Gå til innhold

Hjemmekinoforsterker ca 3000–4000kr


Anbefalte innlegg

Jeg tenker å anskaffe meg en hjemmekinoforsterker som i første omgang skal brukes til å drive et par Dynavoice F-6 (og kanskje en center), men som etterhvert skal kunne bli et mer komplett hjemmekinoanlegg. Bruksområder vil være film, musikk og spill (Ps2+Wii).

 

Jeg er ganske grønn på området, så jeg kunne gjerne tenkt meg noen tips til hva som trengs og hvilke forsterkere som duger. Forslag mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var bokstavelig talt akkurat i samme situasjon, og endte opp med å kjøpe denon 1907 etter mye leting rundt i blader og på nettet. En annen modell jeg vurderte var Sony STR-DA1200ESB. Prisen på disse er ganske lik (ca 4000).

 

Den største fordelen med Denonen (mener jeg) er pre-out, og den største fordelen på Sonyen er Hdmi switch. Begge har fått god kritikk over hele linja.

 

Endte med at jeg kjøpte Denon av flere grunner, ikke minst det at jeg sto på hifi-klubben og pengene brant i lomma :D Har alltid likt Denon produkter godt.

 

Låter uansett flott sammen med mine F6er :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for tipsene, det ser ut som den har fått gode skussmål den det ble linket til, men hvilke konkrete fordeler har H/K AVR140 i forhold til f.eks Pioneer VSX-916 og Yamaha RX-V559 som koster omtrent det samme?

 

Jeg er klar over at man får mer lyd for pengene med stereoforsterker, men jeg kommer nok ikke til å bruke den mest til musikk og jeg vil gjerne ha surround :)

 

Kanskje det blir litt mye mas dette, men jeg lurer litt på kabler og sånt, er det noe spesielt man må vite i forbindelse med det?

Lenke til kommentar

feks pioneeren "skryter" av 7*100watt med en strømforsyning som trekker 360 watt fra strømnettet.

dvs at den egentlig bare gir 43watt per kanal (60%*360/5)

Det samme er det med Yamaha forsterkeren.

Så H/K forsterkeren er kraftigere.

Den veier også mere enn de andre. Ikke mye mer enn Yamahaen da.

Vekt er ofte ett kvalitets tegn.

Eller så er det ikke andre ting jeg kan se med en gang, utenom at H/Ken er penere å se på

Lenke til kommentar

Har Dynavoice F6 selv og har samme planene om og bygge ut senere med senter+bak høytalere.

 

Snakket med en som hadde litt peil og endte opp med en:

Yamaha RX V-1400

 

http://reviews.cnet.com/Yamaha_RX_V1400/45...09.html?tag=sub

 

Fikk høre at trafo'n på denne var mer enn bra nok.'

 

Angående stereo forsterkere må en huske på at Flerkanals vs Stereo gir ikke det store utslaget på lyd hvis en spiller "moderne" musikk (hip-hop, techno, rock, pop, etc etc.)

Men skal en spille klassisk, jazz, blues, instrumental. og att på til ha et godt øre til instrumentene vil det nok ha en del å si.

Tips: gå til en butikk, ta med yndlings plata og test selv :) det gjorde jeg.

Lenke til kommentar

Tror det er verre med eksterne harddisker. Men så enkelt som det er å koble MP3spillere og pc'er til anlegget for tiden så skjønner jeg ikke hvorfor man skulle trenge usb på receiveren. Synes Pioneer ikke gjorde noe stort da de skiftet fra 15 serien til 16. Ikke verdt de ekstra pengene i det hele tatt. Men er forøvrig en fan av deres forsterkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...