Gå til innhold

Hjelp til utforming av design med CSS

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei alle sammen! Som kanskje noen av dere fikk meg seg, har jeg jobbet med et webdesign som jeg må si meg såsi ferdig med. Men jeg har ikke så altfor god kompetanse når det gjelder koding av html og css. Derfor lurte jeg på om noen av dere har noen forslag til hva jeg kan gjøre for å sette sammen designet? Da alt fra tabeller til margin width osv. Siden må også kunne vises korrekt i de fleste nettlesere, derfor vil jeg ikke ha altfor mye fancy koder og effekter. Det som kan være i CSS, vil jeg ha i CSS. Det siste siden jeg satte sammen ble bare rot da jeg brukte kombinasjoner av iFrames og lag oppå lag. Denne siden vil jeg ha mest mulig enkel i oppbyggingen og ikke minst, enkel å lese koden på! Alt vil jeg ha ryddig, men jeg vet ikke helt hva som er smart å starte med! All hjelp settes stor pris på! :) Og jeg vet, jeg har sjekke htmldog og andre sider på nettet, men all den informasjon stokker seg om i hodet mitt og da får jeg ikke til noe som helst.

Edit:

Her er det jeg har hittil: (røde streker definere eventuelle tabeller)

http://img214.imageshack.us/img214/5921/od...jefinal2ju5.jpg

Altså, problemet for min del er oppstykkingen av designet. Hva skal gå i hvilke tabeller? Skal jeg bruke tabeller i hele tatt?

Og den øverste røde linjen markerer der bakgrunnen begynner. Hvordan får jeg til at bakgrunnen ikke beveger seg når man scroller og samtidig som at footeren skal stå der den gjør og ikke bevege seg?

Endret av Randy Sledgehammer
Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 div'er er det du trenger

wrapper, header, left, content, footer

for å fikse left og content bruker du float: left/right

background-attachment: fixed; gjør at bakgrunnen er fiksert

hvis du vil at footeren også skal være helt stille, ville jeg brukt en scroll på content div'en, eller du kan posisjonere den absolutt.

Skrevet (endret)

Wow, utrolig effektivt! Jepp, skal prøve ut dette (selv om jeg kanskje ikke helt forstår hva du mener, men googler det) :) Thanx!

Edit: Har du giddet å tegne ut hvilken div som er hvilken? Skjønner ikke helt hvordan du mener det. Har begynt å sette til div'er nå og jeg skjønner hva de fleste skal gjøre, men wrapper skjønner jeg ikke helt. Skal den være til menyen?

Endret av Randy Sledgehammer
Skrevet

Jeg mener det at menyen skal bestå av gif-bilder (animasjon) der at når musen rører bildet, så skal det byttes ut med et annet bilde. Her skal det ikke være noe tekst, kun bilde. Jeg vet det går an i bruke javascript, men jeg vil holde meg langt unna det dersom det er mulig.

Designet begynner å ta form nå, men disse div'ene, går det an at jeg bestemmer hvor stor de skal være? For sånn som det er nå så strekker de seg ut fra innholdet i dem. Jeg skulle hatt dem i en fixed size.

Skrevet

#meny a:hover {

background: url(bilde-som-skal-byttes);

}

Ja du kan bestemme hvor divene skal være...

margin- left / right / top / bottom: 10px;

float: left / right / inherit;

position: absolute / fixed /

Har du link til siden?

Skrevet

Du kan sette width og height ja. F.eks.

#noerart {
width: 100%; /*Eller 100px, 50% osv.*/
height: 100px;}

Må bare stjele tråden litt. Hva er galt med koden? Om jeg setter inn min-width:990px, funker ikke dette i Internet Explorer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...