskin en gang i tiden.

Lenke til kommentar

Gleder meg til Leopard jeg. Både ZFS, innebygd støtte for virtual desktops (ja, jeg vet det finnes addons!) og en forbedret Finder er nok for meg det.

 

Btw, hvorfor er det slik at hver eneste artikkel om et OS bare må utvikle seg til en krangel om lisenspolitikk, hvor fælt MS er, hvor fantastisk Linux/OSX/(ditt favorittos) er etc? Jeg måtte bare skumlese gjennom halvannen side med de første postene her for de førte jo hverken noe fra eller til. Og før jeg får det i trynet, jeg bruker _ikke_ windows på hverken server eller desktop.

 

edit: Korrigerte skrivefeil

Endret av Zenit
Lenke til kommentar
2000 er ikke det værste for et OS. Men det er heller ikke det jeg siktet til. Hadde det vært opp til meg hadde jeg gitt alle intel-macere gratis oppgradering.

7947891[/snapback]

Heh. Husk at Apple er et kommersielt firma som skal tjene penger da. Jeg vil tro de har en forholdsvis gjennomtenkt forretningsmodell, men ålreit, mulig du vet bedre :tease:

7948016[/snapback]

 

Vel du har helt sikkert rett når det gjelder å tjene penger. Det er ikke å komme vekk i fra at det er et amerikansk selskap det er snakk om. Når det er sagt så syns jeg det er helt uhørt at de skal drive rådrift på fansen sin. Men vent nå litt dere kjøper alt med et eple på likevel, fordi eplefansen er så blinde og religiøse uansett. Dette er selvsagt en løs påstand fra min side, men isteden for å være hårsåre og nekte å åpne øyne ta og se fra andre sin synsvinkel for en gangs skyld. Jeg ville bare poengtere at jeg mener det er feil å tvinge utviklere til å oppgradere et system de betalte så mye for for et halvt år siden, bare for å få tilgang til den nyeste utviklingsplattformen.

 

La meg gi dere et praktisk eksempel. En videregående skole betaler masse penger årlig for lisenser på middelmådige maskinparker. De fleste skoler har allerede dårlig råd som det er, om vi kan takke staten for det. Mulig det. Men tenk om de i tillegg måtte betale lisensoppgraderinger annen hvert år, bare for å få tilgang til ny versjon av for eksempel Java. Det er en grunn til at de fleste skoleinstitusjoner fortsatt kjører på Windows 2000 og ikke XP eller Vista.

 

Hvorfor skal vi ikke ha friheten til å beholde våre gamle systemer når vi er storfornøyde med dem, eller rett og slett ikke har råd. Hvorfor må vi kjøpe en oppgradering på størrelse med en Service Pack bare for at et allerede rikt selskap skal tjene mer penger på forbrukerene.

 

Men dere syns vel det er rettferdig, at vi skal sponse en allerede rik bedrift fra vårt lille studielån, bare for at de skal gi oss en mulighet å hente dokumenter vi var dumme nok til å slette og et par ekstra finesser.

 

Gjør dere det, så gjerne for meg men ikke forvent at jeg gjør det.

7948145[/snapback]

 

 

Du vet at utviklere får OS'ene gratis ?

 

 

Må si jeg ble litt skuffet da jeg kjøpte min macbook rett før jul og ikke fikk med ihvertfall en rabattkupong for Leopard når det egentlig skulle lanseres i januar.

7948434[/snapback]

 

 

Apple selv har aldri sagt noe annet enn Spring 2007 eller noe, så om du har hørt rykter om Januar lansering, så er det vel ikke akkurat Apple sin feil at ikke det kom da, og dermed at du ikke fikk noen form for kompensasjon.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Du vet at utviklere får OS'ene gratis ?

Hvor står dette? Eller hvordan går jeg frem? Jeg ser på meg selv om en utvikler, og såvidt jeg kan se må jeg ut med 700,- for å bli medlem i ADC før jeg får operativsystemet?

 

Må si jeg ble litt skuffet da jeg kjøpte min macbook rett før jul og ikke fikk med ihvertfall en rabattkupong for Leopard når det egentlig skulle lanseres i januar.

7948434[/snapback]

Apple selv har aldri sagt noe annet enn Spring 2007 eller noe, så om du har hørt rykter om Januar lansering, så er det vel ikke akkurat Apple sin feil at ikke det kom da, og dermed at du ikke fikk noen form for kompensasjon.

7955648[/snapback]

Synes fortsatt at jeg burde fått en rabattkupong slik som jeg ville fått med vista (Dette har pågått en del måneder nå). Jeg betalte tross alt veldig mye penger for programvare som blir utdatert i løpet av få måneder.

Ja, jeg kunne ventet, men jeg trengte ny laptop og alternativet var da heller en maskin med vista. Det hadde jo Apple tapt enda mer på. Det er bare noe med det helhetlige inntrykket man får av Apple. Såvidt jeg har fortstått har service aldri vært spesielt bra hos Apple. Dvs. den har alltid kostet mye penger.

Når det er sagt: Eplehuset i Oslo var veldig snille og lot med låne en os x cd for å gjenopprette maskinen min som hadde tryna. (Åjsann, os x kan faktisk tryne det også!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...