Gå til innhold

Frustrert, å vanskli valg..


Anbefalte innlegg

Hei!

Ser at det er masse om Tamron og Sigma linser her..

 

Eg har eit Canon 350D som eg har knipsa litt bilder med.. Standar obj. 18-55.

Men fekk til jul eit Canon EG 55-200mm f/4.5-5.6 || USM.

Har ikkje brukt dette så masse.. Men har så vitt testa det å det ser flott å fint ut..

Eg er ingen proff.. langt der fra.. Hadde stort sett klart meg fint med eit standar kamera med auto på.. men synst det er kjekt å kunne ta litt bedre bilder, å ha litt fleire moglegheiter..

 

Har i dag fått lånt eit Tamron AF Aspherical XR Di LD (IF) 28-300 1:3.5-6.3 Macro.

Seier ikkje meg så masse alle desse talla.. Men kan zoome masse :)

 

Det som gjør meg litt frustrert no er at eg ikkje veit kva eg skal gjøre. Eg vil i grunn ikkje ha 2 ojektiver då eg tipper eg kommer bare til å bruke eit. Å det blir nok som oftast mest brukt for 18-55mm... Men synst det er til tider litt lite zoom på dette..

Så eg er på jakt etter eit "kinder egg" med 3 ønsker i eller noko slikt..

Men til meir eg leser om desse Tamron 28-300 eller sigma i samme området, så blir eg meir å meir i tvil.. Har knipsa litt bilder med Tamron i dag, å det ser no greit ut det.. Men eg veit jo ikkje heilt kva eg bør sjå etter..

Nokon som kan gi meg nokon tips??

 

Kva ville dykk gjort?

 

1. Ikkje bytta Canon 55-200 men brukt 2 linser.

2. Bytta til Tamron

3 Bytta til Sigma 28-200 eller 28-300 husker ikkje kva dei hadde..

 

Hadde igrunn ikkje lyst å legge ut så masse penger.. trur den Canon linsa ligger rundt 2000kr..

 

Grunnen til at eg vil ha ei linse er

1. Kommer aldri til å gidde å drasse på 2.

2. Ønsker å ha ei linse eg kan bruke når eg er på båt tur, å vil da kunne ta bilde opp i båten, og på ting å tang som eg passerer.. Solnedganger, å fjell formasjoner.

 

 

Ønsker og å kjøpe meg ein blitz.. kva vil dykk anbefale til ein ammatør som meg??

Synst den innebygde blir litt for liten til tider, å alt for skarp til andre tider..

Ønsker meg kansje ein der eg kunne justert kva retning den skal sende lyset i..

Men sammtidig ikkje fordyr, å helst så liten som mogleg..

 

Nokon som kan hjelpe meg med nokon gode svar på dette??

Litt for og i mot på mine valg??

 

MVH

Svein Jarle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke trenger vidvinkel (dvs. hvis du aldri tar bilder i selskap og slikt) kan du bytte ut kit objektivet, men en 28-200/300 vil jo egentlig være en 45-320/480mm og egne seg svært dårlig til annet enn ute bilder på litt avstand.

 

Jeg ville beholdt begge de du har idag og byttet på utifra hva situasjonen er.

Lenke til kommentar

jeg startede med sigma 18-125 og er nu gået over til sigma 18-200. Jeg syntes den er skarpest omkring blænde 8, så det står den primært på. Jeg bruger det til Fest, ferie og fritid billeder specielt når størrelse/ vægt spiller ind og 3-400 mm ikk kommer med (+ min eneste hvidvinkel)

 

Billeder taget med 18-200

Disse billeder fra slædeturene

http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=26

Disse (undtagen dem om bålet)

http://www.naturphoto.dk/cpg135/albums/use...IMG_0358-01.jpg

Dem fra Ebeltoft zoo

http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=27

 

men det er ikke særligt lysstærkt - jeg supplerer mit med 50 mm f1,8 til billeder i dårligt lys som f.eks. bålbillederne.

 

jeg har i øvrigt en kammerat der har tamrons udgave til familiebilleder og han er fint tilfreds.

 

jeg faldt over en anmeldelse der sagde at det ene var bedst på tele området og det andet bedst på de korte brændvidder. Kan ikke huske hvilken men kig evt. på linksene på min side ...

Lenke til kommentar

Med 28 mm så mister du vidvinkelen og det er uaktuelt for de fleste. Se på bildene du har tatt, hvis du aldri bruker mindre enn 28 mm så er det greit. De fleste tar en del bilder av landskaper og innendørs der de trenger 18 mm. For mange er området 10-20mm viktigere enn 20-300.

 

Hvis prisen er veldig viktig så kjøp denne blitzen https://prisguiden.no/product.php?product_id=14899 Husk på å kjøpe versjonen som er laget for Canon.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...